Orange låga

Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
Ort: Trollhättan

Re: Orange låga

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Hur går det, har du fått din Optimus att fungera bra nu?
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Orange låga

Inlägg av jukka_t »

.

Min kompis som är en teknisk kunnig person har hållt på med en Optimus 200
som strular länge, han har fått låna en fungerande 200 av mig för att kunna gämföra
vad som skiljer, han har ändå inte lyckats.

Det senaste jag hörde var att han hade för avsikt att köra över den med en ångvält...

Och då menar jag en Ångdriven vält som en förening har i Alingsås.

Ser fram imot att se slutresultatet....

SL!
Jukka
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
Ort: Trollhättan

Re: Orange låga

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag har alltid haft en stark önskan att få köra en ångdriven vält!

Men...
Jag påstår med envishet att gasstrålens riktning in i förgasarkröken är svaret på problemet.
Troligtvis i kombination med de bränslen som står till buds idag.

Det är i dagarna trettio (30) år sedan jag först stötte på problemet och hittade en lösning.
Detta när jag gjorde lumpen på A9 i Kristinehamn, vissa 200P funkade o andra inte.
När jag kom på detta med att justera förgasarkröken så gjorde jag det på MÄNGDER av kungens 200P.
Försökte att slå hål på den teorin genom att jämföra och byta detaljer mellan lampor, men... nej.
matti
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 12:41
Ort: Ekeby

Re: Orange låga

Inlägg av matti »

Hej alla som tittar in här emellanåt!

Jag har i stort sett samma scenario som trådskaparen andersh fast på min Optimus 1551 (Chinamus).

Detta började efter att den keramiska lågspridaren sprack när jag skulle pumpa upp trycket, så jag köpte en på Fogas i metall. Den nya i metall ser "fetare" ut. Har rengjort förgasarrör tidigare samt har nyare rensnål.

Det går inte längre att ha rensnålsrattens pil fullt neråt utan storbrand som skadar glödnätet. Den sluter inte tätt i läge uppåt längre. Kommer att prova bända ut brännarröret någon halv mm enligt ZVEZDA M50. Misstänker även bränslerelaterad störning så skall återgå till Julas lysfotogen, det var mitt första bränsle jag testade, och så provar jag nog en ny rensnål också.

Någon som har tips?

Mvh Matti

Redigerad 20180520. Efter att ha böjt till brännarröret en smula, justerat det i höjd samt bytt till Jula lysfotogen så fungerar den bra igen.


Med vänlig hälsning Matti
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
Ort: Trollhättan

Re: Orange låga

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Matti, först o främst gläds jag med dig att lampan funkar!
Jag är förstås lite nyfiken på om lösningen är en kombination av åtgärderna eller om det var endast en av dem som löste problemet.
Har du möjlighet och framför allt lust att prova med det bränslet som gav dig problem?

Min erfarenhet är att jag sett skillnader i bränsle, men mycket sällan avgörande vad beträffar "glödande krök".
Efter justering av kröken så har fenomenet försvunnit.
matti
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 12:41
Ort: Ekeby

Re: Orange låga

Inlägg av matti »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Matti, först o främst gläds jag med dig att lampan funkar!
Jag är förstås lite nyfiken på om lösningen är en kombination av åtgärderna eller om det var endast en av dem som löste problemet.
Har du möjlighet och framför allt lust att prova med det bränslet som gav dig problem?

Min erfarenhet är att jag sett skillnader i bränsle, men mycket sällan avgörande vad beträffar "glödande krök".
Efter justering av kröken så har fenomenet försvunnit.
Jag lockades att prova T-Gul, vilket inte var bra bränsle. Gick då tillbaka till lysfotogen men hade fortsatta problem eftersom bytet till Lågspridare av metall krävde justeringar av höjd också utöver att böja ut brännarröret. Skulle tro att de två senare åtgärderna var avgörande.

Bifogar en bild från en härlig sommarkväll 20180601.
Bilagor
IMG_20180601_2121000.jpg
IMG_20180601_2121000.jpg (181.73 KiB) Visad 14922 gånger
andersh
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 21 jan 2012, 16:47

Re: Orange låga

Inlägg av andersh »

Hejsan. Har legat lågt ett tag med mina lampor men nu när höstmörkret börjar komma blev jag sugen igen att prova mina lampor igen. Den som krånglat med Orange låga var precis lika som förut. Den som brukat funka lyser ca en timme sen dör den men jag tror att det är skit före munstycket för när jag kör rensnålen så ploppar den igång igen. Köpte en till på Tradera som jag fick hem idag. Mätte upp kröken både på höjden och bredden och fixa till den andra likadant men när jag skulle pumpa upp tryck ramlade lågspridaren ner den hade spruckit. Så nu har jag beställt en ny. Tradera lampan har lyst i 3 timmar nu så den verkar fungera.
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Orange låga

Inlägg av stepside55 »

ja, lampor är märkliga väsen. Gjorde iordning en lampa hemma att ha vid strömavbrott, då hustrun tycker att nöjet att mecka med lampor är ca 1 på en 100 gradig skala så var den perfekt iordning in i minsta detalj. Hon kunde tända den nästan med bara tanken. Efter dyga året när den stått i hyllan stilla o fint skulle jag visa dottern den, och den ville nästan inte alls. De har ett eget liv.

mvh
Joakim
andersh
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 21 jan 2012, 16:47

Re: Orange låga

Inlägg av andersh »

Ny uppdatering. Tradera lampan funkar klockrent. Lampan med skit i funkar kanon kan komma skit i munstycket ibland men kör man rensnålen lyser den igen. Men lampan med orange låga blir jag inte klok på. Har provat både munstycke nål krök hela toppen från den andra lampan men det är lika ändå. Har kört utan strumpa men lågan hänger då ända ner i botten på lampan. När jag gör så på den andra lampan så är det en kort fin blå låga. Jag har provat att böja ihop kröken även provat att böja isär den samma. Jag har sänkt den å höjt den men ingen skillnad. Den skillnad jag nu upptäckt är att förgasaren på lampan är ringen mycket större på den som inte funkar, kan det ha inverkan tro. Gängorna är tyvärr inte samma så jag kan byta å testa.
matti
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 12:41
Ort: Ekeby

Re: Orange låga

Inlägg av matti »

andersh skrev: mån 17 sep 2018, 21:07 Men lampan med orange låga blir jag inte klok på. Har provat både munstycke nål krök hela toppen från den andra lampan men det är lika ändå. Har kört utan strumpa men lågan hänger då ända ner i botten på lampan.
Hej Anders!

Fick du löst detta?

Jag har en 200:a som uppför sig samma.

Har gjort allt du testade med samma resultat. Jag har ett par 200 jag lånat grejor från, men löser inte det. Får prova byta till annan förgasare.

Mvh Matti
Skriv svar