Tarantella No X

ojd
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:12

Tarantella No X

Inlägg av ojd »

Hej, jag renoverar en primus tarantella med oläsbart nummer. Jag hade tänkt använda den för lite lödjobb och sånt. Blåslampor är ett sjukt bra verktyg och mycket billigare i drift än gasvarianterna.

Nu har jag lite frågor, backventilen verkar strejka. Jag kan inte få något tryck från pumpen. Jag har skruvat av handtaget och ser ventilen. Kan man fixa den eller ska man byta den?

Och en annan fråga, på engelska friluftsforum rekommenderas ofta panel wipe, alltså kallavfettning, till fotogenkök som ett billigare alternativ till lampolja. Jag har kört på det i ett omnifuelkök på fjälltur och det funkade bra. Funkar det även till blåslampor? Läste någon annanstans att dagenslysfotogen är rätt kass till blåslampor och att man skulle tillsätta diesel till bränslet för att få mer fart på lampan, är det också nåt bra råd?

Tack på förhand, återkommer när jag fått ordning på pumpen.
ojd
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:12

Re: Tarantella No X

Inlägg av ojd »

Okej, nu har jag testat lite grann. Pumpventilen fungerade bättre efter jag tagit ut den, monterat isär den, pratat lite lugnt med den och sen satt ihop allt igen. Jag försökte dra åt blypackningen så gott jag kunde och la lite silikonfett på det hela, just in case. Pumplädret som innan varit torrt och för litet satt som en smäck efter att det fått suga upp lite olja och fått varit fri från pumpstångsmuttrarna en stund.

Gjorde ett läcktest (modell hink med vatten), litet läckage från tanklock. Packningen var helt vittrad. Gjorde en temporär packning av tunt läder jag hade hemma som jag oljade ordentligt. Safe:ade med silikonfett här med. Läcktest två visade inga läckage. Bör tillägga att min blåslampa har en hel del lagningar med något blylod.

Efter ett par uppvärmningar med sprit fick jag lampan att brinna, men med klen gul låga. Se denna bild:
Bild

Så som det brinner inne i brännarkammaren vill jag ju ha det vid mynningen! Jag använde kemetyl festival, alltså en lampolja. Såg också vid några försök senare att munstycket 'missar' röret som går mot mynningen litegrann, en liten del av lågan kommer ovanför. Se bild:
Bild

Nu behöver jag lite hjälp för att få fart på denna lampa! Att lågan är klen kan säkert bero på massa saker. Jag vet inte säkert men det känns om att jag får dåligt tryck i lampan, samma tryck oavsett om jag pumpar 40 eller 240 gånger, pumpstången åker ner av sig själv oavsett hur mycket jag pumpar. Hur mycket tryck ska det vara? Kan det vara pumpventil eller pumpläder som spökar? Eller är det munstycket som behöver rensas? Eller är det dåligt bränsle? Vatten/luft i systemet? Mer förvärmning? Behöver jag rensa rören?

Och det här med att munstycket 'missar'? Är det en följd av den dåliga lågan? Eller har munstycket fått sig en smäll och blivit lite sned? Kan man korrigera det på något sätt?

Jag är inte så intresserad av puts och studs och estetik, jag vill bara ha en fungerande blåslampa!
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Tarantella No X

Inlägg av taxidriver »

Lampolja är ett stort NEJ. Läs lite trådar om bränslen så förstår du. Min favorit är för tillfället eldorado tändvätska (tung vätebehandlad nafta petroleum) Har du använt rensnål? Bör användas innan varje start och ibland även under tiden. Att pumpstången sjunker e ju i sin ordning om det är ett gammalt läder. Luften smiter bla förbi vid konan på på pumpstången samt att ett halvhårt läder tätar dåligt. Reser den av sig själv är det däremot är backventilen kass. Jag tro att lågan "missar" pga det felaktiga bränslet. Den ska brinna längre fram om det är rätt.

När lampan får rätt bränsle och allt är som det ska märker man rätt bra hur mycket man ska pumpa, standard är väl runt 30 slag (lite olika beroende på bränslenivån)
ojd
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:12

Re: Tarantella No X

Inlägg av ojd »

taxidriver skrev:Lampolja är ett stort NEJ. Läs lite trådar om bränslen så förstår du. Min favorit är för tillfället eldorado tändvätska (tung vätebehandlad nafta petroleum) Har du använt rensnål? Bör användas innan varje start och ibland även under tiden. Att pumpstången sjunker e ju i sin ordning om det är ett gammalt läder. Luften smiter bla förbi vid konan på på pumpstången samt att ett halvhårt läder tätar dåligt. Reser den av sig själv är det däremot är backventilen kass. Jag tro att lågan "missar" pga det felaktiga bränslet. Den ska brinna längre fram om det är rätt.

När lampan får rätt bränsle och allt är som det ska märker man rätt bra hur mycket man ska pumpa, standard är väl runt 30 slag (lite olika beroende på bränslenivån)
Gött, tack. Ska köpa detta bränsle och se hur det reagerar med det. Rensnål har jag ingen, böjde till en tunn synål för att rensa med, men kom på att stålet i nålen förmodligen är hårdare än mässingen i munstycket och man vill ju inte förstöra nåt i onödan. Är det fogas som gäller om man vill ha rensnålar och pumpläder eller?
ojd
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:12

Re: Tarantella No X

Inlägg av ojd »

Jag sökte på bränsle och du taxidriver har skrivit att du testat biltemas kallavfettning. Men eldorados tändvätska är alltså bättre?
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Tarantella No X

Inlägg av stepside55 »

Hej
Är du ändå på biltema så köp en flaska fotogen.
Med vänlig hälsning
Joakim
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Tarantella No X

Inlägg av taxidriver »

avfettningen funkade men luktade lite mer...bättre att lägga en tia till per liter och köpa deras lysfotogen
ojd
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:12

Re: Tarantella No X

Inlägg av ojd »

Testade eldorado tändvätskan idag, fick inte fjutt på det alls trots massa uppvärmningsförsök. Vad kan det då vara för fel?
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Tarantella No X

Inlägg av jukka_t »

ojd skrev:Testade eldorado tändvätskan idag, fick inte fjutt på det alls trots massa uppvärmningsförsök. Vad kan det då vara för fel?
Om det är en äldre blåslampa som är välanvänd så gissar jag på att det är sotigt inne i rören.
Soten i rören gör att fotogenet inte kommer upp i den tempratur som behövs för en bra funktion.


Vi har ingen guide på hur man sotar ur blåslampor men principen är samma som när man sotar
ur en lampa eller ett kök, kolla på dessa två guider:

Sota ur en lampa:
viewtopic.php?f=26&t=5

Sota ur ett kök:
viewtopic.php?f=27&t=423

SL!
Jukka
Skriv svar