Primus 361 för Sprit

BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Primus 361 för Sprit

Inlägg av BGilbertP »

Hej, jag har fått tag i en blåslampa modell Primus 361 och det står "för sprit" på den. Vad är det för sprit man ska använda? Rödsprit? Eller finns det andra alternativ? Vad är grejen med att använda sprit jämfört med fotogen eller bensin? Jag kommer på att jag inte vet ett dugg om skillnaderna i funktion mellan olika bränslen. Finns det kanske redan någon beskrivande info här på forumet månne?
Undrar,
Börje
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Primus 361 för Sprit

Inlägg av jukka_t »

BGilbertP skrev:Hej, jag har fått tag i en blåslampa modell Primus 361 och det står "för sprit" på den. Vad är det för sprit man ska använda? Rödsprit? Eller finns det andra alternativ? Vad är grejen med att använda sprit jämfört med fotogen eller bensin? Jag kommer på att jag inte vet ett dugg om skillnaderna i funktion mellan olika bränslen. Finns det kanske redan någon beskrivande info här på forumet månne?
Undrar,
Hej Börje, T-röd, tenol eller om du är djärv.... E85...

Grejjen är att det var brist på fotogen, då gjorde man spritdrivna prylar....

Principen är detsamma, man förvärmer och fortsätter att värma en vätska för att
den skall komma ut i gasform när den lämnar munstycket...
Sprit och bensin behöver inte förvärmas lika länge som fotogen...

Blåslampan måste vara tät överallt när man eldar på med bensin eller sprit, annars kan man skada sig illa....

SL!
Jukka
Bent Jensen
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 23 jan 2011, 22:16
Ort: Hørup pr. Slangerup, Danmark

Re: Primus 361 för Sprit

Inlägg av Bent Jensen »

Och kanske nock engång: 1:sta uppstart av okända grejor = Utomhus och i bra avstånd från hus och dyl.

bäste hälsningar
bent
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Primus 361 för Sprit

Inlägg av BGilbertP »

Jag förstår att det gäller att vara försiktig.
Jag läser i någon annan tråd om kopparpasta. Jag fick ett tips om sådan pasta när det gällde att smörja gängor. Jag var ute efter packningsmaterial och kom in till Mekonomen. Jag fick tag i ett grafitlaminatmaterial som skulle vara tåligt upp till hög
temperatur. I detta fall gällde det den stora Optimus 515 som jag har problem att få tät. Det är nog bra material men attans svårt att forma och bearbeta. Kostade en del också.
I alla fall passade jag på att fråga om grafit för gängor. Tänkte närmast på att det kanske kan hindra att gängorna nyper fast. Då föreslog man kopparpasta men man kunde inte säga hur det reagerade på mässing. Hur är det med det? Passar kopparpasta och mässing ihop? Och kan det i så fall vara användbart till blåslampan?
Det gick förvånansvärt lätt att plocka isär apparaten. Den verkar vara i gott skick. Nu undrar jag bara om det skall vara några packningar någonstans eller tätat den med metall mot metall? Det finns ju en packning som syns på en av bilderna. Sitter innanför det för mig konstiga munstycket som ser ut som en rund konkav skiva. Det skall kanske inte vara något packningsmaterial i rörändarna mellan tank respektive brännare?
Blåslampa Primus 361 för sprit 004.jpg
Blåslampa Primus 361 för sprit 004.jpg (217.34 KiB) Visad 24046 gånger
Blåslampa Primus 361 för sprit 005.jpg
Blåslampa Primus 361 för sprit 005.jpg (218.28 KiB) Visad 24046 gånger
Blåslampa Primus 361 för sprit 002.jpg
Blåslampa Primus 361 för sprit 002.jpg (184.98 KiB) Visad 24046 gånger
Blåslampa-Primus-361-för-sp.jpg
Blåslampa-Primus-361-för-sp.jpg (17.97 KiB) Visad 24046 gånger
Hälsningar Börjepojken
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Primus 361 för Sprit

Inlägg av BGilbertP »

Jag lägger till några bilder i hopp om att klara ut hur det ligger till med den här blåslampan.

Är den i sitt nuvarande skick i original för sprit? Jag har testat med rödsprit, blir bara massa eld trots att jag tycker att jag värmt noga. Verkar inte som spriten förgasas. Sprutar bara ut en stråle. Har jag värmt för lite trots allt?
Har kollat tätheten noga, den är tät, inga bubblor under vatten. Får upp bra tryck.
Munstycket ser ju annorlunda ut mot vad jag sett tidigare. Kanske en tidig årgång eller är det just för att det skall vara sprit? Sitter det rätt?
Det satt så här vid demontering för rengöring. Vad jag inte gjort är att värma upp och blåsa rent förgasningsröret. (Om det nu heter så.)
Till sist en riktig nybörjarfråga. Ska det räcka med att tända i rörmynningen eller måste man var mycket nära munstycket?
Blåslampa Primus 361 för sprit 008.jpg
Blåslampa Primus 361 för sprit 008.jpg (114.08 KiB) Visad 24004 gånger
Blåslampa Primus 361 för sprit 003.jpg
Blåslampa Primus 361 för sprit 003.jpg (117.92 KiB) Visad 24004 gånger
Blåslampa Primus 361 för sprit 002.jpg
Blåslampa Primus 361 för sprit 002.jpg (128.64 KiB) Visad 24004 gånger
Blåslampa Primus 361 för sprit 001.jpg
Blåslampa Primus 361 för sprit 001.jpg (210.64 KiB) Visad 24004 gånger
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Primus 361 för Sprit

Inlägg av jukka_t »

.

Börje.

Kan vara så att förvärmningskringlan är så igensotad att spriten inte når rätt tempratur, testa med att ta loss kringlan, värm
den med nått så den glöder och blås sedan på med tryckluft, var försiktig att du inte får det som kommer ut rakt i nyllet bara :-)

Efter denna procedur skulle iallafall jag trycka i en moppebromsvajjer innuti kringlan och sen snurra den med en borrmaskin för att få
röret riktigt rent innuti, och sen på med tryckluft igen...

SL!
Jukka
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Primus 361 för Sprit

Inlägg av BGilbertP »

OK, jag ska testa det.
Hälsningar Börjepojken
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Primus 361 för Sprit

Inlägg av BGilbertP »

Hej, trots att jag kanske inte fått kringlan helt ren, jag har inte fått upp tillräcklig värme tror jag, så har jag testat och fått igång blåslampan.
Det jag undrar över just nu är ljudet. Det låter nästan som ett motorljud eller smattrande kanske man kan kalla det. Är det något specifikt ljud om dom som går på sprit?
Det är en riktig rejäl fart på lampan men när jag hör ljudet så vågar jag inte dra på fullt. Det finns en hel del kvar att vrida på tror jag men jag vågar som sagt inte. Det enda jag kan tänka mig om det inte ska vara sådant ljud är att det inte är helt fritt i kringlan och att det därför låter stötigt. Stötigt är nog en bra beskrivning. Men det låter stötigt i en jämn takt.

Börje
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Primus 361 för Sprit

Inlägg av jukka_t »

BGilbertP skrev: sådant ljud är att det inte är helt fritt i kringlan och att det därför låter stötigt. Stötigt är nog en bra beskrivning. Men det låter stötigt i en jämn takt.
Kör på med full tryck bara Börje, min Optimus blåslampa låter så oxo, det enna "blöddrar", på min optimus
så minskar blöddrandet något när man kör på med fullt tryck...

SL!
Jukka
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Primus 361 för Sprit

Inlägg av BGilbertP »

Tack för det lugnande beskedet, nu vågar jag dra på. "Blöddrar" är ett mycket passande och beskrivande ord.

Blev faktiskt lite skakis men känner mig nu betydligt säkrare och modigare hälsar Börje
Hälsningar Börjepojken
Skriv svar