Optimus 350. Stopp från tanken till förgasarröret

Christer Olsson
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 20:07

Optimus 350. Stopp från tanken till förgasarröret

Inlägg av Christer Olsson »

Har nyligen fått tag i en Optimus 350. Har bytt pumpventilen eftersom det var tvärstopp. Ny går det fint att pumpa upp trycket och det håller många timmar. Men tyvärr verkar det vara stopp nere i tanken på väg in i förgasarröret. (Heter det så?). Har försökt montera isär lampan men muttern som håller fast den nedre delen av röret i tanken sitter som berget och jag vill inte sätta tanken i ett skruvstäd precis. Vad jag förstår så sitter det någon slags ventil i botten på röret. Min undran är:
- Hur får jag lös röret från tanken?
- Om inte det går - finns det ngt sätt att rensa ventilen på plats? (Har funderat på att prova med tryckluft men inte stridigt till handling än)

CO
Christer Olsson
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 20:07

Re: Optimus 350. Stopp från tanken till förgasarröret

Inlägg av Christer Olsson »

Tja, jag besvarar väl själv och kompletterar med nya frågor :D

Insåg att den stora "muttern" där röret går in i tanken är en del av tanken. Däremot finns det platta ytor längre upp på röret där vredet går in som man kan sätta skiftnyckeln i. Fick lös röret och skruvade bort ventilen i botten. Efter lite pillande fick jag ut kopparnätet i botten. Det var alldeles igenbeckat av en svart sörja. Gjorde rent och skruvade ihop hela alltet igen. Provpumpade och konstaterade att det pös lite luft ur munstycket när vredet var stängt. Med öppet vred blåste det på rätt bra.

Sedan hällde jag tillbaka bränslet som var i lampan då jag fick den. Misstänker att detta var ett misstag. När jag pumpade upp med detta bränsle i och sedan öppnade vredet så kommer det mycket sakta ytterst lite bränsle ur munstycket. Så nu funderar jag på om det är fel bränsle (en guldgul vätska) eller om det helt enkelt fanns mer skit i tanken som beckar igen bottenfiltret direkt.

Fortsättning följer.

/CO
Christer Olsson
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 20:07

Re: Optimus 350. Stopp från tanken till förgasarröret

Inlägg av Christer Olsson »

Gnussade insidan med hjälp av en "supermagnet" och sköljde med lacknafta. Gjorde detta i flera omgångar med bra resultat.
Monterade ihop, fyllde med lysfotogen, hällde i sprit och släppte på när spriten nästan hade brunnit upp. Lampan tändes i mindre en en sekund innan den slocknade igen. Får väl riva allt igen antar jag.
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Optimus 350. Stopp från tanken till förgasarröret

Inlägg av stepside55 »

Besvärlig lampa, kan nog mkt väl vara bottenventilen som bråkar, har själv en optimus som det hade blivit en svart tjär liknande smörja inuti. Det blev också att riva allt och göra rent.
mvh
Joakim
Christer Olsson
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 20:07

Re: Optimus 350. Stopp från tanken till förgasarröret

Inlägg av Christer Olsson »

Bottenventilen alternativt munstycket är väl heta kandidater men det är väl lika bra att ta isär rubbet. Får bli en garagekväll när vädret är dåligt :-)

/CO
Christer Olsson
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 20:07

Re: Optimus 350. Stopp från tanken till förgasarröret

Inlägg av Christer Olsson »

Gjorde ett misslyckat försök i kväll. Plockade av toppen och innertaket, pumpade upp tryck och öppnade vredet. Resultatet var en fontän på ca 25 cm. Med andra ord är det inte stopp i bottenventilen. Satte på en ny strumpa av rätt storlek, brände in den och väntade på att lampan skulle kallna. Sedan fyllde jag med sprit och provade att tända. Hörde suset men lampan ville inte tända :-(

Funderar på om strålen är av förväntad längd?
Andra tips?

/CO
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Optimus 350. Stopp från tanken till förgasarröret

Inlägg av stepside55 »

Det är inte så att det sitter en liten skruv på förgasar kröken där du kan justera mängden luft, kolla så att den står så att spjället är fullt öppet isåfall .
mvh
Joakim
Christer Olsson
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 20:07

Re: Optimus 350. Stopp från tanken till förgasarröret

Inlägg av Christer Olsson »

Jo, den har jag sett. Den sitter hårt och eftersom den är skadad så har jag inte vågat ta i så mycket. Skall dock göra ett försök till.

/co
Christer Olsson
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 20:07

Re: Optimus 350. Stopp från tanken till förgasarröret

Inlägg av Christer Olsson »

Äntligen har jag haft tid att ta en titt. Tog lös förgasarröret, tog ur alla delar ur det, Blåste rent bottenventil, filter och röret med tryckluft. Bytte till ett nytt munstycke och voila - det fungerar riktigt bra. Satt ute i mörkret och provkörde lampan i drygt en timme med gott resultat.

/co
Skriv svar