Optimus 1300 med spritkit

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Optimus 1300 med spritkit

Inlägg av jukka_t »

.

En kvinna sålde 4 fotogenlampor på blocket, 3 av dom var veklampor men den fjärde
såg ut som en 300 med snabbtändare, mailade ett bud, kvinnan godtog och jag var o hämtade den.

Till en lampsamlares gläde såg jag en Optimus 1300 gamla modellen i väldigt fint skick med orginalglas....

Kom hem, såg att det hängde en lapp på den "rödsprit", kom o tänka på Tomas 200 "med en konstig pryl"
och öppna upp, JAJAMEN!, luftbegränsare och ett S på munstycket !!

Olja på lädret, utbyte av gummipackning i tanklocket, i med t-röd och en ny strumpa, ut o tänd på
och den startade som en dröm!

Lite gult ljus är det så imon blir det nerplockning och lite ultraljudstvätt av smådelarna och snabbtändaren
öppnar ej ventilen...

Nu är jag nästan vär en 8a Jack Daniels och några gröna burkar ;-)

Men som valigt, lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Skål!

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Optimus 1300 med hatt...

Inlägg av jukka_t »

.

Ropade för ett tag sen in lite "optimus-skrot" på tradera, fick med en skärm i hyffsat skick
som troligtvis är en Optimus 300/1300 skärm, tvättade den lite och satte den på nya 1300an:

Bild

Bild

Primus orginalskärmarna har Primus skrivet under, på denna står det ingenting, finns
det nån som vet om Optimus skärmarna hade text på?

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Optimus 1300 med spritkit

Inlägg av Nils_S »

Tillykke med den fine lampe. Den er i rigtig fin stand.

Jeg mangler mere bevis for at være hel sikker, men jeg mener ikke at skærmen er fra Optimus. De sort/hvid skærme jeg har set fra Optimus har deres logo på indersiden. Her er et par billeder af min. Jeg har den kun i 200 størrelsen, men har set dem i 300 størrelse og de er det samme.
BW_shade_200.jpg
BW_shade_200.jpg (50.08 KiB) Visad 16897 gånger
BW_shade_inside.jpg
BW_shade_inside.jpg (33.55 KiB) Visad 16897 gånger
En anden forskel er at de Optimus skærme jeg har set har yder kanten bukket ned, mens den skærm du har, har kanten bukket op. Jeg har selv sådan en skærm (igen 200 størrelse) og først troet det var en Primus skærm fra 1950erne, men har gået lidt væk fra den ide nu. En anden mulighed er at det er en skærm til en Radius 102/103.

Hvis der er andre som har lignende skærme, vil jeg gerne se billeder af dem og høre hvilken lampe de kom sammen med etc. (måske burde det være et nyt emne)

PS. Jukka. Dine billeder vises altid i fuld størrelse mens jeg skal skrolle på mine når de kommer over en bestemt størrelse. Hvordan kan jeg ændre det?
Mvh
Nils
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Optimus 1300 med spritkit

Inlägg av jukka_t »

Nils_S skrev: PS. Jukka. Dine billeder vises altid i fuld størrelse mens jeg skal skrolle på mine når de kommer over en bestemt størrelse. Hvordan kan jeg ændre det?
Jag skickar upp bilderna med ftp till mitt webhotell, du bifogar bilderna i ett inlägg, där är skillnaden, skall kika i inställningarna om det går att åtgärda.

Rengjort 1300an idag, tvättat delar, bytt backventil och gjort ren förgasaren, skall iväg o köpa E85 ("miljövänlig" bilbränsle ) och prova 1300an med det
ikväll.

bilder kommer.

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Optimus 1300 med spritkit

Inlägg av Nils_S »

Jeg vil være forsiktig med E85 hvis jeg var dig. Lygten er designet til at køre på ren sprit og E85 er stadigvæk 85% bensin. Mundstykke hullet vil være alt for stor, så være forsigtig.
Mvh
Nils
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Optimus 1300 med spritkit

Inlägg av jukka_t »

Nils_S skrev:Jeg vil være forsiktig med E85 hvis jeg var dig. Lygten er designet til at køre på ren sprit og E85 er stadigvæk 85% bensin. Mundstykke hullet vil være alt for stor, så være forsigtig.
Har kört E85 på en radius 119 med spritkitt på, fungerade bra...

Svenska E85 innehåller:
på sommaren "cirka 85 procent etanol och cirka 15 procent bensin"
på Vintern "75 procent etanol och 25 procent bensin"

Men man måste vara försiktig, E85 "ångar" som bensin fick jag erfara när jag testade tända på lite ved med det en gång, hälde dit
och tände på och då sa det "WOFF" :-)

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Optimus 1300 med spritkit

Inlägg av jukka_t »

.

Här är dom tre delar som skilljer sprit från fotogen:

Munstycket

Bild


den löstagbara Luftrestriktorn (finns ej på fotogen)

Bild

Mässingsnätet innuti förgararröret.

Bild

SL!
Jukka
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Optimus 1300 med spritkit

Inlägg av tomas »

Vilken stilig lykta, Jukka.
Har själv inte haft tid att dra igång min "sprit 200", har inte ens rengjort den ännu :cry:
Men, den som väntar på nått gått...

Hur är dessa spritlyktor att köra på metanol?

Nåväl, köpte en splitt ny skärm till Radius 119 idag för en femtiolapp :D . Dessutom, två dar till semestern.

/T
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Optimus 1300 med spritkit

Inlägg av jukka_t »

.

Körde test med E85 i 1300an igår, tänder snabbt o smidigt, men har gult/svagt ljus, misstänker att luftstrypningen
är för tajt för E85, skall fundera lite, ev göra en egen justerbar restriktor...

E85 kan vara ett bra bränsle tror jag, det ärju billigt om inte annat, frågan är bara hur tillsatsmedlen
påverkar lampan ( MTBE och/eller isobutanol. )

Finns lite läsning om den svenska E85an här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/E85_%28br%C3%A4nsle%29

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Optimus 1300 med spritkit

Inlägg av jukka_t »

.

Nu gav jag upp, provat med E85, t-röd och tenol, lampan lyser med alla tre men inget vidare, plockade
av spritkitet och konverterade den till Fotogen, nu lyser den bra!

Sparar spritkitet ifall det blir fotogenbrist nångång :-)

SL!
Jukka
Skriv svar