Läckande snabbtändare, Optimus 1200 typ 3.

Erik
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 19 jul 2010, 16:04
Ort: Västerås

Läckande snabbtändare, Optimus 1200 typ 3.

Inlägg av Erik »

Jag har just införskaffat en Optimus 1200 typ 3 i mässing.
Olyckligtvis läcker den vid snabbtändaren. Skall det vara en packning mellan snabbtändaren och tanken? Det verkar vara bly där (jag kan göra märken i den med nageln), men inget annat packningsmaterial.

Behövs en packning, eller är det bara att dra åt så hårt man kan och hoppas att det blir tätt?
Användarens profilbild
optipri
Inlägg: 114
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 19:11

Re: Läckande snabbtändare, Optimus 1200 typ 3.

Inlägg av optipri »

Det stämmer Erik, det ska vara en blypackning. Dom används ofta där något ska skruvas i en fastlödd mutter. Eftersom man inte vet hur gängan hamnar används en packning som kan deformeras enkelt, i det här fallet en blyliknande historia. I princip ska man kunna dra knappt ett helt varv extra efter det att den delen man gängar i börjat möta packningen.
Om den är använd och redan tillplattad får du byta till en ny.

Bosse
Erik
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 19 jul 2010, 16:04
Ort: Västerås

Re: Läckande snabbtändare, Optimus 1200 typ 3.

Inlägg av Erik »

Tack, Bosse!

Jag lyckades avlägsna den gamla blypackningen.

Nu har jag ett nytt problem:
Det verkar omöjligt att få på plats snabbtändaren igen. Snabbtändarens insugningsrör går emot pumpröret, och jag får inte i gängan.
När jag siktar ner genom hålet som snabbtändaren skall sitta i ser jag rakt på pumpröret (se bifogad bild).
Vy rakt ovanifrån genom hål för snabbtändare.
Vy rakt ovanifrån genom hål för snabbtändare.
20131020_200327.jpg (91.08 KiB) Visad 4422 gånger
Vy rakt ovanifrån genom hål för snabbtändare.
Vy rakt ovanifrån genom hål för snabbtändare.
20131020_201043.jpg (78.98 KiB) Visad 4422 gånger
Är det meningen det skall vara så? Om så är fallet, hur får man in snabbtändaren igen? Använder man våld? Finns det något knep?
Eller är det så att min lampa har en skavank, till exempel en felaktig lödning av hålet för snabbtändaren, som gör att muttern sitter snett?


Erik
Erik
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 19 jul 2010, 16:04
Ort: Västerås

Re: Läckande snabbtändare, Optimus 1200 typ 3.

Inlägg av Erik »

Jag tror mig ha löst problemet. Med en blåslampa värmde jag upp tanken runt snabbtändaren och med en skiftnyckel fäst runt snabbtändaren pressade jag den aningen närmare förgasaren. Nu går det preeeeeeecis att få in den.

Kanske inte världens mest eleganta fix, men det verkar ha funkat.
Skriv svar