Snubblade över en Radius

Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Snubblade över en Radius

Inlägg av tomas »

Gjorde ett loppisfynd i helgen. Såg en rejält skitig 119 i ett hörn, grävde mig genom all annan bråte innan jag slutligen nådde den. Skådade skicket genom all smuts, verkade inte så tokigt skick, hade bla ett helt glas, (kolsvart av sot och damm) så det blev affär.
Nu, när renoveringen startat så ser jag att allt verkar i skapligt bra skick, men troligen har pumpventilen pajat där var det en sörja samt sörja i tanken (jag tror dom provat köra den på diesel?). Men det roligaste var att när jag tvättade glaset ser jag att det är ett gammalt originalglas. Riktigt kul.
Det enda trasiga är lykthusringen som var lite spruken.
Bild
Start av 119 renovering.
Bild
Fin glaset.
/T
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Snubblade över en Radius

Inlägg av jukka_t »

.

Det glaset har jag inte sett till R119 innan.

Min favoritlampa är en precis likadan men den har Nife (? osäker på namnet) made in Sweden glas...

Glaset har inte samma fina finnish som dom brukar ha, den har lite glasbulor på, som om dom
inte riktigt hade lyckats med glaset men dom skickade iväg den ändå :)

SL!
Jukka
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Snubblade över en Radius

Inlägg av tomas »

Hmm. ser att skärpan hamnade på bordsduken. Här nya bilder på 119 glaset.
det verkar vara tysktillverkat.
Bild
Framsidan
Bild
Baksidan
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Snubblade över en Radius

Inlägg av stepside55 »

Härligt glas. Det är snyggt med Radius stjärn loggan.
Vad jag har förstått så är det bara på de lite äldre årsmodellerna den logotypen användes. Det verkar ju stämma med lampan också. Alltid roligt att göra loppis fynd. Var länge sen jag hittade något på en loppmarknad, men man trillar nog över något när man minst anar det.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Snubblade över en Radius

Inlägg av tomas »

Kände mig lite ivrig att testa lampan så det blev bara en tvätt och lite sot skrapande innan jag satte ihop den igen. Tankade i 1/2 liter fotogen och tände på.

Bild
Den funkade, men har ett litet läckage i förgasarunderdelen, verkar sitta en gammal hemgjord läderpackning där som ska bort. I övrigt så verkar alla delar sköta sig. Otroligt egentligen, eftersom den har några år på nacken och förmodligen inte körts på många år.
/T
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Snubblade över en Radius

Inlägg av jukka_t »

.

Synd med lykthusringen, det är ett väldigt vanligt fel på 119, måsteväl gå o fixa på något sätt?

Har en NOS 119 med samma problem, dvs den har spruckit utan att lampan nånsin vart tänd...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Snubblade över en Radius

Inlägg av Nils_S »

Glas fra Indifference er ret sjælden, så jeg vil passe på den hvis jeg var dig. Jeg kan godt passe på den for dig. :D

Lampen selv er sikkert fra tiden mellem 1934 og 1937.

mvh
Nils
Mvh
Nils
Skriv svar