Min Radius 107a

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Min Radius 107a

Inlägg av jukka_t »

.

För några år sedan köpte jag en Radius 107 på Tradera, klart fräck/annorlunda lampa, lampan saknade
glas och strumpa, fick tag på glas via Albert som hade ett liggandes och köpte en strumpa på Fogas
som troligtvis är till någon annan lampa men fungerar kanon på min 107a.

Jag har modellen med mässingstank.

Tänder snabbt o fint, brinner lite pulserande men bra, enda jag är lite orolig för är
att tanken blir väldigt varm efter ca 30 minuter, skölden som skall leda bort värmen
fungerar inte riktigt, värmen går upp via röret...

Bild:


Bild

107an finns även i en annan version med mindre värmesköld och plåttank, enligt
uppgift har den att annat fäste för strumpan vilket gör att Fogas-strumpan inte
passar riktigt..

Har även sett 107or med ett mycket rundare glas.

Sen så tror jag inte att det är lämpligt att köra denna lampa utomhus pga att glaset blir varmt och
det kan blåsa så att glaset spricker...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
daniel granath
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 04 aug 2010, 20:18
Ort: Pengsjö, Vännäs

Re: Min Radius 107a

Inlägg av daniel granath »

Hej

Hittade en 107a på marknad i helgen kör du din på fotogen? Hur fungerar den förvärmning osv. vilken strumpa köpte du storlek? sitter ingen gas spridare men en annan keramik grej på gängad med tre hakar knyter man strumpan på den eller saknar jag nått?

Många frågor ska se om jag hinner fixa lite bilder ikäll vore kul att provköra.

Danne
snʇɐʇs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐ1ʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Användarens profilbild
daniel granath
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 04 aug 2010, 20:18
Ort: Pengsjö, Vännäs

Re: Min Radius 107a

Inlägg av daniel granath »

Här kommer bilder


Bild

Lampan

Bild

keramik grej!
snʇɐʇs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐ1ʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Min Radius 107a

Inlägg av jukka_t »

daniel granath skrev: Hittade en 107a på marknad i helgen kör du din på fotogen? Hur fungerar den förvärmning osv. vilken strumpa köpte du storlek? sitter ingen gas spridare men en annan keramik grej på gängad med tre hakar knyter man strumpan på den eller saknar jag nått?

Många frågor ska se om jag hinner fixa lite bilder ikäll vore kul att provköra.
107an går på Sprit, jag har kört den på tenol...

Om du har samma 107a som jag har (finns 2 olika modeller) så har Conny på Fogas en passande strumpa, du kan även testa
knyta på en vanlig liten strumpa på keramikdelen, tänk bara på att det är en liten strumpa, lampan är på 40cp.

Har du glas till?

Tändning:

Jag vågar inte tända med glaset på, dom växer inte på träd..... öö... det finns inga...

tanka.
Öppna översta ratten, den släpper ner sprit i den inbyggda spritkoppen, när koppen är full (svårt att se!), stäng kranen
tänd på i en av dom små hålen i metalldelen längst ner.
Vänta en liten stund.
Öppna nedersta kranen...


Jag har beställt ett glas från Hytta.de som liknar 107 glaset lite och kommer ev att passa, jag vågar
inte köra med orginalglaset i...
Återkommer med bildreportage när glasen kommer ( kommer innom några dagar )


SL!
Jukka
Användarens profilbild
daniel granath
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 04 aug 2010, 20:18
Ort: Pengsjö, Vännäs

Re: Min Radius 107a

Inlägg av daniel granath »

Tack för instruktionerna

får fixa strumpa från conny

Har inget glas så jag hoppas att det funkar för dig med hytta glaset då får jag fixa ett sådant har pm,at albert för att se om han har.

köpte den för 150:- så i värsta fall blev man lurad men det känns inte så även om man inte får tag i glaset.

vart får man tag i sådan sprit färghandeln eller?
snʇɐʇs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐ1ʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Min Radius 107a

Inlägg av jukka_t »

daniel granath skrev:Tack för instruktionerna
får fixa strumpa från conny
Har inget glas så jag hoppas att det funkar för dig med hytta glaset då får jag fixa ett sådant har pm,at albert för att se om han har.

köpte den för 150:- så i värsta fall blev man lurad men det känns inte så även om man inte får tag i glaset.

vart får man tag i sådan sprit färghandeln eller?
Du kan köra med t-röd men eftersom tröd lämnar rester i spritkoppen när man förvärmer vanliga
lampor så känner jag mig lite osäker över att använda den.

Shell har Tenol, dyrt som fan, svider lite när man drar kortet och slår koden, men sen är den betald ;-)

150:- är ett väldigt bra pris för en 107a.

En grej med 107an är att den blir väldigt varm i tanken efter ett tag..

107an finns mig veterligen i två varianter, den ena har större värmesköld och mässingstank (det är den Connys strumpa passar på)
och en med plåttank med mässingsbeläggning och mindre värmesköld.

Sen har jag sett den med två olika glas, den droppformade och en större rund glob, sen finns det en bordshållare som
kan ses på falköpingsbilderna, men den är ovanlig, känner bara till två, Birgers och Bosses.

Hytta.de är väldigt snabba med att skicka, tror mina glas kommer idag :-)

SL!
Jukka
Användarens profilbild
daniel granath
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 04 aug 2010, 20:18
Ort: Pengsjö, Vännäs

Re: Min Radius 107a

Inlägg av daniel granath »

Hej

min 107a är i mässing så jag ska beställa en strumpa från conny

köpte lite fler lampor i helgen så det blir mer reservdelar allt eftersom man hinner gå igenom dom!

Får svänga förbi shell på vägen hem och kolla spriten

Tack!

Danne
snʇɐʇs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐ1ʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Skriv svar