PRIMUS No615

Användarens profilbild
Christianm
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 30 dec 2013, 07:28
Ort: Kungälv

Re: PRIMUS No615

Inlägg av Christianm »

:o :shock: :mrgreen: :ugeek: En test av snabbtändare i mitt kök för en stund sedan,blev bara en kort test för fotografering....luktar lite mycket :D
Bild
Användarens profilbild
Hans Johansson
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 02 aug 2015, 09:45
Ort: Arvika

Re: PRIMUS No615

Inlägg av Hans Johansson »

Jätte tack för tipsen.
Ja det blåste ju rejält. Och jätte tack för bilden på hur det skall se ut när snabbtändaren brinner. Skall det bli blå låga på den med fotogen?

Jag har nu lyckats plocka isär tätningen för ventilaxeln på snabbtändaren och har nu hopp om att den är tät. Så imorgon blir det ny provkörning denna gång i lä.

/Hans

PS tänk att du på juldagen startade din snabbtändare i ditt kök bara för att kunna visa mig hur det skall funka. toppen DS
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: PRIMUS No615

Inlägg av Christer »

Ja, det ska vara blå låga på snabbtändaren. Helt blå blir den dock sällan. Det är ju ingen riktig förgasning av bränslet på dessa, utan bara en finfördelning av bränslet till små brännbara partiklar, så lite gult i topparna är normalt.
Förvärmaren på dina bilder ser väldigt gul och "flammig" ut. Det verkar nästan som om det mestadels är främst fotogenstrålen som kommer ut. Alltså inte luftdelen.
Är luftkanalen ordentligt rensad?
Det kan ju också vara så att du inte har tryck nog i tanken för att det ska funka riktigt. Förvärmaren kräver ett rejält tryck, och eftersom den även tar luften till finfördelningen ur tanken, så sänks trycket väldigt snabbt. Man brukar få pumpa flera gånger även under att själva förvärmningen pågår.

Här är en bild på en 615 förvärmare utan huv och huvudbrännare.
Inte perfekt, men helt acceptabel för funktionen:
IMG_1235x.jpg
IMG_1235x.jpg (92.55 KiB) Visad 16319 gånger
Användarens profilbild
Hans Johansson
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 02 aug 2015, 09:45
Ort: Arvika

Re: PRIMUS No615

Inlägg av Hans Johansson »

Tack för bra bilder där man tydligt ser hur det borde vara även på min snabbtändare.

Jag har kontrollerat att de små hälen i snabbtändaren under "rens-skruvarna" är öppna. den till luften har ett större hål än den till fotogenen.
När jag tittar in i snabbtändarens "luftintag" så är det ett nät som är dit tryckt. Det kanske inte skall vara där? Jag vet att det inte är helt igen satt för när jag spolat in"Bräkleen" (rengörings spray för bromsdetaljer) i rens hålet så kom det ut rengöringsmedel ur luftintaget.

Andra fundering är hur många pumptag bör man ta för att få rätt tryck för sabbtändaren?
(jag har ju nytt pumpläder så pumpen jobbar bra)

/Hans
Användarens profilbild
Christianm
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 30 dec 2013, 07:28
Ort: Kungälv

Re: PRIMUS No615

Inlägg av Christianm »

Min är inte exakt lika dan som din så där får nog Christer supporta istället,Som det står i en gammal Seffle instruktionsbok "åtskilliga gånger" :lol: :lol:
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: PRIMUS No615

Inlägg av Christer »

Hans Johansson skrev:...hur många pumptag bör man ta för att få rätt tryck för sabbtändaren?
Det beror givetvis på hur mycket fotogen du har i tanken, men överlag så behöver snabbtändaren mycket mer tryck än själva blåslampans huvudbrännare.
Har du en full tank (vilket innebär c:a 3/4 till 4/5 dels tank) så kanske det räcker med mellan 40 och 80 pumpslag för att få en bra effekt på förvärmaren initialt.
Men vid en så full tank måste du givetvis komplettera med flera pumpslag under hela förvärmningsprocessen.
Men råkar det vara så att du bara har väldigt lite soppa i lampan - säg knappt en kvarts tank eller mindre - så behöver du kanske inte alls kompletteringspumpa.
Men i gengäld behövs mer än de maximala 80 pumpslagen nämnda ovan.
100 slag eller mer är inte orimligt för en apparat med lite bränsle i tanken.

Det är bara till att testa och laborera. Det är bästa sättet att lära sig nu när du vet grundprinciperna hur grejerna funkar.

Angående nätet i luftintaget så brukar det finnas ett sådant där också, precis som i botten av bränslepickupen.
Ibland saknas det dock, och jag misstänker att det inte har så stor betydelse.
Jag har svårt att tro att några föroreningar letar sig upp där.
Användarens profilbild
Hans Johansson
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 02 aug 2015, 09:45
Ort: Arvika

Re: PRIMUS No615

Inlägg av Hans Johansson »

Hej och gott slut på er.
Tack vare de fina tips och råd som jag fått ev er här så kunde jag i dag provköra min lampa på rätt sätt och nu funkade den alldeles perfekt.
(Skall inte glömma att Fogas också hjälpt till med kunskap och reservdelar.)

I dag var jag inomhus i min faders garage, så nu var det vindstilla.
Jag pumpade fler ggr än förut (mins 80 pump-tag). När jag nu startade snabbtändaren brann den med blå låga precis son ni visat mig med era bilder.
Efter ett tag och flera kompletterande pumpningar, öppnade jag huvudkranen och lampan dundrade igång.
bild1.JPG
bild1.JPG (90.23 KiB) Visad 16279 gånger
Jag laddade även upp en kort videosnutt till YOUTUBE https://youtu.be/h8MwlxxLZLk

Min far fick fram en lödkolv som han värmde på.
bild2.JPG
bild2.JPG (92.52 KiB) Visad 16279 gånger
Så då är jag i stort sett i mål med denna tråd om min Primus nr 615. Skulle väl vara om jag återkommer till sommaren med hur det går att starta min Skandia 23a med lampan.

När vi testat färdigt tog far fram dessa ur skåpet.
bild3.JPG
bild3.JPG (96.73 KiB) Visad 16279 gånger
Så det kommer att bli fler inlägg av mig här på forumet, fast då i andra trådar.

/Hans
Skriv svar