Renovering Primus 607 blåslampa

Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Renovering Primus 607 blåslampa

Inlägg av peo »

Hej

jag var länge på jakt efter en stor blåslampa, och till sist fick jag tag i en Primus 607 på Tradera för 231 kr. Även om det stod att den var 35 cm hög så fattade jag nog inte vad det betyder i verkligheten - förrän jag öppnade paketet - Magnificus!

Bild

Den är stämplad P 9 på tanken, så den är tillverkad 1926. På bilden ovan ses storebror tillsammans med lillebror (en Primus 801, cylindrisk) som är tillverkad ungefär samtidigt.

Pumpen var faktiskt helt OK, bara några droppar lättflytande olja i röret så gled det fint utan läckage. Första gången jag försökte starta 607an gick det inte så bra - det ville aldrig ta sig ordentligt utan lågan var gul och sotade lite grand. Och det oavsett hur mycket jag pumpade och varierade flödet. Eftersom 600-serien innebär att bränslet är fotogen, var inte det fel. Jag skruvade isär brännaren och glödgade förgasningsspiralen rejält och blåste sen ut allt sot och annat som kom ut. När jag tog loss förgasningsspiralen visade det sig att det satt ett extra munstycke i andra änden av förgasningsspiralen (nere i tanken alltså). Vilken flax! tänkte jag. Jag har haft en liten diskussion om detta med andra - och har lärt mig att det sitter ibland ett flödesbegränsande munstycke här, men det är oftast av en annan dimension än det riktiga munstycket och inte borde funka som munstycke. I vilket fall, det visste inte jag då utan bytte lycklig plats på de båda. Så var det dags för provkörning ...

Bild

Bild

... och det gick ju bra - med ett maffigt muller kastades en enorm blå låga ut ur brännaren. Som syns på den andra bilden glöder det rejält på insidan av brännarens nos - vilket är förklaringen till att just denna del av blåslampan har renoverats med en ny nos (förmodligen för länge sen). Konstigt med munstyckena dock - min teori är att blåslampan fungerat allt sämre pga mer och mer skräp i förgasningsspiralen, och att någon före mig försökt åtgärda det genom att byta munstyckena, men inte lyckats få det bättre och gett upp. När jag sen bytte (tillbaka) munstyckena och gjorde rent spiralen, så funkade allt.

Vad använde man en sån här stor blåslampa till? Jo så klart där en enorm värme krävs, t ex när man skulle löda samman cykelramar och tjocka vattenledningsrör och liknande. Kanske nån annan vet andra användningsområden.

Fullt blås! /P-O
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Renovering Primus 607 blåslampa

Inlägg av taxidriver »

I vikken ände satt munstycket med störst hål?
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: Renovering Primus 607 blåslampa

Inlägg av peo »

Jag vet inte riktigt, jag tyckte de såg lika stora ut ungefär och vet faktiskt inte om jag byta till ett mindre eller större hål. Det är säkert en skillnad mellan dem, men den är inte påtagligt stor i alla fall.

/P-O
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Renovering Primus 607 blåslampa

Inlägg av taxidriver »

På den som jag håller på att greja med nu (en primus 615) så sitter det munstycke med störst hål på "brännarsidan" Men att det är ett större hål i det munstycket kan ju iof bero på slitage.
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: Renovering Primus 607 blåslampa

Inlägg av peo »

OK, det är väl egentligen bara att testa - blir det fel storlek på munstycket, så funkar det inte. Du får berätta hur det gick när du är klar. Det skall bli intressant. /P-O
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Renovering Primus 607 blåslampa

Inlägg av jukka_t »

goran1he skrev:Håller på med renovering av en Primus 615 blåslampa. Den går nu att starta men redan efter några sekunder så slocknar den tvärt.
Hej och välkommen till Forumet

Dom blåslampor jag renoverat har alltid haft massor av sot innuti förgasaren och fungerat dåligt pga detta, sen så är iallafall min Radius blåslampa väldigt kinkig
med bränslet, den vägrar gå rent på något annat än Biltemas lysfotogen (petroliumbaserad)...

Sen snubblade jag på en fälla när jag renoverade en annan Radius, trotts att lampan var gjord för fotogen så hade nån konverterat den till spritdrift, det tog ett
tag innan Conny på Fogas såg på en bild att det satt ett spritmunstycke på, sen blev det nytt munstycke och numera fungerar den bra...

Så mina råd:

Rengör förgararören.
Prova med en annan lysfotogen, tex biltemas.

SL!
Jukka
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Renovering Primus 607 blåslampa

Inlägg av taxidriver »

Låter nästan som att den tappar trycket av nån anledning. Pyser det när du öppnar luftskruven efter att den slocknat? gör det inte det så läcker den luft nånstans. Vanliga ställen är tanklocket och backventilen i botten av pumpröret eller i anslutningen mellan tanken och brännaren
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Renovering Primus 607 blåslampa

Inlägg av stepside55 »

Bara pumpa upp tryck i den och stoppa ned den i en hink med vatten så ser du om den läcker.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Renovering Primus 607 blåslampa

Inlägg av jukka_t »

goran1he skrev:Tack för bra tips! Trycket är kvar när lampan dör. Men vi har också funderat på om det kan ha med bränslet att göra.
alla synliga förgasarrör är rengjorda men sen är det röret som finns inuti tanken...
Tänkte mer på rengörning av rören där fotogenen skall bli varm...

Man får värma upp dom så dom blir riktigt varman och sen på med tryckluft...

Här är en köksbrännare under upphettningsfasen:
http://www.fotogenforum.se/jukka/silentguide/r_07.JPG

SL!
Jukka
Skriv svar