primus 605

taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

primus 605

Inlägg av taxidriver »

Efter att i en tidigare tråd(tarantella 601) diskuterat brännar demontering lovade jag att återkomma med resultat. Och metoden med att hålla ner den mot arbets bänken fungerade rätt bra. förutom att jag klämmde tummen rätt ordentligt mot påfyllningslocket när det släppte.

Gick faktiskt utan att värma muttern först, fast hadde kanske sluppit klämma mig om jag orkat dra fram gas svetsen.
Fick i vikket fall blåslampan till att fungera efter ursotning och rengörning. Tyvär så läckte boxpackningen till ljusterskruven.
Nån som har nått tips eller provat att tillverka nån egen typ av packning?

den som fogas säljer är ju i ett matrial som ser ut att vara grafit men lurar på om man skulle kunna ersätta den med en liten bit svart gummislang i rätt diameter,e ju bara frågan om den tål värmen? återkommer med resultat
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: primus 605

Inlägg av peo »

Jag har snurrat några varv med teflontejp på boxpackningarna i både blåslampor och lyktor. Det har fungerat bra. /P-O
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: primus 605

Inlägg av taxidriver »

Det fungerade faktiskt med en bit vakumslang som boxpackning, fast det blev inte "rätt" känsla i ljuster ratten,så det blir nog en orginal packning vid nästa beställning från fogas.

Kom på ett smart sätt att få ur den gamla boxpackningen. Satte ett skarpt borr i rätt storlek i en gängtappshållare och vred runt några varv med brännaren riktad uppåt så kom den ut som små smulor
Skriv svar