radius 120

Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

radius 120

Inlägg av stepside55 »

hej
Fick hem ett paket med en Radius 120 idag. ser inte så rolig ut med lite märkliga lagningar?, men jag tog några kort på den innan jag ens tvättat av den.
har lite frågetecken kring den.

Vad ska det vara för någon ratt på en sådan pinne, den är "nypt" i änden?
Spritskålen, kan det vara original på en 120? , den sitter väldigt bra där den sitter?
Hatten med ventilationshål på bara ena sidan, har inte sett det innan, åtminstone inte lagt märke till det.
Inga styrpinnar under hattar heller.
radius120_6354.jpg
radius120_6354.jpg (78.21 KiB) Visad 8127 gånger
Här är lampan i hela sin prakt
radius120_6355.jpg
radius120_6355.jpg (80.5 KiB) Visad 8127 gånger
Här kan ni urskilja Radius 120, samt en liten o nästan osynlig lagning???
radius120_6357.jpg
radius120_6357.jpg (77.3 KiB) Visad 8127 gånger
Vad kan det sitta för någon ratt på denna tro?
radius120_6358.jpg
radius120_6358.jpg (68.9 KiB) Visad 8127 gånger
Spritskål, inte radius vanliga, men den passar som den skulle sitta där?
radius120_6360.jpg
radius120_6360.jpg (68.79 KiB) Visad 8127 gånger
hatten är lite rolig, Den har 4 ventilationshål men halva hatten är täckt utan hål, har inte sett det innan.

mvh
Joakim
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: radius 120

Inlägg av taxidriver »

Viste inte ens om att det fanns en 120..bör ju va rätt ovanlig, vet ju att det också finns en 118 modell också.

Ratten borde ju var en äldre fiberratt och stången ser ut att kunna vara filad för att enklare manuvresas med tång, men det är bara gissningar

Den är ju onekligen välanvänd :D
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: radius 120

Inlägg av jukka_t »

.

Fram med autosolen Joakim..

Konstigt med lufthålen i hatten... måste ha blivit frukkostrast när killen på radiusfabriken höll på med din lampan :)

Skulle gissa att det skall vara den röda fiber-ratten på en så gammel model..

Intressant med förvärmningskoppen... ser ut att vara orginal...

Ser du några andra skillnader vs en 119 ??

SL!
Jukka
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: radius 120

Inlägg av tomas »

Nu kommer några gissningar, jag tror att det är lite blandade radius delar på den där välanvändna radius 120 lampan, spritskålen ser ju ut som på en 108, eller 143:a, kanske är den nymonterad?
Har även sett det där med bara 4 lufthål i hatten också, tror att det var så på dom äldre 119 modellerna, och att på din är den röda hatten monterad från en nyare modell. Eller så kanske hatthålen har att göra med om de tillverkades för spritdrift, (har en 119sprit i ett kallförråd, måste nog gå ut och kolla på den hatten).

/T
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: radius 120

Inlägg av Christer »

Osymmetrin på hålen stämmer med illustrationer på gamla 120, så det är nog helt normalt.
Däremot skulle jag gissa att du har fel förgasare.
Jag kan inte de här modellerna så väl, men nog ska väl 120 ha den rena, raka förgasaren, och inte en med "prestonringen" som jag tycker mig skymta på din lykta?

/CC
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: radius 120

Inlägg av stepside55 »

taxidriver skrev:Ratten borde ju var en äldre fiberratt och stången ser ut att kunna vara filad för att enklare manuvresas med tång, men det är bara gissningar
Låter som en vettig teori
tomas skrev:Nu kommer några gissningar, jag tror att det är lite blandade radius delar på den där välanvändna radius 120 lampan, spritskålen ser ju ut som på en 108, eller 143:a, kanske är den nymonterad? Har även sett det där med bara 4 lufthål i hatten också, tror att det var så på dom äldre 119 modellerna, och att på din är den röda hatten monterad från en nyare modell. Eller så kanske hatthålen har att göra med om de tillverkades för spritdrift, (har en 119sprit i ett kallförråd, måste nog gå ut och kolla på den hatten).
Jo, antingen för att reglera mängden eller för att göra den mer vindsäker, men de brukade ju laborera med luften på spritmodeller.
Gjorde de även speciella modeller av 119 som var avsedda för sprit?
Christer skrev:Osymmetrin på hålen stämmer med illustrationer på gamla 120, så det är nog helt normalt.
Däremot skulle jag gissa att du har fel förgasare.
Jag kan inte de här modellerna så väl, men nog ska väl 120 ha den rena, raka förgasaren, och inte en med "prestonringen" som jag tycker mig skymta på din lykta?
Mycket möjligt, har letat igenom de radius kataloger jag har tillgång till men jag har inte hittat någon 120 modell, så jag vet inte. Om det är en rak förgasare är det fortfarande för fotogen då?
jukka_t skrev:Fram med autosolen Joakim.. Skulle gissa att det skall vara den röda fiber-ratten på en så gammel model..
Var rädd för att det skulle bli någon puts kommentar, men här är det nog berättigat :-)
jo, känns om att det skulle vara en fiberratt, blir bara lite osäker på den platta ändan av rattstången.

mvh
Joakim
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: radius 120

Inlägg av Christer »

stepside55 skrev:Mycket möjligt, har letat igenom de radius kataloger jag har tillgång till men jag har inte hittat någon 120 modell, så jag vet inte. Om det är en rak förgasare är det fortfarande för fotogen då?
Du får gå ner till de absolut äldsta katalogerna för att hitta 120. Jag tror att denna modell bara fanns 1930-31 som en slags föregångare till 119, men Nils kan det här bättre. Måhända tillverkades 120 parallellt med 119 ett tag, men jag tror inte det.
Om du kollar den äldsta broschyren på CPL (Bosses från 1930) så kan du se en 120. Man kan bara vagt ana att ventilationshålen i huven bara finns på ena sidan. Nils har en bättre illustration där man tydligt ser att nedre hålraden i huven upphör på ena halvan.
Tydligen fungerade inte den raka förgasaren så bra. Åtminstone inte för fotogen. I bosses broschyr står det ju faktiskt "glödljusapparater för fotogen och bensin", så kanske var den främst avsedd för bensin?
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: radius 120

Inlägg av stepside55 »

Tack Christer, jag som tyckte jag hade gått igenom de katalogerna. Där ser man att tanklocket ser ut som ett vanligt kökstanklock också, det tog jag för givet att det var fel typ av tanklock som sitter där, ja det som sitter där är jag ju inte säker på att det är originalet, men det verkar vara samma typ.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: radius 120

Inlägg av Nils_S »

Hej Joakim

Tillykke med 120'en. Dem findes der ikke så mange af.

Sådan som jeg læser mig til i katalogerne. Modellen blev lanceret i 1930 og fortsat i 1931. I 1931 var den sammen med 119, hvor den eneste forskel var forgasseren. Der er muligvis en forskel fra 1930 til 1931 og det er påfyldnings låget. I 1930 var den flad som et kök låg og i 1931 var den gået over til den til lamper med vinger.

Hvis vi starter med toppen på din lampe. Det er sikkert helt rigtigt, undtagen den røde top. Originalt havde de enten en sort eller mørkeblå emaljeret top. Der er ingen styrehul i kanten og heller ingen tilsvarende tap på glashuset.

Forgasseren er byttet ud med en 119 forgasser. Noget som sikkert skete meget tidligt. Den originale forgasser var ikke den bedste til fotogen.

Spritskålen er rigtige.

Rattet skal være som alle de tidlige 119'er.

Det bliver spændende at se den når den er gjort ren. Reparationerne burde kunne gøres pænere.
Mvh
Nils
mazen
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 13:06
Ort: Älvkarleö Bruk

Re: radius 120

Inlägg av mazen »

Hej Joakim'
Det är som Nils säger, enda skillnaden på 119 och 120 är förgasaren enligt 31 års katalog. Spritskålen och tanklocket är original och hittas även på 140 serien. Tidiga kökslampor har också en del samma delar som 119-120, som rensnålsmekanismen och även munstycke.
Enligt 31 års katalog är bägge lamporna avsedda för både fotogen och bensin och det står vidare att 119 är lämpligare vid kyla och taskig väderlek
Mazen
Skriv svar