Radius no 108

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Radius no 108

Inlägg av jukka_t »

Stefan30 skrev:Aj så mycket skit det satt fast i förgasarröret, och nu lyser den! :D
Trevligt!

Jag själv lurades i början av att det såg blankt o fint ut innuti röret, senare visade det sig att det blanka var ett svart
glasliknande kokslager....

Trevligt med en 108a, dom hör inte till dom vanligaste modellerna.

SL!
Jukka
Stefan30
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 04 apr 2012, 16:32

Re: Radius no 108

Inlägg av Stefan30 »

jukka_t skrev:
Stefan30 skrev:Aj så mycket skit det satt fast i förgasarröret, och nu lyser den! :D
Trevligt!

Jag själv lurades i början av att det såg blankt o fint ut innuti röret, senare visade det sig att det blanka var ett svart
glasliknande kokslager....

Trevligt med en 108a, dom hör inte till dom vanligaste modellerna.

SL!
Jukka
Jopp jag vart lika lurad själv, trodde det skulle vara så men efter dina tips åkte gassvetsen fram och sen ramlade det ur väldigt väldigt mycket.

Hur ska man ställa in höjden på rensnålen? Ska den vara så att den kan stänga igen helt eller att själva nålen bara precis går igenom munstycket?
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Radius no 108

Inlägg av jukka_t »

Stefan30 skrev: Hur ska man ställa in höjden på rensnålen? Ska den vara så att den kan stänga igen helt eller att själva nålen bara precis går igenom munstycket?
Jag brukar ställa den att den kommer upp nån halvmillimeter eller så, det viktiga är att
inte ställa den för högt så att den stänger av flödet i det nedersta läget,

SL!
Jukka
Stefan30
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 04 apr 2012, 16:32

Re: Radius no 108

Inlägg av Stefan30 »

Så underbart det är att ha 108:an som belysning vid badtunnan varje höst/vinter kväll man badar!!! Men den lyser lite väl mycket så man får dra ner den. Då blir strumpan sotig, ska jag ha en svagare lampa för att få riktigt mys ljus eller är det nåt fel??
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Radius no 108

Inlägg av taxidriver »

Jag tror att lampan mår bäst av att gå på "full fart". Jag har beställt ett amber (gulorange) färgat glas till min 108a från www.oldcolemanparts.com . (dom står listade till coleman 200 och finns även i rött)

Tyvär så har jag inte fått hem grejerna än och det är över en månad sedan jag beställde prylarna :?

Annars så fanns det ju lite olika tygskärmar till dom som original. Har även sett en militär tygskärm till optimus 930 som dyker upp på tradera i mellanåt. Jag personligen tycker den är rätt ful, men den gör nog sitt jobb och bör passa på 108an

Eller så få får du du ordna med gulfärgade skyddsglasögon åt dina besökare :D Personligen så tycker jag inte det starka ljuset är störande längre, men det är väl en miljöskada som följer med hobbyn. Man har ju fått höra ett par gånger när man varit ute med husvagnen och eldatigång ett par lyktor..."vad stark det lyser kan du inte sänka lite" och av någon märklig anledning så kommer dom kommentarerna endast från dom kvinnliga deltagarna i sällskapet medans gubbarnas svar brukar vara "men varför det nu ser vi ju äntligen lite"
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Radius no 108

Inlägg av jukka_t »

Stefan30 skrev:Så underbart det är att ha 108:an som belysning vid badtunnan varje höst/vinter kväll man badar!!! Men den lyser lite väl mycket så man får dra ner den. Då blir strumpan sotig, ska jag ha en svagare lampa för att få riktigt mys ljus eller är det nåt fel??
Om du har tillgång till bläster så kan du blästra glaset och då får man ett behagligare ljus, men
blästra INTE om du har Radiusglas på din 108a, köp ett billigt Optimus 930 glas och blästra den.

Såhär gjorde jag:
viewtopic.php?f=26&t=566

Som du ser så lämnade jag den nedersta delen klar för att underlätta vid förvärmning/tändning.

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Conny
Inlägg: 110
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 16:07
Ort: Vallentuna

Re: Radius no 108

Inlägg av Conny »

Kan också använda matta raka glas.
http://fogas.se/shop/2104---glas-halvmatt-89*106-/

Mvh Conny
Stefan30
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 04 apr 2012, 16:32

Re: Radius no 108

Inlägg av Stefan30 »

taxidriver skrev:Jag tror att lampan mår bäst av att gå på "full fart". Jag har beställt ett amber (gulorange) färgat glas till min 108a från http://www.oldcolemanparts.com . (dom står listade till coleman 200 och finns även i rött)

Tyvär så har jag inte fått hem grejerna än och det är över en månad sedan jag beställde prylarna :?

Annars så fanns det ju lite olika tygskärmar till dom som original. Har även sett en militär tygskärm till optimus 930 som dyker upp på tradera i mellanåt. Jag personligen tycker den är rätt ful, men den gör nog sitt jobb och bör passa på 108an

Eller så få får du du ordna med gulfärgade skyddsglasögon åt dina besökare :D Personligen så tycker jag inte det starka ljuset är störande längre, men det är väl en miljöskada som följer med hobbyn. Man har ju fått höra ett par gånger när man varit ute med husvagnen och eldatigång ett par lyktor..."vad stark det lyser kan du inte sänka lite" och av någon märklig anledning så kommer dom kommentarerna endast från dom kvinnliga deltagarna i sällskapet medans gubbarnas svar brukar vara "men varför det nu ser vi ju äntligen lite"
Låter som en bra ide, lägg ut en bild hur det blir när du fått hem den!
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Radius no 108

Inlägg av taxidriver »

Jag väntar tyvär fortfarande..Man börjar ju misströsta, det är ju två månader sen man beställde :(
Användarens profilbild
Conny
Inlägg: 110
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 16:07
Ort: Vallentuna

Re: Radius no 108

Inlägg av Conny »

Fick du inget sändnigsnummer?
Jag beställde precis saker där ifrån och jag fick ett sändningsnummer.

Mvh Conny
Skriv svar