VIDEO Optimus 1200m (min första)

Silenhag
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 18:53

VIDEO Optimus 1200m (min första)

Inlägg av Silenhag »

Tidigare har jag varit mest insnöad på friluftskøk och lovat mig själv att inte hamna i lampträsket också...men så tänkte jag att en fotogenlykta kan ju ju faktist ha, bara för att.
Ropade in den aktuella lyktan på tradera för ett par månader sedan (565 SEK). Eftersom jag bor i Norge har lyktan legat och väntat på mig hemma hos Mor i Sverige och har först nu fått den. Begriper att detta måste vara ett exemplar från senare tid men jag tycker den är himla fin och trevlig ändå.
Efter att pumplädret fått ligga i läderolja över natten funkar lyktan fint. Jag har som sagt aldrig ägt eller tänt liknande lykta förut men med hjälp av den medföljande manualen, detta forum och andra sidor på nätet så är det inte så tillkrånglat. Men att sen optimera lyktans funktion upplever jag som lurigt. Jag använder Lysfotogen från ØB.
Ær det bäst med förvärmning med snabbtændaren / sprit i förvärmningskoppen eller spelar det ingen roll...?
Jag upplever det som att snabbtændaren sotar mer (?).
Jag har tænt lampan ett 10-tal ggr men redan gjort av med 3-4 glødstrumpor pga. att stora sotfläckar uppkommer på strumpan för var tändning...Jag snålar inte med förvärmning, en full kopp Tenol eller minst 40-50 sek med snabbtändaren och har bara tänt den i hobbyrummet och inomhus under optimala vind/temp förhållanden. Hur skal jag gå tillväga för att lära känna min lykta..? Skal jag prova olika typer av fotogen? Skal jag börja "fippla" med att justera förgasarröret i höjdled?

VIDEO:
http://www.youtube.com/watch?v=8vamHmmc32g
Bilagor
Bransle.jpg
Bransle.jpg (510.14 KiB) Visad 5027 gånger
Sot spot.jpg
Sot spot.jpg (368.26 KiB) Visad 5027 gånger
Silenhag
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 18:53

Re: VIDEO Optimus 1200m (min första)

Inlägg av Silenhag »

Tror jag börjar få kontroll nu.
Blir mer och mer övertygad om att snabbtändaren sotar mer och använder därför helst förvärmningskoppen helt full med tenol. Om jag använder snabbtändaren så ser jag till att nästkommande gång använda Tenol eftersom det kan göra att eventuella sotfläckar på strumpan kan försvinna. Aldrig snabbtändaren 2 ggr efter varandra. Tycker dessutom att lyktan lyser mindre då jag förvärmt med snabbtändaren (vet ej om detta är inbillning).
Jag har nu också justerat förgasarröret i höjdled, flyttat upp den ett antal mm. Tror den satt rätt lågt tidigare, säkert 6, 7 eller tillochmed 8 mm under den överliggande kanten ovanför munstycket. Nu ligger den bara ca 2 mm under...
Har säkert tänt lyktan nu 7-9 ggr utan minsta sotfläck på strumpan.
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: VIDEO Optimus 1200m (min första)

Inlägg av taxidriver »

Ja de e lite som med gamla maskiner när dom stått länge att dom går bättre å bättre när dom e inkörda :D Jag har märkt att jag kan bli av med sotfläckar på strumpan om man kör med rensnålen några gånger när den är varm.

En anledning att den kan lysa sämre när du kört med snabbtändaren är att den tar väldigt mycket mer av trycket i lampan så att man får pumpa mer än vad man gör om man tänder med sprit
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: VIDEO Optimus 1200m (min första)

Inlägg av jukka_t »

.

Det enda sättet jag lyckats få bort svarta fläckar från strumpan med är
genom att använda en liten gasdriven butanbrännare, man tar helt
enkelt och värmer strumpan försiktigt med sticklågan så brinner det
svarta bort.

Jag använder Julas -> http://www.jula.se/butangasbrannare-213051

Fungerar!

SL!
Jukka
Skriv svar