Optimus 1550 förbränningsproblem

Daniel Johansson
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 26 aug 2011, 22:52

Re: Optimus 1550 förbränningsproblem

Inlägg av Daniel Johansson »

PM skickat!

Jag har hört att peerless ska vara bra, men har inte lyckats få tag på några än. Kul att testa!

Har gjort lite tester idag. När jag först tände upp lampan så var det samma sak igen. Startar fint och lyser hyfsat i fem minuter, sedan minskar skenet och den blir glödgad.
Provade då att köra med snabbtändaren för att öka värmen, och efter ca 30 sekunder släkte jag den. Lampan lyste som den ska igen i fem minuter för att sedan gå tillbaka. Måste vara att den inte ger tillräckligt med värme för att förgasa bränslet? Kan det bero på strumporna?

Mvh Daniel
henrikfred
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 29 dec 2013, 11:12

Re: Optimus 1550 förbränningsproblem

Inlägg av henrikfred »

Jag har hört om de som har bänt ut blandarröret en aning och då har lyktor med de symptomen försvunnit helt.
För egen del hade jag först och främst plockat ner lyktan för att själv kontrollera att allt ser rent ut. Spindlar gillar att bygga bo i våra lampor. Kolla att blandarröret är rent. En böjbar borste för ändamålet är praktiskt.
Daniel Johansson
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 26 aug 2011, 22:52

Re: Optimus 1550 förbränningsproblem

Inlägg av Daniel Johansson »

henrikfred skrev:Jag har hört om de som har bänt ut blandarröret en aning och då har lyktor med de symptomen försvunnit helt.
För egen del hade jag först och främst plockat ner lyktan för att själv kontrollera att allt ser rent ut. Spindlar gillar att bygga bo i våra lampor. Kolla att blandarröret är rent. En böjbar borste för ändamålet är praktiskt.

Jag läste att någon avhjälpt liknande fel med det, men jag ser inte hur jag skulle kunna böja det, då passar det inte. Jag kollade detta när jag tagit ur det för att se om det var något i röret som inte ska vara där.
Hade även isär förgasaren, och även där var det rent.

Läste på ett Engelskt forum om en som hade liknande problem med sim lampa, och även han körde med veritas nät, så jag misstänker nog fortfarande det lite då det ser lite väl litet ut för att vara ett 500 CP
henrikfred
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 29 dec 2013, 11:12

Re: Optimus 1550 förbränningsproblem

Inlägg av henrikfred »

Jag har en Radius 119 som aldrig var tänd och i botten av tanken var ett fint lager av olja som säkert en gång i tiden kom från att fabrikspersonalen satte in ett nyoljat pumpläder, de pumpade några gånger för att kolla att allt var ok (lite olja hamnade då i tanken).
En långsökt gissning kan det vara att oljan i din tank har täppt igen det fina röret som går från tanken upp till förgasaren..? Blott en gissning som sagt. Lycka till. Det är mycket prat om problem med Optimus lyktor men för egen del begriper jag det inte. De är mycket pålitliga.
Gällande bränslen så hade jag ENORMA problem med en lykta som jag mekkade med otroligt mycket. I slutändan så kom jag fram till att jag hade använt superbra bränsle som hade blivit för gammalt med tiden.
Daniel Johansson
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 26 aug 2011, 22:52

Re: Optimus 1550 förbränningsproblem

Inlägg av Daniel Johansson »

Då var det dags för en uppdatering!

Idag fick jag nya glödnät och ett nytt munstycke. Monterade munstycket och ett nytt nät som var av samma tillverkare som de jag kört med förut (veritas).
Direkt när nätet blåstes upp av gasen såg jag att det nya nätet ser rejält mycket större ut än de föregående.
Nu har lampan brunnit ca 20 minuter utan att bli glödgad och tappa ljusstyrka. Klar förbättring alltså. Tyvärr så är skenet ganska ojämt fortfarande, trots att jag satt i ett nät i förgasaren.
Någon som vet hur högt upp i förgasaren det ska sitta?
Daniel Johansson
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 26 aug 2011, 22:52

Re: Optimus 1550 förbränningsproblem

Inlägg av Daniel Johansson »

Daniel Johansson skrev:Då var det dags för en uppdatering!

Idag fick jag nya glödnät och ett nytt munstycke. Monterade munstycket och ett nytt nät som var av samma tillverkare som de jag kört med förut (veritas).
Direkt när nätet blåstes upp av gasen såg jag att det nya nätet ser rejält mycket större ut än de föregående.
Nu har lampan brunnit ca 20 minuter utan att bli glödgad och tappa ljusstyrka. Klar förbättring alltså. Tyvärr så är skenet ganska ojämt fortfarande, trots att jag satt i ett nät i förgasaren.
Någon som vet hur högt upp i förgasaren det ska sitta?
Efter några timmars testande med lampan så har jag kommit fram till att den trivs bättre på något högre tryck än 2 bar, och om trycket går under 1,5 bar så blir den överhettad, och den svalnar och brinner normalt när jag ökar trycket igen. Även det flackande ljuset verkar bli bättre med högre tryck. Märkligt!?
Daniel Johansson
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 26 aug 2011, 22:52

Re: Optimus 1550 förbränningsproblem

Inlägg av Daniel Johansson »

Efter att kört många timmar med lampan, utan att göra något mer än det jag skrev i tidigare inlägg så lyser den starkt och nu även med fast sken.
Nu är det bara en sak som jag funderar över.
Är det normalt att blandröret är rött när jag just släckt ner lampan? Syns ju inte när den är igång pga. av det starka skenet.

//Daniel
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Optimus 1550 förbränningsproblem

Inlägg av jukka_t »

.

Min är efter bara några minuter röd, även den keramiska lågspridaren är röd....

SL!
Jukka

Daniel Johansson skrev: Är det normalt att blandröret är rött när jag just släckt ner lampan? Syns ju inte när den är igång pga. av det starka skenet.
//Daniel
Daniel Johansson
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 26 aug 2011, 22:52

Re: Optimus 1550 förbränningsproblem

Inlägg av Daniel Johansson »

Då skulle man nog kunna säga att lampan fungerar som den ska, efter mycket mekande! :) Tack alla för att ni delat med er av era erfarenheter!!

Jag har provat Julas bränsle, som har varit absolut bäst hittills men helt luktfritt blir det inte i min 1550 som verkar vara lite kinkig med bränsle.

Jag hittade en billig lampolja på Dollar idag (20 kr/liter) men är osäker på om det sotar igen förgasaren eller inte..
Någon som kan hjälpa mig här med att tyda följande Eg-nr? 927-285-2

//Daniel
Bilagor
Office Lens 20160215-171624.jpg
Office Lens 20160215-171624.jpg (99.88 KiB) Visad 21633 gånger
Skriv svar