Skillnad på olika Optimus 200?

Anders Roh
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 11 dec 2014, 16:56

Skillnad på olika Optimus 200?

Inlägg av Anders Roh »

Jag har två Optimus 200 av olika modell, en med manometer inbyggd i bränslelocket och en med separat manometer och dessutom bränslenivåmätare. Är det någon skillnad i kvalitet eller funktionalitet på dessa? Hur kommer det sig att båda heter 200 när de är såpass annorlunda?
Jag kommer nog att sälja en av dem, är det någon av dem som jag absolut borde behålla? (Jag har inte startat någon av dem ännu så jag vet inte vilken som fungerar bäst, de behöver lite småpyssel först)
IMG_3950.JPG
IMG_3950.JPG (189.16 KiB) Visad 14115 gånger
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Skillnad på olika Optimus 200?

Inlägg av taxidriver »

Att dom heter 200 har ju med ljusstyrkan att göra och att dom ändrar på dom med årsmodellerna är ju inte så konstigt ta tex i bilindustrin så e ju en vw golf från 1975 inte särskilt lik en golf från 2015.

Och vilken du ska göra dig av med blir en svår fråga för oss här som aldrig gör oss av med något :D Men hade det varit jag så skulle jag behållit den med separat tryckmätare samt skaffat ett annat tanklock till den andra och sålt lyktan för sig och tryckmätaren för sig då den är ett relativt ovanligt tillbehör
Anders Roh
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 11 dec 2014, 16:56

Re: Skillnad på olika Optimus 200?

Inlägg av Anders Roh »

När jag tittar närmare ser jag att den med separat manometer heter 200P. Vad det exakt betyder verkar ju ha diskuterats på andra forum utan att man kommit fram till något klart, men den är i alla fall en senare konstruktion än den med manometer i locket.
tomastomas
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 11 dec 2014, 16:59
Ort: Karlskoga

Re: Skillnad på olika Optimus 200?

Inlägg av tomastomas »

Jag har letat runt men inte lyckats hitta..

Finns det nånstans en sammanställning över de olika särdragen hos de olika modellerna och generationerna av Optimus 200 som har funnits genom åren, så att man lätt (lättare) kan klassificera och kanske även åldersbestämma sin lampa?

Om man googlar runt så kan man hitta ett brottstycke här, ett brottstycke där, men den samlade bilden har jag inte lyckas hitta någonstans. Det känns som att medlemmarna i det här forumet sitter på en sådan kunskap :-)

/Tomas
Skriv svar