Radius 143 - renovering för nybörjare

Användarens profilbild
robert_m
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 23:54
Ort: Uppsala

Radius 143 - renovering för nybörjare

Inlägg av robert_m »

Jag tog in en gammal fotogenlampa ifrån stallet och tänkte försöka renovera den. Efter att ha bläddrat runt lite här och på fogas har jag kommit fram till att det borde vara en Radius 143 (eller kanske någon annan 14x).
De problem jag kan se direkt är att pumpens packning verkar dålig. Den är rejält sliten och pumpen går alldeles för lätt tycker jag.
Jag hittade den här gamla katalogbilden på fogas: http://www.fogas.se/rwdx/files//132-141 ... -148rs.gif
Där verkar det som att packningen heter 0/64 eller 1/64. Finns den att få tag på någonstans eller hur gör man?

Bild
Användarens profilbild
robert_m
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 23:54
Ort: Uppsala

Re: Radius 143 - renovering för nybörjare

Inlägg av robert_m »

Och ska det här röret verkligen ha ett hål? Hur ska i så fall gasen komma fram till strumpan?

Bild
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Radius 143 - renovering för nybörjare

Inlägg av jukka_t »

.

Tro det eller inte men det skall vara hål där....

Conny på Fogas vet vilket pumpläder som passar 143an.

SL!
Jukka
Användarens profilbild
robert_m
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 23:54
Ort: Uppsala

Re: Radius 143 - renovering för nybörjare

Inlägg av robert_m »

Tackar! Fogas får det bli.

/Robert
Användarens profilbild
robert_m
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 23:54
Ort: Uppsala

Re: Radius 143 - renovering för nybörjare

Inlägg av robert_m »

Så var ett par packningar utbytta och glödstrumpor inhandlade. Men finns det något sätt att testa om de olika delarna fungerar som de ska? Jag har försökt att tända lampan efter att ha tittat på youtube-videos hur man ska göra, men det hände ingenting. Kanske det läcker som ett såll någonstans eller är helt igentäppt någonannanstans. Jag känner mig lite vilsen ...
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Radius 143 - renovering för nybörjare

Inlägg av stepside55 »

Kanske inte håller trycket, pyser det när du släpper ut luften ur tanken?
Kommer det en fotogenstråle ur munstycket om du pumpar upp trycket och öppnar ventilen?, kan du se från "hålet".
mvh
Joakim
Användarens profilbild
robert_m
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 23:54
Ort: Uppsala

Re: Radius 143 - renovering för nybörjare

Inlägg av robert_m »

Ha ha, där fick jag genast ny intressant information! Vilken "ventil" är det jag kan öppna? Jo, jag är verkligen nybörjare på det här ... :oops:

Men det är kanske så att pumpen inte fungerar. Jag får nämligen inget intryck av att det byggs upp något tryck. Det pyser ingenstans när jag pumpar och händer inget när jag öppnar luftningsventilen eller vad jag ska kalla den, som sitter på påfyllningslocket.
Jag bytte pumpläder och allt såg väldigt fint ut i pumpen (förutom det gamla lädret) och det går tillfredsställande trögt att trycka in pumpen, men jag har som sagt inga tecken på att trycket verkligen byggs upp.

En annan sak. Förutom påfyllningsventilen så finns det ett annat mindre skruvlock med packning på tanken, men det är ingen öppning under locket. Vad sjutton är det för något???
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Radius 143 - renovering för nybörjare

Inlägg av stepside55 »

Tar du bort lamptillsatsen så sätter du dit den "hatten" istället så att det inte läcker ut bränsle där lamptillsatsen suttit.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
robert_m
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 23:54
Ort: Uppsala

Re: Radius 143 - renovering för nybörjare

Inlägg av robert_m »

Aha! Listigt!
Användarens profilbild
robert_m
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 23:54
Ort: Uppsala

Re: Radius 143 - renovering för nybörjare

Inlägg av robert_m »

Fortsatta undersökningar tyder på att det är något stopp i pumpen. Vad behöver man för verktyg för att skruva ut den här?
Bild
Skriv svar