Orange låga
Orange låga
Hejsan
Jag är ny på detta område med stormlyktor. Jag har en Optimus 200. Problemet är att när den brunnit en stund börjar det bli svarta fläckar med sot på strumpan som växer tills strumpan sotar igen. Har bytt spridare pump backventil munstycke rensnål och ett antal strumpor men felet är kvar. Häromkvällen när jag testade brann den i cirka en timme då jag skulle pumpa upp mera tryck då börja det att brinna ur strumpan så jag släckte den. Någon som vet vad det kan vara för fel.
Jag är ny på detta område med stormlyktor. Jag har en Optimus 200. Problemet är att när den brunnit en stund börjar det bli svarta fläckar med sot på strumpan som växer tills strumpan sotar igen. Har bytt spridare pump backventil munstycke rensnål och ett antal strumpor men felet är kvar. Häromkvällen när jag testade brann den i cirka en timme då jag skulle pumpa upp mera tryck då börja det att brinna ur strumpan så jag släckte den. Någon som vet vad det kan vara för fel.
- stepside55
- Webbplatsadministratör
- Inlägg: 727
- Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
- Ort: Svartö
Re: Orange låga
Hej Anders
Har pysslat med samma problem med en Primus lykta denna veckan. fick iordning den nu idag efter att ha gjort ren förgasarkröken ordentligt och justerat upp den så att avständet mellan munstycke och förgasarröret blev maximalt. Dvs den fick för lite luft innan,
mvh
Joakim
Har pysslat med samma problem med en Primus lykta denna veckan. fick iordning den nu idag efter att ha gjort ren förgasarkröken ordentligt och justerat upp den så att avständet mellan munstycke och förgasarröret blev maximalt. Dvs den fick för lite luft innan,
mvh
Joakim
Re: Orange låga
Hejsan
Jag plockade ihop en annan Optimus 200 igår kväll och den funka klockrent i tre timmar då jag släckte den, har nu plockat över toppen från den andra lampan och den verkar också funka, ska flytta över förgasaren imorgon få se vad som händer då. Jag misstänker att den inte orkar hålla fotogenet nog varmt.
Jag plockade ihop en annan Optimus 200 igår kväll och den funka klockrent i tre timmar då jag släckte den, har nu plockat över toppen från den andra lampan och den verkar också funka, ska flytta över förgasaren imorgon få se vad som händer då. Jag misstänker att den inte orkar hålla fotogenet nog varmt.
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 77
- Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
- Ort: Trollhättan
Re: Orange låga
Hej!
Jag har skrivit om detta flera gånger förut, här kommer en kortfattad repris...
Luftgapet är visserligen intressant, men det verkar som det finns en annan hemlighet som svar på problemet.
Jag har fixat om inte otaliga, så i vart fall många omöjliga 200 lampor genom att justera krökningen så att gasstrålen kommer in i röret på annat vis.
Om jag minns rätt, i samtliga fall så har jag fått böja isär förgasarkröken något.
Jo, bränslet spelar viss roll och kan förskjuta problemet, men jag vill mena att hur gasstrålen entrar förgasarkröken är A & O!
Jag har skrivit om detta flera gånger förut, här kommer en kortfattad repris...
Luftgapet är visserligen intressant, men det verkar som det finns en annan hemlighet som svar på problemet.
Jag har fixat om inte otaliga, så i vart fall många omöjliga 200 lampor genom att justera krökningen så att gasstrålen kommer in i röret på annat vis.
Om jag minns rätt, i samtliga fall så har jag fått böja isär förgasarkröken något.
Jo, bränslet spelar viss roll och kan förskjuta problemet, men jag vill mena att hur gasstrålen entrar förgasarkröken är A & O!
Re: Orange låga
Tack för påminnelsen 
Har en 1200 som strulat en del och har tidigare bytt delar och senast slipade jag ur för att få röret mer centrerat utan att få till det. (har antagligen läst något tidigare inlägg om detta)
Läste denna tråd för någon dag sen och igår gick jag lös på lampan igen, borstade bara ur förgasarör och blandare med läskborste och justerade ytterligare på blandarrörets vinkel, även lite i sidled.
Nu har lampan brunnit klart och fint i 5-6 timmar och jag hoppas det håller i sig!
Daniel

Har en 1200 som strulat en del och har tidigare bytt delar och senast slipade jag ur för att få röret mer centrerat utan att få till det. (har antagligen läst något tidigare inlägg om detta)
Läste denna tråd för någon dag sen och igår gick jag lös på lampan igen, borstade bara ur förgasarör och blandare med läskborste och justerade ytterligare på blandarrörets vinkel, även lite i sidled.
Nu har lampan brunnit klart och fint i 5-6 timmar och jag hoppas det håller i sig!
Daniel
Re: Orange låga
Hejsan
Har försökt med det mesta. Har skiftat förgasarkrök med den andra lampan som funkar perfekt men det funkar inte men den andra funkar med båda krokarna. Har nu börjat att testa utan strumpa så att jag slipper slösa bort dom i onödan. Den lampan som funkar har utan strumpa en fin blå låga som inte är så långt ner i lampan. Medans den som inte funkar har en låga som är lite Orange i änden och går ändå ner i botten på lampan. Har skiftat allt som går mellan lamporna men det är en och samma lampa som funkar hela tiden. Det enda som jag inte kan skifta är spiralen för det är olika gängor på muttern. Jag blir tokig snart på lampan men jag ger mig inte den ska igång.
Har försökt med det mesta. Har skiftat förgasarkrök med den andra lampan som funkar perfekt men det funkar inte men den andra funkar med båda krokarna. Har nu börjat att testa utan strumpa så att jag slipper slösa bort dom i onödan. Den lampan som funkar har utan strumpa en fin blå låga som inte är så långt ner i lampan. Medans den som inte funkar har en låga som är lite Orange i änden och går ändå ner i botten på lampan. Har skiftat allt som går mellan lamporna men det är en och samma lampa som funkar hela tiden. Det enda som jag inte kan skifta är spiralen för det är olika gängor på muttern. Jag blir tokig snart på lampan men jag ger mig inte den ska igång.
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 77
- Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
- Ort: Trollhättan
Re: Orange låga
Hej!
andersh>>
På grund av toleranser etc. så är det inte sällan meningslöst att försöka verifiera problemet genom att flytta över förgasningsröret.
Har du kollat om förgasarkröken glöder, det brukar den göra i fall som dessa.
Om du lyfter av huven så kröken går svalare, nu kommer den att lysa bra igen efter en stund då förgasarkröken svalnat.
(endast i undantagsfall avviker beteendet från detta scenario)
Jag uppmanar dig att studera gasstrålens väg upp i förgasarkröken OCH fundera över att justera kröken!
Givetvis skall det poängteras att ett slitet/skadat munstycke ger driftstörningar.
andersh>>
På grund av toleranser etc. så är det inte sällan meningslöst att försöka verifiera problemet genom att flytta över förgasningsröret.
Har du kollat om förgasarkröken glöder, det brukar den göra i fall som dessa.
Om du lyfter av huven så kröken går svalare, nu kommer den att lysa bra igen efter en stund då förgasarkröken svalnat.
(endast i undantagsfall avviker beteendet från detta scenario)
Jag uppmanar dig att studera gasstrålens väg upp i förgasarkröken OCH fundera över att justera kröken!
Givetvis skall det poängteras att ett slitet/skadat munstycke ger driftstörningar.
Re: Orange låga
Ska prova imorgon få se om jag får till det. Finns det något ungefärligt mått mellan munstycke och förgasarkröken. Munstycke och rensnål är nytt. Det som skiljer lamporna åt är att den som fungerar är helt tät i munstycket när nålen är uppe medans den andra läcker när nålen är uppe.
Re: Orange låga
Tips från följande tråd är 6.5mm mellan förgaskrök och innertakets kant.andersh skrev:.... Finns det något ungefärligt mått mellan munstycke och förgasarkröken. ...
Förutsatt att du kör med likadana rensnålar så låter det som om munstycket som läcker är en aning förstorat. Vilket munstycke är det som fungerar bra?andersh skrev:...Munstycke och rensnål är nytt. Det som skiljer lamporna åt är att den som fungerar är helt tät i munstycket när nålen är uppe medans den andra läcker när nålen är uppe.
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 77
- Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
- Ort: Trollhättan
Re: Orange låga
Hej!
Jag brukar sätta förgasarkröken "ganska högt upp", flera faktorer samverkar för att få optimal funktion.
Prova och lär!
Jag brukar sätta förgasarkröken "ganska högt upp", flera faktorer samverkar för att få optimal funktion.
Prova och lär!