Radius no 108

Stefan30
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 04 apr 2012, 16:32

Radius no 108

Inlägg av Stefan30 »

Hej! Jag har en Radius 108 som jag vill ha igång, har aldrig provat en sån här lampa förut. Jag får inte igång den tyvärr och jag behöver lite goda råd. Har haft isär den och gjort rent allt men det funkar inte....

Hjääälp!!

:D
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Radius no 108

Inlägg av taxidriver »

Välkommen till forumet...Det är ganska svårt att säga vad som är fel utan mer info. Går det att få upp tryck i den? Hur är munstycket ok? Ett tips är att läsa igenom olika renoverings trådar här på forumet samt att kolla runt lite på youtube där många lagt upp videos hur man tänder sin lykta på rätt sätt.

En trevlig grej är att radius 108an är relativt ovanlig
Stefan30
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 04 apr 2012, 16:32

Re: Radius no 108

Inlägg av Stefan30 »

jag har bytt ut munstycket och rensnålen och första gången jag provade så "brann" det lite på ena övre kanten på strumpan sen slocknade den och jag har inte fått mer liv i den. Hur högt tryck ska det vara i tanken? pyser lite då jag släpper på trycket så det verkar som om pumpen funkar fast den känns väldigt glapp.
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Radius no 108

Inlägg av stepside55 »

Hej Stefan
Det ska vara ganska mycket tryck i tanken, om dy fyller upp tanken till hälften skall du pumpa ca 40-50 ggr. Det ska kännas att det tar emot lite på slutet. Kanske du skulle ta och olja in pumplädret lite, de blir gärna lite torra med åren och då sluter de inte tätt. Du kan ta vanlig motorolja till det.

mvh
Joakim
Stefan30
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 04 apr 2012, 16:32

Re: Radius no 108

Inlägg av Stefan30 »

Ok, ska lägga den i olja och prova igen imorgon. :)
Stefan30
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 04 apr 2012, 16:32

Re: Radius no 108

Inlägg av Stefan30 »

inte minsta bättre vart det....
Är det någon av er som har delar till en sån?
Så jag kan få bättre tryck i pumpen, kanske en riktigt rak förgasare, ett par rensnålar för jag har sabbat min nya...
Och det är ett kanske 8mm mellanrum mellan munstucket och röret som går vidare för gasen ner till strumpan, ska det vara så eller ska det inte komma in syre där?
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Radius no 108

Inlägg av taxidriver »

Det brukar finnas en del standardgrejer som brukar spöka. 1. Tanklockspackningen 2. pumplädret 3. Backventilen i botten av pumpröret 4. Igensotat förgasarrör 5. munstycke+rensnål 6.Felaktigt bränsle

Mellanrummet ska vara där för att få luft till förbränningen
Stefan30
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 04 apr 2012, 16:32

Re: Radius no 108

Inlägg av Stefan30 »

Kan det vara så att lysfotogen från biltema inte funkar? Vad ska man använda för något?
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Radius no 108

Inlägg av jukka_t »

Stefan30 skrev:Kan det vara så att lysfotogen från biltema inte funkar? Vad ska man använda för något?
Lysfotogen från Biltema fungerar bra, jag tror att om du kör denna behandling:

viewtopic.php?f=26&t=5

Så kommer det att fungera.

SL!
Jukka
Stefan30
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 04 apr 2012, 16:32

Re: Radius no 108

Inlägg av Stefan30 »

Aj så mycket skit det satt fast i förgasarröret, och nu lyser den! :D
Skriv svar