Optimus 200 P, Val av bränsle?

frosten
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 11:52

Re: Optimus 200 P, Val av bränsle?

Inlägg av frosten »

stepside55 skrev:den glödstrumpan ska fungera alldeles utmärkt
mvh
Joakim
Ok, tack! Fick beställa ett gäng då min order var 200kr :-)
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Optimus 200 P, Val av bränsle?

Inlägg av taxidriver »

Finns faktiskt tändpasta på tub hos fogas om man vill slippa rödspriten
frosten
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 11:52

Re: Optimus 200 P, Val av bränsle?

Inlägg av frosten »

IMG_2975.jpg
IMG_2975.jpg (286.21 KiB) Visad 8912 gånger
Hej, är det där en bra låga? Vet inte hur starkt jag ska bränna med den egentligen. Fråga två, är det problem om det är ett litet hål i strumpan? Det jag är orolig för är oförbrända avgaser, jag vet att kolmonoxid kommer man inte ifrån :). Av er som har en 200P, vilket bränsle luktar minst för er som använder den inomhus? Jag kör på Öb's "blåa" fotogen just nu men tycker det luktar en del.

Edit: Har bytt strumpa nu :). Men frågorna kvarstår.
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Optimus 200 P, Val av bränsle?

Inlägg av taxidriver »

Min personliga åsikt är att petro blå är felaktigt att använda i förgasningsapparater överhuvettaget. Sen kan det finnas andra orsaker till att dom luktar såsom sot i förgasarröret, slitet munstycke eller otäta gängor mellan porslin och hållare.

Vad det gäller bränsle så brukar det bli biltemas lysfotogen eller starta fritidsparafin (från jula) alt willys tändvätska, alla med samma EG nr 265-150-3.

Det finns två andra bränslen som jag är riktigt nyfiken på att få provköra och det är norsk eldningsfotogen som är väldigt lik den den gamla svenska motorfotogenen med flampunkt på ca 32+ grader och det andra bränslet är jet a1 (flygfotogen) som är högre flampunkt på och mer likt tändvätskan fast mycket renare och högre kvalitet. Har blivit lovad en dunk sådant av en kontakt, men den har jag väntat på i över ett år nu så man börjar ju misströsta :cry:
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Optimus 200 P, Val av bränsle?

Inlägg av Christer »

frosten skrev:
IMG_2975.jpg
...är det problem om det är ett litet hål i strumpan? Det jag är orolig för är oförbrända avgaser...
Har det gått hål i glödnätet bör du byta ut det snarast (vilket du ju redan har gjort).
Inte för avgasernas skull, det är ingen skillnad. Men där hålet är får du en sticklåga som sticker ut som en liten vass blåslampslåga.
Ofta noterar man den inte av den enkla anledningen att man inte gärna stirrar in i en vitlysande glötstrumpa, men den finns där, och kommer den i närheten av glaset så spricker det ofelbart.
Detta är säkert en av de vanligaste orsakerna till trasiga cylindrar och glober med en längsgående spricka på gamla lampor.
frosten
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 11:52

Re: Optimus 200 P, Val av bränsle?

Inlägg av frosten »

taxidriver skrev:Min personliga åsikt är att petro blå är felaktigt att använda i förgasningsapparater överhuvettaget. Sen kan det finnas andra orsaker till att dom luktar såsom sot i förgasarröret, slitet munstycke eller otäta gängor mellan porslin och hållare.

Vad det gäller bränsle så brukar det bli biltemas lysfotogen eller starta fritidsparafin (från jula) alt willys tändvätska, alla med samma EG nr 265-150-3.

Det finns två andra bränslen som jag är riktigt nyfiken på att få provköra och det är norsk eldningsfotogen som är väldigt lik den den gamla svenska motorfotogenen med flampunkt på ca 32+ grader och det andra bränslet är jet a1 (flygfotogen) som är högre flampunkt på och mer likt tändvätskan fast mycket renare och högre kvalitet. Har blivit lovad en dunk sådant av en kontakt, men den har jag väntat på i över ett år nu så man börjar ju misströsta :cry:
Ok intressant. Lampan är helt ny men den är gammal så det kanske finns något läckage någonstans. Det jag har märkt är att om jag låter trycket som är kvar i lampan pysa ur via tanklocket, efter en körning. Så läcker det ut fotogenuppe i en ventil(Tryckventil?) vid slutet av ett tryckrör som går längst med lampan uppåt, sen vet jag inte om man ens ska lätta på gasen efter en körning? Man kanske bara ska låta den vara efter man har släckt den :-)

Men du kör alltså parafin bränsle i lyktan? Har hört och läst att det kan sota igen?

Ja den där norska lät intressant :). Men jag åker till biltema ikväll och köper deras lysfotogen. Man kanske ska prova fritidsparaffin också?
Senast redigerad av frosten den lör 10 dec 2011, 11:10, redigerad totalt 1 gånger.
frosten
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 11:52

Re: Optimus 200 P, Val av bränsle?

Inlägg av frosten »

Har det gått hål i glödnätet bör du byta ut det snarast (vilket du ju redan har gjort).
Inte för avgasernas skull, det är ingen skillnad. Men där hålet är får du en sticklåga som sticker ut som en liten vass blåslampslåga.
Ofta noterar man den inte av den enkla anledningen att man inte gärna stirrar in i en vitlysande glötstrumpa, men den finns där, och kommer den i närheten av glaset så spricker det ofelbart.
Detta är säkert en av de vanligaste orsakerna till trasiga cylindrar och glober med en längsgående spricka på gamla lampor.
Ok, tack! Det var ett uttömmande svar :-). Jag ska vara noga med att ha hela strumpor.
frosten
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 11:52

Re: Optimus 200 P, Val av bränsle?

Inlägg av frosten »

Så sammanfattningsvis så luktar biltemas fotogen minst? Kan man säga så? :)
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Optimus 200 P, Val av bränsle?

Inlägg av jukka_t »

frosten skrev:Så sammanfattningsvis så luktar biltemas fotogen minst? Kan man säga så? :)
Det finns lite delade meningar om doften på Biltemas lysfotogen.

Men det är överkommligt pris på den...

SL!
Jukka
frosten
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 11:52

Re: Optimus 200 P, Val av bränsle?

Inlägg av frosten »

Ok förvirringen är total för min del just nu, ingen aning vad jag ska köra för bränsle i den. Men tycker att Petrol blå luktar för mycket, vad ska man då köra? Eller är det så att 200 P är en lampa som luktar extra mycket? Hjälp? :-)
Skriv svar