Nybörjarproblem med Optimus 200

Anders Roh
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 11 dec 2014, 16:56

Nybörjarproblem med Optimus 200

Inlägg av Anders Roh »

Hej!
Jag har nyss köpt en Optimus 200 som enligt uppgift ska ha legat i försvarets förråd sedan 60-70 talet, och hittills varit oanvänd. Superfin men jag får tyvärr inte igång den...

Glad i hågen fyllde jag den (ca 3/4 tank) med fotogen, knöt fast en glödstrumpa och fyllde på med sprit och tände på. Glödnätet börjar ju brinna rätt rejält och blir svart men jag antog att det skulle vara så. När spriten nästan var utbrunnen stängde jag luftratten och började pumpa men inget alls hände, inget motstånd, ingen antydan till att det skulle komma upp fotogen i de övre delarna. Det enda som hände var att lågspridaren gick av och trillade ner. Glödstrumpan var åter vit men pulvriserades bara man nuddade vid den.

Några tips om vad som kan ha gått fel och hur man åtgärdar?
Bilagor
IMG_3754.jpg
IMG_3754.jpg (93.77 KiB) Visad 18609 gånger
optimus.jpg
optimus.jpg (27.74 KiB) Visad 18609 gånger
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Nybörjarproblem med Optimus 200

Inlägg av taxidriver »

Känns som att du hoppat över några viktiga steg när man ska ha igång en lykta som stått oanvänd länge. Först måste man kontrollera om det går att få upp tryck i tanken (gärna utan bränsle i tanken) sedan är det till att kolla så att den inte läcker någonstans antingen genom undervattens test eller med såpvatten i blomsprayflaska (vilket jag har börjat mer och mer).

Sedan kan det vara bra att kolla att munstycke och rensnål är som det ska eftersom att det inte är helt ovanligt att rensnålen fastnar och går av i munstycket pga ärg och rost.
Anders Roh
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 11 dec 2014, 16:56

Re: Nybörjarproblem med Optimus 200

Inlägg av Anders Roh »

Tack för svar!
Nu har jag köpt ytterligare en oanvänd Optimus 200 (med vanligt bränslelock och separat tryckmätare) för att kunna jämföra och lära mig lite mer, och kom fram till att det nog var pumplädret som var felet. Det funkar att pumpa på den nya lampan och när jag byter pumpstång mellan lamporna så funkar det på den gamla med. Och det pyser luft ur förgasaren så den verkar också funka.
Återstår bara täthetsprov.
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Nybörjarproblem med Optimus 200

Inlägg av taxidriver »

klöver vaselin (dom gula norska burkarna) har blivit min favorit till att smörja upp pumpläder med. Går även att ställa pumpstången i en burk med lite motorolja i en dag eller två. Har inte lädret spruckit, gått av eller nötts ut så går dom oftast att rädda
Anders Roh
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 11 dec 2014, 16:56

Re: Nybörjarproblem med Optimus 200

Inlägg av Anders Roh »

La lädret i fotogen ett dygn och det verkar fungera.
I den andra lampan upptäckte jag att munstycket i förgasaren inte släpper igenom någon luft, verkar igensatt. Här hjälpte varken fotogenbad eller stålborstande på utsidan (och så gott det går på insidan). Något tips för hur man rensar?
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Nybörjarproblem med Optimus 200

Inlägg av taxidriver »

Det kan vara rensnålen som gått av i munstycket å då är det munstycks och nålbyte som gäller. Vad det gäller lädret så är det ingen bra lösning att blöta upp det i fotogen pga att det torkar ut det, vaselin eller olja är en mer permanent lösning (jag smörjer även helt nya läder med vaselin) Ett bra tips för nybörjare kan vara att läsa igenom lite av guiderna här på forumet som kan vara till stor hjälp viewforum.php?f=26
Anders Roh
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 11 dec 2014, 16:56

Re: Nybörjarproblem med Optimus 200

Inlägg av Anders Roh »

Den nya lampan är nu provkörd med gott resultat! Det lyser och pyser med besked!
Det andra lädret ligger nu i olja istället.
Tack!
Skriv svar