Radius 43, instruktion sökes

Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Radius 43, instruktion sökes

Inlägg av tomas »

Har fått tag på ett radius 43 kök (med tyst brännare) av en bekant nyligen, ett skapligt fint bruks kök. Det är ganska välanvänt, så min tanke är att själv fortsätta använda det.
Funderar bara lite på själva tänd och släck förfarandet. Funkar detta kök på samma sätt som tex optimus 111 ? dvs med ratt åt höger (stängd), i mitten (öppen), vänster (rensnål) ??
Provade tända så, men gick halvbra, köket blev inte riktigt varmt (kan ju bero på att det var -19 ute), törs ju inte riktigt prova innomhus ännu.

Kanske någon vet hur man ska hanskas med köket för att det ska bli rätt ??
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Radius 43, instruktion sökes

Inlägg av taxidriver »

Finns många bra klipp på www.youtube.com som visar tändningsförfarande av olika kök. Annar så bör de gå med samma procedur som tex 111an.

Sen beror det lite på bränslet man har i tanken om du tex har sk lysfotogen som innehåller n-parrafiner och är av vätebehandlad lätt typ så är speciellt kök och blåslampor väldigt svårstartade. Det bränsle som hitills har fungerat bäst för mig är biltemas lysfotogen och julas fritidsparrafin som båda är utan N-parrafiner och är av vätebehandlad tung typ.

Sedan så kan det ju va behövligt att förvärma med två omgångar sprit när de e riktigt kallt
seobserver
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 08:50

Re: Radius 43, instruktion sökes

Inlägg av seobserver »

Gräsklipparbensin för fyrtakt är det lite mera sprutt i. Heptan står det på min dunk. Har du bara sotat ur munstycket och konstaterat att det inte läcker mellan tank och brännare samt i påfyllningslocket, det skall vara en mjuk packning där. Är det bara att köra utomhus.
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Radius 43, instruktion sökes

Inlägg av taxidriver »

Det låter intressant Vilken märke och vart köper du den bensinen? Sen så är det väl inte riktigt bra att köra ett kök som är konstruerat för fotogen på bara bensin...säkerhetsaspekt??

Annars så fungerar det att blanda i ca 20% bensin(alkylat eller heptan) i fotogenen för lite bättre egenskaper
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Radius 43, instruktion sökes

Inlägg av tomas »

Kanske en dum fråga men, vad skiljer egentligen mellan ett 43B och ett 43E (förutom bensin resp fotogen) man ser ju på sprängskisser att samma munstycke och nål gäller för båda köken, samt att övriga delar verkar ju lika...?
Mitt radius 43 kök är bara märkt just 43 på tank och plåtlådan och jag har sett några passera på tradera som också saknar märkning av B eller E. Kan man då köra bägge modeller (B-E) på olika bränslen?

Har rengjort mitt kök grundligt (var rätt så rent från början) men det vill ändå inte brinna bra, fungerar, men lågan är gulröd (osande) istället för blå (varm). Är det månne bara munstycket som spökar eller ???
Tänkte ju beställa ett nytt munstycke och testa vid tillfälle i vårvintras, men andra projekt har gjort att detta kök hamnat lite i skymundan....
seobserver
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 08:50

Re: Radius 43, instruktion sökes

Inlägg av seobserver »

Om ett utpräglat fotogenkök går bäst på bensin så har det sanorligt med munstycket att göra. Jag fick ett kuvert fullt med nya munstycken och med testrådar visade det sig att munstycket som satt i var ett för bensin, vid byte till fotogenmunstycke gick det fint med fotogen. YMMV
Skriv svar