Radius 52, (med spritmunstycke?)

BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Radius 52, (med spritmunstycke?)

Inlägg av BGilbertP »

Hej. nu går jag en match med en blåslampa.
Problemet liknar det som fanns i en annan tråd om att det var fel munstycke det berodde på att det bara blir gul, fladdrig och sotig låga. Först trodde jag det berodde på trycket, jag fick inte upp ordentligt tryck, men efter byte av pumppackning så blev det bra. Har även kollat att det inte läcker någonstans. Kör med fotogen som det ska vara till Radius 52.
När jag sen sätter mig och granskar en katalog jag har så ser det ut som det finns/fanns en spritsats nr 9156 (se bild nedan). Det verkar som någon bytt, vad tror ni? Om så, så är den i alla fall inte tänkt till 52:an som framgår av bilden ur katalogen.
(Är det så att det ska vara större hål i munstycket när man kör med sprit?)
Och i så fall, hur får jag tag i rätt munstycke för fotogen? Kan man använda det inre av dom två munstyckena som redan finns på? Jag har tagit några bilder som ska visa skillnaden i hålstorlek. Jag har lagt det främre munstycket löst bredvid som jämförelse. Det är alltså dubbla munstycken i spritsatsen jag nämnde. Jag har näst intill lyckats sabba gängorna på det inre munstycket när jag försökte lossa det. Till det yttre munstycket med det större hålet gick bra med backventilnyckeln. Jag har alltså inte fått bort det inre munstycket.
Sen undrar jag även om det förekommer udda märken av reglaget. Tidigare text är bortslipat. Jag tycker jag kan skönja ordet Pexolic, eller något liknande. försökte ta en bild med lite svepljus men lyckades inte. När jag sitter här och skriver slår det mig att någon kanske helt enkelt har bytt själva ratten, tagit den från något annat.
För övrigt verkar den ha korrekt funktion med avstängning och rensningsnål som funkar.
Testar att lägga upp lite bilder som kanske kan klargöra,,,,
Radius 52 1.jpg
Radius 52 1.jpg (108.03 KiB) Visad 20457 gånger
Radius 52 2.jpg
Radius 52 2.jpg (139.99 KiB) Visad 20457 gånger
Radius 52 3.jpg
Radius 52 3.jpg (126.84 KiB) Visad 20457 gånger
Radius 52 4.jpg
Radius 52 4.jpg (141.83 KiB) Visad 20457 gånger
Radius 52 5.jpg
Radius 52 5.jpg (139.45 KiB) Visad 20457 gånger
Radius 52 6.jpg
Radius 52 6.jpg (121.77 KiB) Visad 20457 gånger
Radius 52 7.jpg
Radius 52 7.jpg (147.58 KiB) Visad 20457 gånger
Radius 52 8.jpg
Radius 52 8.jpg (120.6 KiB) Visad 20457 gånger
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Radius 52, (med spritmunstycke?)

Inlägg av jukka_t »

BGilbertP skrev: När jag sen sätter mig och granskar en katalog jag har så ser det ut som det finns/fanns en spritsats nr 9156 (se bild nedan). Det verkar som någon bytt, vad tror ni? Om så, så är den i alla fall inte tänkt till 52:an som framgår av bilden ur katalogen.
(Är det så att det ska vara större hål i munstycket när man kör med sprit?)
Det är en spritsats på, hade en likadann på en Radius blåslampa jag har, beställde nytt munstycke/rensnål från Fogas
för fotogen, sen fungerade lampan kanonbra...

Ser ut att vara i ganska bra skick annars...

SL!
Jukka
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Radius 52, (med spritmunstycke?)

Inlägg av BGilbertP »

Tack, det var bra att få det bekräftat.
Jag har testat med enbart det inre munstycket men det funkar inte iaf. Nyfiken på vad det är för skillnad på detta munstycke och det som ska vara till fotogen, jag trodde bara det handlade om yttergängan.
Sen undrar jag om jag verkligen behöver byta rensnål? Hur ser man om det är nödvändigt? Kanske är det så att det inte går med sprit om man inte bytt allt tidigare? Den rensnål som sitter i når bara ut till mynningen på det första munstycket.
En annan sak, när jag igår testade att köra med bara ett munstycke och det inte funkade, bara några sekunder i starten, sen falnade lågan, då funderade jag på det som sitter i röret från tanken upp till brännaren, är det någon form av nät som sil för bränslet? Kan man behöva göra rent det? Och i så fall hur? Jag tror i alla fall att det är något i hela röret för jag ser något som sticker ut en liten bit.
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Radius 52, (med spritmunstycke?)

Inlägg av jukka_t »

BGilbertP skrev:Tack, det var bra att få det bekräftat.
Jag har testat med enbart det inre munstycket men det funkar inte iaf. Nyfiken på vad det är för skillnad på detta munstycke och det som ska vara till fotogen, jag trodde bara det handlade om yttergängan.
Sen undrar jag om jag verkligen behöver byta rensnål? Hur ser man om det är nödvändigt? Kanske är det så att det inte går med sprit om man inte bytt allt tidigare? Den rensnål som sitter i når bara ut till mynningen på det första munstycket.
En annan sak, när jag igår testade att köra med bara ett munstycke och det inte funkade, bara några sekunder i starten, sen falnade lågan, då funderade jag på det som sitter i röret från tanken upp till brännaren, är det någon form av nät som sil för bränslet? Kan man behöva göra rent det? Och i så fall hur? Jag tror i alla fall att det är något i hela röret för jag ser något som sticker ut en liten bit.

Eftersom munstycken i Spritlampor har större diameter på hålet i munstycket så tror jag att det är samma på
blåslampor, och det skulle i så fall betyda att du måste byta rensnålen oxo...

När du byter till Fotogenmunstycke så kommer det inte finnas nått yttre munstycke och rensnålen kommer att komma
tillräckligt långt ut.

Finns det nån sil så är det bara o göra rent eller byta om inte det fungerar...
I fotogenlampor är det sällan nät i, däremot är det nät i Spritlampor, kan hända
att du får ta bort nätet om du skall köra lampan med fotogen, Min Radius 52a har
inget nät...

SL!
Jukka
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Radius 52, (med spritmunstycke?)

Inlägg av BGilbertP »

Ok, bra info. Nu har jag lite att bita i. Jag förmodar att det är enklast att ringa till fogas för att beställa. Pratar man med någon speciell som kan detta? Jag har sett namnet Conny nämnas här i forumet några gånger.
Finns det något bra med att köra på sprit? Varför finns det anledning att byta till sprit egentligen?

Frågvise Börje hälsar
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Radius 52, (med spritmunstycke?)

Inlägg av jukka_t »

BGilbertP skrev:Ok, bra info. Nu har jag lite att bita i. Jag förmodar att det är enklast att ringa till fogas för att beställa. Pratar man med någon speciell som kan detta? Jag har sett namnet Conny nämnas här i forumet några gånger.
Finns det något bra med att köra på sprit? Varför finns det anledning att byta till sprit egentligen?

Frågvise Börje hälsar
Bara fråga på Börje!, det är därför vi har skapat forumet... att man skall
kunna fråga och skall kunna hjälpa andra och få hjälp själv.

Den enda sprit jag fått fungera bra i iallafall mina spritlampor är Tenol.

Tenol är DYRT, ca dubbla priset mot fotogen, MEN, munstycke och rensnål
kostarju några kronor oxo, MEN, köper man nytt munstycke/rensnål så håller
en blåslampa ganska länge....

Och skall du prata med nån på Fogas rekommenderar jag Conny.

SL!
Jukka
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Radius 52, (med spritmunstycke?)

Inlägg av BGilbertP »

Är det någon som har en aning om innerdiametern i brännaren där munstycket skall sitta? Eller ytterdiametern på spritmunstyckets gänga? Vilket mått det är på gängan? Jag har en kompis som har bra utrustning på sitt jobb och han ska försöka få bort det sargade munstycket åt mig, så att jag kan byta till ett för fotogen. Han säger att det bästa vore om man visste vilken gänga det är, och diametern.
Hälsningar Börjepojken
Andreas
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 04 maj 2011, 19:51
Ort: Varberg

Re: Radius 52, (med spritmunstycke?)

Inlägg av Andreas »

Hejsan.

Hur gick det med bytet av munstycket Börje?

Har en likadan lampa med samma typ av munstycken och jag får inte bort det inre.

Vore kul och veta hur det gick för dig.

/ Andreas
per11
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 13 okt 2012, 11:40
Ort: Norrköping

Re: Radius 52, (med spritmunstycke?)

Inlägg av per11 »

Hej. Jag har en radius 55A som har ett spritmunstycke. Jag vill gärna köra den på sprit, fins det några risker med sprit? Och om jag skulle vilja använda fotogen i den, måste man ta ut nätet som sitter i röret upp till brännaren och i sådana fall hur eftersom dett sitter så högt upp?
per
Skriv svar