PRIMUS No615

Användarens profilbild
Hans Johansson
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 02 aug 2015, 09:45
Ort: Arvika

PRIMUS No615

Inlägg av Hans Johansson »

Hej Jag är ny här på Förgasarforum och anledningen att jag hittat hit är ett inköp av en blåslampa. Min förhoppning är att få hjälp av andra här på forumet så jag kan få min lampa att fungera.
Tanken är att använda lampan som reservstart till min båtmotor som har en gasolbrännare fast monterad.
Jag har här på forumet läst mig till att min lampa är från 1955 (AU2)
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: PRIMUS No615

Inlägg av Christer »

Aha! Värmlänning som kör båt med riktig motor!
Tio mot ett att det är en Seffle... :D

Primus 615 är ett mycket gott val eftersom det är en riktig motorlampa, ofta angiven specifikt för detta.
Jag har flera stycken själv, och de funkar bra.
Är det något speciellt du lurar på?
Bäst är väl att först prova att tända den och se vad som eventuellt felas, och sedan komma vidare med flera frågor.
Pumplädret är säkert torrt, och kan behöva ett par dagars oljebad. Sedan är det mycket annat som kan krångla; backventilen i pumpen, igenkoksad förgasare, förstorat munstycke.

Bilder piggar alltid upp.

/Christer
Användarens profilbild
Hans Johansson
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 02 aug 2015, 09:45
Ort: Arvika

Re: PRIMUS No615

Inlägg av Hans Johansson »

Tack Christer för att du svarade, det var precis så jag hade hoppats på.
Jo jag behöver få tips och svar på många frågor.
Jag försökte få med en bild på min lampa i mitt första inlägg men har inte riktigt kommit underfund med hur man gör ännu.
Jag skall försöka få upp någon bild direkt efter att jag postat detta. Skall redan i morgon oljebada pump-lädret.
Just nu är lampan nedplockad för att jag skall kunna göra rent den både invändigt och utvändigt.
En fundering jag har nu är hur skall man behandla plåtytorna på spritkoppen, brännarröret och plåthuven som sitter ovanför?
De är just nu rostiga. Men om jag målar dem så blr väl färgen borta när jag tänder lampan?

Måste tyvärr medla att motorn inte är en Seffle utan en Skandia 23A

/Hans
Användarens profilbild
Hans Johansson
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 02 aug 2015, 09:45
Ort: Arvika

Re: PRIMUS No615

Inlägg av Hans Johansson »

Test bild, eller rättare test av att visa bild på min lampa

Här ser man rosten bra.
Och så undrar jag på funktionen av den lilla extra-brännaren är det en "pilot-låga"
Bilagor
615a.jpg
615a.jpg (99.59 KiB) Visad 15535 gånger
Användarens profilbild
Hans Johansson
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 02 aug 2015, 09:45
Ort: Arvika

Re: PRIMUS No615

Inlägg av Hans Johansson »

:D Jisses jag fick till det med bilden.
Då kör jag en till när jag är igång.

Status på lampan just nu:
Bilagor
615b.jpg
615b.jpg (306.03 KiB) Visad 15535 gånger
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: PRIMUS No615

Inlägg av Christer »

Hans Johansson skrev:Måste tyvärr medla att motorn inte är en Seffle utan en Skandia 23A
För en Bohusläning som mig är egentligen det inte "tyvärr" :D
Skandia är ju vad som gäller här.
Lustigt nog kör jag trots det själv med Seffle i min båt, men det är inte så konstigt egentligen. Dessa var också mycket populära här på västkusten.

Blåslampan ser ju ut att vara i bra skick. Den ska nog gå att få fason på.
Den lilla brännaren är en snabbstart, inte en pilotlåga. Det är alltså en mini-blåslampa som man kan använda till att förvärma lampan med istället för att nyttja spritkoppen.

Lite om snabbtändaren:
Det går snabbare att få igång blåslampan med denna, och du slipper också att ta med ett extra bränsle (sprit) i båten om så önskas.
Jag kör själv med en blåslampa med en sådan snabbtändare i båten. Den är mycket praktisk på en blåslampa som faktiskt används på riktigt, så du borde lägga lite krut på att se till att den fungerar klanderfritt.
Snabbtändaren fungerar genom att fotogenet finfördelas (atomiseras) av trycket, och blandas med förbränningsluften i kallt tillstånd. Det är alltså ingen riktig förgasning, men det går ändå att få en skaplig blåslampelåga direkt och utan att behöva förvärma själva snabbtändaren. Den kräver dock mycket tryck, så man får pumpa lite extra då och då under förvärmningen med denna.
Det är viktigt att allt är rent så att inte det lilla munstyckshålet sätts igen, men skiter det sig med snabbtändaren så har man ju ändå spritkoppen att ta till.
Du ser två små skruvpluggar på varsin sida av snabbtändaren. Dessa ger åtkomst till luft- resp. fotogenkanalen om dessa behöver rensas.
Fotogenet hämtas förstås i botten genom det tunna röret. Det ska sitta ett mycket finmaskigt nät i bottendelen. Gör det inte det måste du fixa detta.
Luften tas ifrån basen på snabbtändaren, men det är ändå den luften som står inne i tanken (över fotogennivån), så det är så att säga trycksatt luft som hjälper till vid finfördelningen av bränslet.
Användarens profilbild
Hans Johansson
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 02 aug 2015, 09:45
Ort: Arvika

Re: PRIMUS No615

Inlägg av Hans Johansson »

Tack Christer för mycket bra info. Jag vill förstås veta ändå mera.
Det jag tänkte börja med är ytrosten på huven och spritkoppen.
förslag på ytbehandling?

/Hans
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: PRIMUS No615

Inlägg av Christer »

Själv brukar jag låta dessa delar vara naturellt rostiga. Det går faktiskt att polera rosten på en roterande lumpskiva för att få en blank och mindre sträv och fnasig yta. Passar bra på ett objekt som har en i övrigt snyggt patinerad mässing.
Men jag fårstår att det är kul att få en ren och ny yta.
Förr kunde jag blästra dessa plåtdetaljer och spruta på vanlig simpel grenrörsfärg. Det funkar hyfsat, men det är egentligen inte speciellt snyggt. Åtminstone inte den vanliga mattsvarta färgen. men det blir ju i alla fall enhetligt och rent.
En rätt snygg och äldre metod är att bränna in linolja i metallen. Det funkar med både kokt och rå.
Det är bra många år sedan jag gjorde detta, men det var just på en sådan "huv" som sitter över brännaren på en blåslampa.
Man får en brunaktig till svart, hyfsat blank yta. Lite flammig kan den bli.
Det är egentligen ett gammalt sätt för att rostskydda metall, och inte helt perfekt för de absolut varmaste delarna på en blåslampa.
Användarens profilbild
Christianm
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 30 dec 2013, 07:28
Ort: Kungälv

Re: PRIMUS No615

Inlägg av Christianm »

Vad tror ni om spissvärta?
Jag har använt det på en del saker och man får en grafitfärgad yta som är ganska snygg.
Själv har jag blivit lat vad gäller min "nya"båt,el glödning och luftstart på Hundested motorn :D

/Christian
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: PRIMUS No615

Inlägg av Christer »

Elglödning!?
Din hundhedning! ;)

Jag lurade också på spissvärta.
Men blir inte det lite smetigt, eller kommer det att sluta färga av sig om man bara torkar ordentligt?
Skriv svar