Renovering av en skruttig radius 103

Användarens profilbild
annfalt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 06 okt 2011, 22:02
Ort: Stockholm

Renovering av en skruttig radius 103

Inlägg av annfalt »

Hej hej Forumet,
Första tråden och lampan, en radius 103 som behöver lite kärlek.
radius103.jpg
radius103.jpg (52.03 KiB) Visad 15674 gånger
Har plöjt forumet och hittat era finfina nybörjarguider. Har nu som målsättning att använda denna tråd för dokumentera mina renoveringssteg och förhoppningsvis få tips av er när jag kör fast.
Då jag just nu saknar pumpventilsverktyg och packningar för att gå på själva tanken tänkte jag istället passa på att fråga om er åsikt om lågspridarfästet som ser bedrövligt ut.
lagspridare_lagspridarfaste.jpg
lagspridare_lagspridarfaste.jpg (30.1 KiB) Visad 15674 gånger
1. Tror ni att ovanstående avsaknad av gänga kring lågspridaren påverkar funktionen?
2. Får inte loss lågspridarfästet från innertaket, är det rost eller IQ-relaterat?
2. Ser att fogas säljer lågspridarfästen, tror ni att man kan återanvända själva lågspridaren om man skaffar en ny sådan?

God kväll förresten
/Daniel
Användarens profilbild
annfalt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 06 okt 2011, 22:02
Ort: Stockholm

Re: Renovering av en skruttig radius 103

Inlägg av annfalt »

Skit, lågspridarfästet sitter som berget. Får försöka återanvända det och fixera lågspridaren med lite sån där avgasmassa.
lagspridare_lagspridarfaste_innertak.jpg
lagspridare_lagspridarfaste_innertak.jpg (52.94 KiB) Visad 15655 gånger
Hur brukar ni göra för att få bort rost inuti lampa (lykthusbotten, innertak, etc) på bästa sätt?
Eller håller ni er borta från rostigt skruttlyktor överlag?
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Renovering av en skruttig radius 103

Inlägg av tomas »

Ja det är nog olika, men personligen gillar jag skrotlyktor, har nån slags hatkärlet till dem. Tycker det blir extra kul att få liv i rostiga och bukliga åbäken. Men givetvis, ibland får man bara ge upp...
Jag rengör dem ofta mer noga invändigt i tex förgasare, gaskrök och tank, byter packningar etc. Utsidan tvättar jag bara av det värsta och tar bort ytrosten på tex innerhatten med lite svinto gnugg bara. Tycker gott att välanvända brukslyktor måste få synas att de är just välanvändna.

Din lykta tycker jag verkar fullt möjlig att återuppliva. Kanske att du får köpa till någon del men det kan det vara värt efteråt, när den lyser igen.
Användarens profilbild
annfalt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 06 okt 2011, 22:02
Ort: Stockholm

Re: Renovering av en skruttig radius 103

Inlägg av annfalt »

Tack för ditt svar.
Passar på att fråga vart du får tag på packningar, gör du dem själv eller har du hittat något billigt alternativ i handeln som duger lika bra?
Har läst här att folk t.ex använder O-ringar från Biltema och stansar ut vitun-gummi till de mindre packningarna.
Användarens profilbild
annfalt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 06 okt 2011, 22:02
Ort: Stockholm

Re: Renovering av en skruttig radius 103

Inlägg av annfalt »

Någon som har något bra tips på att få loss en rensnålsstång som sitter fast i förgasaren?
Den verkar ha sotat igen totalt.
forgasare_med_fastsatt_rensnålsstang.jpg
forgasare_med_fastsatt_rensnålsstang.jpg (55.5 KiB) Visad 15612 gånger
Användarens profilbild
annfalt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 06 okt 2011, 22:02
Ort: Stockholm

Re: Renovering av en skruttig radius 103

Inlägg av annfalt »

Fick tips från ett annat forum att ömsom elda med en blåslampa på förgasaren och ömsom kasta den i en spann med vatten.
Det gick sådär (kanske är min billiga blåslampa från Biltema för klen) och istället tog jag fram hammaren och helt enkelt bankade igenom renstången uppifrån och ned i bilden ovan.
Fick slutligen loss stången men behövde nu fixa lite gängpaj istället.
Passade på att fixa gängan mellan munstycket och förgasaren också när jag ändå höll på.
tapping_new_threads.jpg
tapping_new_threads.jpg (71.1 KiB) Visad 15517 gånger
vapourizer_with_new_threads.jpg
vapourizer_with_new_threads.jpg (57.62 KiB) Visad 15517 gånger
Det följde med en gammal trött packning som låg i försänkningen högst upp mellan förgasare och munstycke (se närbilden på förgasaren).
Denna packning hittar jag inte i Radius reservdelsdokumentationen eller i det service-kit för Radius 103 som Fogas säljer.
Är det någon som vet hur man enklast får tag i/skapar nya eller behövs de inte?
Skriv svar