Putsa upp en Optimus 200 i mässing...

Användarens profilbild
Kribban
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 10 maj 2011, 18:31

Putsa upp en Optimus 200 i mässing...

Inlägg av Kribban »

Hej.
Är en nybliven ägare till en Optimus 200 och således ny medlem här :)

Jag undrar hur man gör för att ta bort den solkiga ytan på lyktan? Jag vill ha den ganska blank, eller snarare ganska mycket... :D
Jag har läst på flertalet olika forum om hur man skall göra men inget verkar fungera till 100%
Ett test jag gjorde var att ta 1 del salt, 3 del mjöl och resten vinäger så att det blev en pasta som man kletade på och lät verka. Detta funkade ok men det kom fram lite "rött" i mässingen
vilket gjorde mig osäker på om jag skulle fortsätta. Jag vet inte om mässingen är massiv eller om den är behandlad på något sätt.

Det är dem svarta märkena på lyktan jag har problem med... :cry:

Har ni några stalltips?

Mvh///Kribban
Kribban: Stolt ägare ev en Optimus 200
Användarens profilbild
Kribban
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 10 maj 2011, 18:31

Re: Putsa upp en Optimus 200 i mässing...

Inlägg av Kribban »

Ps. bifogar en bild på lampan, locket har jag putsat med ovan nämnda pasta. Det är de svarta mörkare fläckarna jag vill bli av med....
Man kan se lite av det röda jag pratade om på den vänstra nedre delen av locket.
Bilagor
well well
well well
Optimus200.jpg (130.16 KiB) Visad 5960 gånger
Kribban: Stolt ägare ev en Optimus 200
Användarens profilbild
Tive
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 14:19

Re: Putsa upp en Optimus 200 i mässing...

Inlägg av Tive »

Hejsan,

Om man vill få en gammal lykta att se ut som en ny, så kan man, demontera den i sina beståndsdelar och koka alla delarna in vatten med bakpulver i.
Men undvik att blanda delar med olika ytbehandling, tex om man kokar förnicklade delar med delar av obehandlat järn så blir nicklet missfärgat, det gåt att putsa bort men det är ju onödigt jobb.

Efter att man kokat delarna i bakpulver och vatten så är det oehört mycket lättare att putsa upp lyktan med tex Autosol.

Om lyktan varit mycket smutsig och missfärgad så kan man med fördel använda tvål ull och vatten, efter kokning och före polering med autosol.

Mvh Tive
Användarens profilbild
Kribban
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 10 maj 2011, 18:31

Re: Putsa upp en Optimus 200 i mässing...

Inlägg av Kribban »

Tackar för inlägget.
Dock kvarstår några frågor.

1. Hur mycket bakpulver och hur länge skall man koka?

2. Jag vet inte vad min Optimus 200 har för slags metall, om det är lackerad mässing, massiv mässing eller vad?

i det stora hela hängde jag med iaf... betrakta mig som idiot... :D :lol:

Kribban
Kribban: Stolt ägare ev en Optimus 200
Användarens profilbild
Tive
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 14:19

Re: Putsa upp en Optimus 200 i mässing...

Inlägg av Tive »

Hej igen Kribban

Det är inte så noga med mängden, men om lyktan är mycket smustig så mattas effekten av bakpulvret, då kan det vara läge att byta vatten och ha i nytt bakpulver.
Jag brukar ha en till två matskedar till en stor kastrull.

Jag tycker att desto längre kok, ju lättare att få rent, jag brukar oxå gno av grejorna med tvålull, och till baka med grejorna i kastrullen en gång till om det är mycket smutsigt, eller om det är en svår detalj, så som en förgarsare till en sån här lykta kan vara rätt svår att få rent.

Din Optimus 200 är gjord av mässing och det är normalt ingen lack på dom, vissa delar så som handtaget och botten i glasstället samt inner toppen brukar vara förnicklade.

Mvh Tive
Användarens profilbild
Kribban
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 10 maj 2011, 18:31

Re: Putsa upp en Optimus 200 i mässing...

Inlägg av Kribban »

Sådär...

Nu har jag testat det mesta som går att testa, tror jag..
Kom fram till att Autosol löste mina problem bäst.

Tack Tive för all hjälp iaf.
Kribban: Stolt ägare ev en Optimus 200
Skriv svar