Egentillverkade packningar

BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Egentillverkade packningar

Inlägg av BGilbertP »

Hej, jag kommer närmare och närmare lösningar och kunskap om apparaterna. När det gäller blyplåten så är det ju fjuttmängder jag behöver jämfört med salablys standardmått. Jag får se om jag kan ramla på något i någon verkstad eller så här i trakten. Jag bor i Västervikstrakten, östkusten.
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Egentillverkade packningar

Inlägg av stepside55 »

kan man inte bara ta en balansvikt till bilhjulet och platta till med en hammare till lämplig tjocklek?
mvh
Joakim
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Egentillverkade packningar

Inlägg av BGilbertP »

Det kan vara något, det finns säker fler såna varianter. Jag kommer på något.
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Egentillverkade packningar

Inlägg av Nils_S »

Jeg finder blyplade på skrotmetal pladsen. Der køber man efter vægt, ikke størrelse. Jeg bruger de samme hugpiber til bly som gummi. Ingen problemer indtil videre.
Mvh
Nils
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Egentillverkade packningar

Inlägg av Christer »

I nödfall kan du alltid leta upp en gammal elkabel med blymantel. Det handlar alltså om föregångaren till dagens aluminiummantlade EKLK (Den vita installationskabeln som många felaktigt kallar för Kulo), och den är mycket vanligt förekommande. Även på skroten, om de nu inte skulle råka ha blyplåt enligt Nils förslag.
Det går fint att mantla av en bit av blymanteln, slitsa upp den lösa "blycylindern" på längden, och sedan helt enkelt breda ut den till ett platt ark.
Den blir inte stor, men den räcker gott och väl till de flesta packningstyper vi pratar om här.

CC
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Egentillverkade packningar

Inlägg av BGilbertP »

Hej, idel listiga idéer! :!: :idea: Jag vet vilken typ av kabel du menar. Händer ju att jag ramlar på ibland när jag skrotar runt. Kanonförslag! Nästa gång jag träffar på en sån så kommer jag INTE att sparka den åt sidan./mvh Börje
Hälsningar Börjepojken
seobserver
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 08:50

Re: Egentillverkade packningar

Inlägg av seobserver »

En riktig plåtslagare som reparerat kyrktak har säkert en naggad plåtbit i ett hörn. Jag fick min gratis när jag frågade. Man kan även gjuta blyplåt i en stekpanna (kasserad).
Skriv svar