Optimus 300 utan gasrör

dlon21
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 13 feb 2012, 17:59

Optimus 300 utan gasrör

Inlägg av dlon21 »

Har en sådan, med trasigt gasrör. Fogas har slut, någon som vet om ett rör från en annan modell kan passa, eller kanske sitter på lite reservdelar och vill hjälpa en lampa igång igen? :)

// Daniel
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Optimus 300 utan gasrör

Inlägg av jukka_t »

Kolla på tradera.se , dyker upp lite sånt där i mellanåt, tänk bara på att Optimus 200 röret kan se likadant ut på bild, ser du en bild
be säljaren mäta höjden.

Sen så säljs det väldigt risiga 300 lampor billigt på tradera i mellanåt där man kan plocka delar...

Det gäller att ha tålamod när det gäller reservdelar till våra lampor och kök...

SL!
Jukka

dlon21 skrev:Har en sådan, med trasigt gasrör. Fogas har slut, någon som vet om ett rör från en annan modell kan passa, eller kanske sitter på lite reservdelar och vill hjälpa en lampa igång igen? :)
dlon21
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 13 feb 2012, 17:59

Re: Optimus 300 utan gasrör

Inlägg av dlon21 »

Hittade ett gasrör med muttrar på tradera som passade, lyktan fixad och funkar igen. Nästan.. Nu är det enbart ventilgummit som jävlas. Köpte en bit Vitongummi som jag sett i guiderna, men detta tål inte bränslet jag kör med (tändvätska). Har beställt en bit BA60 nitrilgummi och ska prova med också. Någon annan som haft problem med Viton?

/ Daniel
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Optimus 300 utan gasrör

Inlägg av jukka_t »

Jag kör endast Viton, har inte haft några problem, dom kan bli lite hårda efter 3-4 år men då byter jag till
nya..

Vet att några kör med något rött fett på gummit som skall förlänga lifstiden något.

Kör oxo tändvätska, Willys svart/gula flaska eller Dorrarstores...

SL!
Jukka

dlon21 skrev:Hittade ett gasrör med muttrar på tradera som passade, lyktan fixad och funkar igen. Nästan.. Nu är det enbart ventilgummit som jävlas. Köpte en bit Vitongummi som jag sett i guiderna, men detta tål inte bränslet jag kör med (tändvätska). Har beställt en bit BA60 nitrilgummi och ska prova med också. Någon annan som haft problem med Viton?

/ Daniel
dlon21
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 13 feb 2012, 17:59

Re: Optimus 300 utan gasrör

Inlägg av dlon21 »

Jag kör iofs Pickaboos tändvätska, jag undrar om det är däri skillnaden ligger? Ska testa nitrilgummi härnäst så får vi se hur det funkar.

Daniel
dlon21
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 13 feb 2012, 17:59

Re: Optimus 300 utan gasrör

Inlägg av dlon21 »

Nu har jag satt i en frisk nästan ny backventil från fabrik i 300an men jag har även köpt en ny bit gummi efter att ha läst att det ska ha varit nitrilgummi från fabrik.

Det jag köpt heter BA60 nitrile rubber på ebay. Ser lovande ut efter att ha legat i tändvätska ett par dar.

Mvh daniel
Skriv svar