Radius 119 läcker bränsle

anha76
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 29 aug 2010, 19:39

Radius 119 läcker bränsle

Inlägg av anha76 »

image.jpg
image.jpg (103.06 KiB) Visad 13668 gånger
image.jpg
image.jpg (94.79 KiB) Visad 13668 gånger
Hej!

Jag hittade en gammal trycklampa efter en gammal släkting. Det är en Radius 119. Efter lite meckande med en inköpt renoveringssats fick jag den att fungera. Jag blev väldigt farscinerad av den med sitt starka ljus, fotogenlukten och sitt svaga väsande.
Det tråkiga är att den läcker fotogen.. Helt säkert från botten. Det märkliga är att ibland kan den stå i flera dagar utan att läcka en droppe för att nästa dag läckt ut deciliter med bränsle. Är det någon som har haft det problemet och hur fixar man det bäst? Borde vara någonstans i lödningen i botten men helt omöjligt att hitta vart.
På bilden ser man hur det kan se ut ibland.. Fatet den står på fylls med fotogen.
Några tips?
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Radius 119 läcker bränsle

Inlägg av Christer »

Lödningen är inte så trolig, såvida den inte blivit utsatt för väldigt hög temperatur. Det är mycket välgjorda lödningar.
Däremot kan mässing få stressprickor, och de kan vara väldigt fina så att de knappast syns.

Läcker den bara när den är uppumpad, eller kan det även komma under perioden när den bara står oanvänd?
(Luftskruven måste alltid stå öppen, och gärna tanklocket också, så att inte övertryck bildas av temperaturväxlingarna i omgivningen med följd att fotogen tränger ut ur munstycket.)

Det enklaste sättet annars att se var den läcker är att helt enkelt tömma ut allt bränsle, stänga alla tätningar och köra upp rensnålen I topp för att försegla munstycket så gott det går.
Pumpa därefter upp ett bra tryck, skruva ur pumpstången och lägg snabbt ner hela lyktan i en stor hink med vatten så ser du direkt var läckan är eftersom luften sipprar ut där.
Lite luftbubblor lär säkert komma ut ur munstycket trots att nålen står i topp. Det är normalt. Den kan inte alltid blockera luften fullständigt, och det är ju inte heller dess funktion.
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Radius 119 läcker bränsle

Inlägg av stepside55 »

Tror som Christer, du har glömt öppna tankventilen när du stängt av den, då läcker det fotogen från våra lampor och kök.
mvh
Joakim
anha76
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 29 aug 2010, 19:39

Re: Radius 119 läcker bränsle

Inlägg av anha76 »

Tack för era svar.
Jag ska börja med att lossa tanklocket när den står och så får vi se om det slutar.
/Andreas
Skriv svar