runddragen pumpventil optimus 300

taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

runddragen pumpventil optimus 300

Inlägg av taxidriver »

Ä rdet nån här som har nått bra tips om hur man får ur en backventil i pumpen där nyckelfattningen är sönderdragen...Funderar på om man ska prova med en sk "grispick" monterad i en borrförlängare eller fastsvetsad på ett rundjärn eller liknande...Nån som har nån ide eller erfarenhet?
Användarens profilbild
daniel granath
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 04 aug 2010, 20:18
Ort: Pengsjö, Vännäs

Re: runddragen pumpventil optimus 300

Inlägg av daniel granath »

Hej

Jag har dålig erfarenhet av grispittar dom expanderar skruven när man skruvar in dom och skruven nyper ännu mer finns en bättre variant som är sexkantig som man knackar fast i hålet men det är frågan om man kommer åt med den. Ett annat alternativ är att borra hål och sen knacka in en skruvmejsel det brukar funka om det inte sitter allt för hårt.

Danne
snʇɐʇs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐ1ʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: runddragen pumpventil optimus 300

Inlägg av stepside55 »

Hej
En gång har jag lyckats komma åt med en "grispitt", andra gången lödde jag loss pumpröret och fick ta den från baksidan. Men jag är inte sådär händig av mig, det svåraste jag hade var att få fast verktyget på en stång, men jag tog en lång insex bult som jag skårade ut så det passade tight på verktyget.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: runddragen pumpventil optimus 300

Inlägg av jukka_t »

.

Jag skulle ha lött loss röret, det är trixigt att löda tillbaka det men jag lyckades få till det hyffsat bra vid
första försöket, det viktiga är att man får rent på båda sidor, jag använde dremmel med en liten mässings-borste.

Här är några bilder på min lödning:

Här är röret rengjort och flussat

Bild
Här kan man se en stresspricka på röret oxo, men den gick inte igenom så jag brydde mig
inte om att fixa det....

Använde en liten primus bensinblåslampa när jag lödde, här är några bilder på lösresultatet, inte perfekt men tätt
och var nöjd med resultatet.

Bild

Bild

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Tive
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 14:19

Re: runddragen pumpventil optimus 300

Inlägg av Tive »

Hejsan !

En kompis till mej säger att det här funkar när allt annat är kört, men han har mest colemans , och dom ventilerna har ett hyfsat stort hål i centrum så på en optimus ventil måste man nog borra lite först.

se Bilden
Bilagor
GetAttachment.jpg
GetAttachment.jpg (5.2 KiB) Visad 10958 gånger
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: runddragen pumpventil optimus 300

Inlägg av tomas »

Jukka, vad har du för pinne när du löder?

/T
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: runddragen pumpventil optimus 300

Inlägg av jukka_t »

Jag körde med Claes Ohlssons lödtenn som har nån liten procent silver i....

SL!
Jukka
tomas skrev:Jukka, vad har du för pinne när du löder?

/T
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: runddragen pumpventil optimus 300

Inlägg av taxidriver »

Blev till att löda loss röret till slut och ta det bakvägen...Men när man lagat ett fel upptäcker man lätt några till.Brännarröret och rensnålsstången var ordentligt krokiga.. Nån som provat att rikta?

Den var utrustad med en sk snabbtändare som var helt igenbeckad. Efter rengöring av munstycket så börjar boxpackningen läcka i stället(blev till att värma med sprit). Och när jag äntligen fått liv i den efter att även fått byta munstycket till lampan så upptäcker jag att det droppar ordentligt från rensnålsratten (boxpackningen där oxå)
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: runddragen pumpventil optimus 300

Inlägg av jukka_t »

>Blev till att löda loss röret till slut och ta det bakvägen...Men när man lagat ett fel upptäcker man lätt några till.Brännarröret och rensnålsstången var ordentligt >krokiga.. Nån som provat att rikta?

Har riktat flera gånger, är man lite försiktig så är det inga som helst problem, hade en Optimus 200 som hade
väldigt krokig förgasarrör, satte den i ett skruvstycke med aluminiumplåt vid käftarna och värmde med en liten
blåslampa, gick bra, kan vara lite svårt att få den helt rak, men det brukar fungera ändå..

>Den var utrustad med en sk snabbtändare som var helt igenbeckad. Efter rengöring av munstycket så börjar boxpackningen läcka i stället(blev till att värma me >sprit). Och när jag äntligen fått liv i den efter att även fått byta munstycket till lampan så upptäcker jag att det droppar ordentligt från rensnålsratten >(boxpackningen där oxå)

Jag tycker att det är väldigt vanligt att det läcker vid rensnålsratten, det hjälper oftas med att bara dra åt muttern, men man kan ju inte dra
åt hur mycket som helst...
SL!
Jukka
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: runddragen pumpventil optimus 300

Inlägg av stepside55 »

Fick ett tips på primus träffen om att droppa lite olja på grafitpackningen innan man dra åt
mvh
Joakim
Skriv svar