Renovering Radius 119

Matte
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 16:59
Ort: Tierpsslätten

Re: Renovering Radius 119

Inlägg av Matte »

Christer skrev:Jag skulle nog rekommendera att helt skippa Autosolen när förnicklingen är tunn.
En rejäl tvätt ser oftast bättre ut än en lykta med ömsom mässingsgult, och ömsom nickelblankt utseende.
Ja, jag hoppar den biten, den ser ändå ut på det viset under all skit. Tvättade delarna med rejält löddrande svinto, och det resultatet får duga.
----------------------------------------------------------------------------
//Matte
Matte
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 16:59
Ort: Tierpsslätten

Re: Renovering Radius 119

Inlägg av Matte »

Efter en rätt grundlig rengöring och under ett drygt halvsekel av skit så fanns det trots allt en lampa! Efter ihopmonteringen pumpade jag upp tryck och skickade ner lampan i ett vattenspann för täthetsprov. Det kom någon enstaka bubbla ifrån tanklocket, och det var heller inte helt oväntat. Hade dock ingen hålpipa i den dimensionen, så ny packning får bli till veckan.
Nåväl, när allt var väl så långt så är ju en provtändning ett måste!
Hade bara 250 CP strumpa hemma, men det fick duga till provkörningen. Det var lite spänning under tiden att spriten brann, men när koppen nästan var tom så slog jag några slag på pumpen och se där! Varde ljus!
Spriten brinner, det är nära nu...
Spriten brinner, det är nära nu...
IMAG0319.jpg (217.09 KiB) Visad 7934 gånger
IMAG0320.jpg
IMAG0320.jpg (188.1 KiB) Visad 7934 gånger
IMAG0322.jpg
IMAG0322.jpg (169.96 KiB) Visad 7934 gånger
Med kusin Primus 1321
Med kusin Primus 1321
IMAG0324.jpg (140.72 KiB) Visad 7934 gånger
Pumplädret är det ingen riktig spänst i längre. Trots ett dygn i olja så fungerar det bara hjälpligt, men å andra sidan så kan man inte klandra så pass gamla saker.... :)
Vad som dock förvånar/imponerar är att lampan brinner nästan ljudlöst. Tände 1321:n som jämförelse, och det är som att jämföra segelflyg med reaplan...
----------------------------------------------------------------------------
//Matte
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Renovering Radius 119

Inlägg av taxidriver »

kul när man får i gång grejerna :D Till tanklockspackning kör jag med o-ring, funkar klockrent.

Ett ovärderligt tips när man ska få bort den gamla packningen är att sätta tanklocket försiktigt i skruvstycket och fylla det med rödsprit och sedan antända spriten och vänta tills det brunnit ut...tänk på att packningen hårdnar rätt snabbt, så att man får va snabb att pilla bort den med en radiomejsel eller liknande.

Själv ägnade jag dagen åt att renovera vattenpumpen på traktorn (volvo bm 35/36) och fick till min glädje se att det gick att använda standard lager i den :) så att i stället för att köpa en renoveringssats för 2000kr så hittade jag grejerna löst för ca 250kr
Matte
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 16:59
Ort: Tierpsslätten

Re: Renovering Radius 119

Inlägg av Matte »

taxidriver skrev:kul när man får i gång grejerna :D Till tanklockspackning kör jag med o-ring, funkar klockrent.

Ett ovärderligt tips när man ska få bort den gamla packningen är att sätta tanklocket försiktigt i skruvstycket och fylla det med rödsprit och sedan antända spriten och vänta tills det brunnit ut...tänk på att packningen hårdnar rätt snabbt, så att man får va snabb att pilla bort den med en radiomejsel eller liknande.

Själv ägnade jag dagen åt att renovera vattenpumpen på traktorn (volvo bm 35/36) och fick till min glädje se att det gick att använda standard lager i den :) så att i stället för att köpa en renoveringssats för 2000kr så hittade jag grejerna löst för ca 250kr

Tack för tipset! Det blir så mycket lättare att få ur packningen, och man skadar ju heller inget. Nu visade det sig att jag måste revidera hela säkerhetslocket, då det inte alls håller tätt, mer än för kanske 10 pumpslag... Ja, det skall gå det med. O ringar funkar kalasbra! Nu hade jag inte den dimensionen heller, så det får bli att låna hem huggpipor från jobbet.

Se de ja! Jo dom vet att ta betalt för renoveringssatserna, och man kan fråga sig vari pengarna sitter. Skönt att du kunde lösa det den billiga vägen! Har spännt om snökedjorna nu ikväll, och det är också allt annat än muntert.
----------------------------------------------------------------------------
//Matte
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Renovering Radius 119

Inlägg av Nils_S »

Christer skrev:Jag tänker inte ta åt mig äran av denna datering, utan det är snarare Nils grundforskning som ligger bakom dessa små uppgifter.
Förhoppningsvis kommer han in och bekräftar, eller korrigerar, mina antaganden!
Tak for dine ord. :oops: Jeg kunne ikke have dateret den bedre selv.
Mvh
Nils
Matte
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 16:59
Ort: Tierpsslätten

Re: Renovering Radius 119

Inlägg av Matte »

Nils_S skrev:
Christer skrev:Jag tänker inte ta åt mig äran av denna datering, utan det är snarare Nils grundforskning som ligger bakom dessa små uppgifter.
Förhoppningsvis kommer han in och bekräftar, eller korrigerar, mina antaganden!
Tak for dine ord. :oops: Jeg kunne ikke have dateret den bedre selv.

Och jag tackar för hjälpen! :)
----------------------------------------------------------------------------
//Matte
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Renovering Radius 119

Inlägg av Christer »

Nils_S skrev:
Christer skrev:...det är snarare Nils grundforskning som ligger bakom dessa små uppgifter.
Tak for dine ord. :oops: Jeg kunne ikke have dateret den bedre selv.
Äras den som äras bör! Vi har stor nytta av dina sammanställningar vid daterandet av våra lyktor.

En sak har tillkommit med denna lyktan! På de nya bilderna som visades efter mitt inlägg, så visade det sig att den har toppmuttern med hål i. Fanns den verkligen kvar 1934?
Visst: -Lösa grejer som tanklock och toppskruvar är ingen säker dateringsmetod eftersom de mycket väl kan ha blivit ersatta genom åren.
Men kan det kanske ändå vara så att den hängde med på några lyktor in på det nya året. Modellbytena behövde ju knappast ha skett strikt vid årsskiftet, och man ville säkerligen använda upp sina lager.
Eller så är det så enkelt att man behövt köpa en ny mutter efter ett tag, och handlaren man köpte den av lär ju ha haft sitt reservdelslager i ett stort antal år. Kanske ända sedan 119-lyktan introducerades, och därför bara de tidigaste varianterna på vissa delar.
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Renovering Radius 119

Inlägg av Nils_S »

Godt spottet med hullet. Det er højst sandsynligt at lampen er fra overgangs perioden. Radius har sikkert brugt lageret af de gamle parter før den uden hul kom i brug. Det burde betyde at den er tættere på 1934 end 1936.
Mvh
Nils
Skriv svar