Optimus 100 som gav mig ökad puls...

taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Optimus 100 som gav mig ökad puls...

Inlägg av taxidriver »

Trodde aldrig att det skulle hända mig. Var nämligen ute på en loppisrunda i dag och åkte av en förnimelse ner till en av antikhandlarna i staden som någon hade pratat om för ett tag sedan att denne hade öppnat loppis i källaren på lördagar...hmm han brukar vara dyr och svår att göra affärer med i vanliga fall men kanske var värt att gå in och titta tänkte jag. Efter att ha knött sig förbil hyllmeter med glas och porslin så stod den där lite i skymundan på en hylla. Ett tränat öga så ju genast vad det rörde sig om...en riktigt gammal optimus 100.

Först var man ju tvungen att titta sig hastigt ikring så att ingen annan hade fått syn på mitt byte :D . när jag sedan närmade mig och fick se att prislappen som satt klistrad på det tyvär spruckna glaset var mer än överkomligt fick jag kämpa lite med att hålla mig lugn och sansad och inte låta min iver lysa igenom allt för starkt.

Lampan är väl inte i bästa skick, glaset är sprucket förgasaren lite krokig och toppen e lite tilltryckt (känns som att allt hänt samtidigt den verkar gått i golvet någon gång i tiden) Någon tidigare ägare hade även varit snäll och tejpat fast ett par extrastrumpor under tanken.
Bilagor
Foto0049.jpg
Foto0049.jpg (220.74 KiB) Visad 18256 gånger
Foto0050.jpg
Foto0050.jpg (209.12 KiB) Visad 18256 gånger
Foto0051.jpg
Foto0051.jpg (190.02 KiB) Visad 18256 gånger
Användarens profilbild
Zanoj
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 20:40
Ort: Tranås

Re: Optimus 100 som gav mig ökad puls...

Inlägg av Zanoj »

Bara att gratulera, alltid kul att göra såna fynd :D
Mitt bästa fynd förra året var ett NOS Optimus Loke, för 100:-
Lägger in bild under Optimus. Kul om fler ville lägga in sköna fynd...
/jonas
Saknar du något? Köp det!
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Optimus 100 som gav mig ökad puls...

Inlägg av taxidriver »

Och från den fula ankungen till den....Gjorde gott med lite puts, i morgon ger jag mig på det mekaniska och återkommer med fler bilder. Någon här som råkar ha en eller två rensnålar liggandes? Lurar på om rensnålarna och munstycket kan passa från santrax 100cp lykta som dom sålde på Clas Ohlson förr? Någon här som vet när denna lykta kan vara tillverkad? Och när gick dom över till den senare varianten av optimus 100
Bilagor
Foto0052.jpg
Foto0052.jpg (186.61 KiB) Visad 18238 gånger
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Optimus 100 som gav mig ökad puls...

Inlägg av stepside55 »

Grattis :-)
wow den lyckades du verkligen putsa upp.

jag har provat beställa reservdelar från CO men får alltid saker till 300 lampan.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Optimus 100 som gav mig ökad puls...

Inlägg av tomas »

Grattis till fyndet.
Jo, känner igen det där. Sådana nervpirrande fotogenfynd är jobbiga för hjärtat :D

(C-O har helt slut i lagret på 100-150cp nålar och munstycken sen nåt år tillbaka, jag lyckades få några av de sista dom hade i centrallagret)

Jag kan kanske ha kvar nån passande nål till lampan, ska kolla i gömmorna vid tillfälle, dock lite körigt med tid närmsta dagarna. Uppackning av vinterfjällgrejor, bil- och släpbesiktning och massa annan måsten väntar...

T
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Optimus 100 som gav mig ökad puls...

Inlägg av taxidriver »

Det hade ju varit guld...orginal munstycket jag har verkar gå att använda (lyckades göra sönder nålen vid demonteringen :cry: )
Användarens profilbild
Stefan Nilsson
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 25 aug 2010, 08:45
Ort: Luleå

Re: Optimus 100 som gav mig ökad puls...

Inlägg av Stefan Nilsson »

Jag hittade nyligen en Radius 101 för en struntsumma (kolla bilden under Radius lampor) och jag hade svårt att inte darra på handen när jag halade fram några tjugor för att betala. Gissa om jag är lycklig! Men jag hade varit ännu lyckligare om det hade varit en motsvarande Optimus. Optimus är bäst, så det så!
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Optimus 100 som gav mig ökad puls...

Inlägg av taxidriver »

Jag tog en titt på din och det var inget dåligt fynd..... skulle absolut kunna överväga ett byte...
Skriv svar