Primus Nyårsnöt

Användarens profilbild
Gösta
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 20:28

Primus Nyårsnöt

Inlägg av Gösta »

Vad har den blåslampan används till. Ett litet men vasst pris går till den som kommer först med lösningen på nöten

Bra Nytt År med mycket mys och lite pys till er alla
Bilagor
primus3.jpg
primus3.jpg (26.1 KiB) Visad 16605 gånger
primus4.jpg
primus4.jpg (26.9 KiB) Visad 16605 gånger
primus 2 storlek 500.jpg
primus 2 storlek 500.jpg (19.26 KiB) Visad 16605 gånger
Primus storlek 500.jpg
Primus storlek 500.jpg (22.27 KiB) Visad 16605 gånger
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Primus Nyårsnöt

Inlägg av jukka_t »

.

Tjusig pryl Gösta, är ingen expert men:

Förlängningen ser hemmagjord ut (men det behöver den ju inte vara).

Jag tror att blåslampan har varít på något ställe där den vart igång långa
stunder, dom har viljat ha bort värmen från tanken som ibland blir väldigt
varm tex när jag utrotar ogräs med blåslampa hemma...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Primus Nyårsnöt

Inlägg av Christer »

Hemmagjord modell till encylindig tändkulemotor, kanske?
Många motorer hade ju detta koncept med en fast monterad tank på en behagligare plats.

/Christer
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Primus Nyårsnöt

Inlägg av taxidriver »

Klart kul med lite ovanligare blåslampor, speciellt sånna med namn. Kul grej är att brännaren är väldigt lik den som sitter på min Tarantella 601.

Och gällande användnings området så låter det ju troligt att den har suttit på en motor men den kan ju även ha varit special modifierad för något annat ändamål som tex innom nån typ av tillverkningsindustri
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Primus Nyårsnöt

Inlägg av stepside55 »

Kul grej, jag tror den har suttit väggmonterad så att man får en uppåtriktad låga, typ bunsenbrännare. typ vid mindre smidesjobb etc.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
Gösta
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 20:28

Re: Primus Nyårsnöt

Inlägg av Gösta »

Hej! För att öka deltagarantalt, och piska upp spänningen på nyårsnöten så görs en drastisk manöver. Presenterar vinsten fritt levererad angiven adress.
Bilagor
rensnål.jpg
rensnål.jpg (15.56 KiB) Visad 16567 gånger
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: Primus Nyårsnöt

Inlägg av Marninger »

Den gängade stången i botten indikerar att den suttit fast monterad på någon manik . . men varför har man slagit en ögla på röret . . . och varför har man behövt en ståltråd för att hålla brännaren i rätt läge?

Förmodligen har man behövt någon justermån på brännaren . . . och kanske har det skakat och krängt . . . :roll:

Skulle kunna vara inom något bruk / industri . . . men jag gissar på ett fordon . . . och drar till med ett ångmaskindrivet sådant :mrgreen:
Lilor
Inlägg: 44
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 22:18

Re: Primus Nyårsnöt

Inlägg av Lilor »

Hej Gösta!

Klurig grej det här! Många bra svar har du fått och sådana som jag själv också kunde ha tänkt mig!

Skruvar till det hela med en vild gissning. Du verkar gilla veteranbussar, så jag drar till med att denna grej har använts

fast monterad baktill på en gengasbuss för att starta upp den första gengasbrasan!

Ha en bra nyårshelg!

/Conny C (CC)
Användarens profilbild
Gösta
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 20:28

Re: Primus Nyårsnöt

Inlägg av Gösta »

Hej Det blev Christer som kom med rätta lösningen.GRATTIS du var snabb att lista ut det hela. Lampan har suttit på en encylindrig råoljemotor som för några år sedan i alla fall, var i Bloms motorhistoriska ägo. Mortorn heter Helsing, och är tillverkad av Gnarps mekaniska verkstad. Det kan möjligen vara så att motorfabriken själva tillverkade förlängningsröret på lampan. Röret har nog fått sina hugg och slag, därav kommer nog det att så många tagit den för hemtillverkad. Ögglan är en så kallad vigbrationsslinga. Tråden som hänger ut är något som kom till när den skulle hängas upp på en spik. Fråga: Kan någon utifrån modellen på lamphus/ oljehus säga något om årsmodellen. Tycker att regleringsratten på brännaren förefaller nyare än 20-talet. Till vilken adress vill du ha rensnålarna Crister.
Användarens profilbild
Gösta
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 20:28

Re: Primus Nyårsnöt

Inlägg av Gösta »

Hej Lilor. Har faktiskt undrat över vaför inte gengasgrytan startas med en gasollåga. Du har nog rätt i att jag är intresserad av gamla bussar. Du kan se ett av mina projekt på veteranstallet .se
Skriv svar