Pumpventil Optimus 300

Mravin
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 09 sep 2012, 21:37

Pumpventil Optimus 300

Inlägg av Mravin »

Hej!

Nybliven lampägare och medlem på forumet :-). Har lärt mig en hel del genom att läsa på forumet och de eminenta guiderna men har en fundering som jag inte riktigt hittat svaret på.

Jag har problem med pumpventilen på min Optimus 300. Den verkar både kärva och läcka. Först har det varit helt omöjligt att få i någon luft i tanken överhuvudtaget trots nytt och hyfsat tätt pumpläder. Stången bara fjädrar tillbaka. Sedan läste jag här någonstans att saker och ting kunde lätta om man hällde i kokande vatten i tanken. Sagt och gjort och rätt vad det var så släppte motståndet och det gick att pumpa in luft. Problemet löst hoppades jag på men när jag fått ut vattnet och skulle prova den sen så hade ventilen kärvat fast igen :-(. Gjorde om proceduren och var nu lite snabbare på att få ur vattnet och prova med fotogen. Fick faktiskt upp lite tryck och igång lampan. Hurra! Men glädjen blev rätt kortvarig för även nu blev det trögare och trögare att pumpa och till slut verkade det som ventilen fastnat igen. Och rätt snart börjaede det istället komma ut fotogen genom pumpröret istället :-/

Jag fattar ju att det är pumpventilen som inte sköter sig. Det jag undrade var om det fanns något sätt att smörja upp den eller liknande? Skulle man t.ex. kunna köra en anings olja i pumpröret som man sedan trycker igenom?

Eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa verktyg och servicesats på Fogas? Blir ju ändå en liten slant.... Fast hobbies ska kanske få kosta.
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Pumpventil Optimus 300

Inlägg av jukka_t »

Hej och välkommen till forumet.

Jag misstänker att du måste få ur ventilen för att kunna felsöka ordentligt.

Finns en guide på hur man kan tillverka ett verktyg:
viewtopic.php?f=26&t=549

Sen är det inte alla som har tillgång till metal och bearbetning så får man
snacka med Conny på Fogas eller Mattias "taxidriver" som även han har
några stabila verktyg.

SL!
Jukka
Mravin
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 09 sep 2012, 21:37

Re: Pumpventil Optimus 300

Inlägg av Mravin »

Har gjort lite framsteg och har nu en rätt väl fungerande lampa. Tog helt enkelt och beställde vad som behövdes och bytte pumpventilen till en ny från Fogas.

Dock verkar det som att samma symptom uppträder igen när det blir ont om fotogen i lampan. Den tar alltså och trycker ut pumpstången tillsammans med en del fotogen :-/. Första gången det hände suckade jag lite uppgivet och tänkte att det blivit samma fel på den nya ventilen som den gamla efter någon timmas användning... Men efter lite mer testande verkar detta bara hända när det är lite fotogen i den. Jag misstänker att pumpventilen inte klarar att hålla emot lufttrycket när "fotogenytan" kommer ner till ventilen och att det då läcker ut luft och lite fotogen genom pumpröret. Detta är ju inte hela världen men ändå lite irreterande eftersom man måste ha rätt bra koll på fotogennivån om man inte ska riskera att få en massa fotogen där lampan står. Det varma fotogenet som trycks ut luktar väldigt skarpt också.

Undrar om det är vanligt att det blir så här och om det är något man får leva med eller om det går att få pumpventilen ännu tätare?
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Pumpventil Optimus 300

Inlägg av taxidriver »

Monterade du någon blypackning? Själv brukar jag dra ett par varv med gängtape runt gängan på backventilen när jag renoverat en ventil. Känns som att en bra renoverad orginalventil kan vara bättre en ny kinatillverkad av petromaxtyp med skruvmejselspår(speciellt om man har använt vittongummi eller kork).

Sen hadde du fått ett bättre verktyg om du köpt ett av mina än skämtet som dom säljer på fogas, som har förstört mer än en backventil för mig .Det kan ta ett par timmar att få ur en sönderdragen ventil om man har otur. (Skicka ett pm om det är någon som är intresserad av ett verktyg)

I mycket ovanliga fall så kan man ha fått en spricka i pumpröret....Lyckligt vis så har jag bara råkat ut för det en gång, men innan man hittad det så höll man på att bli tokig
Mravin
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 09 sep 2012, 21:37

Re: Pumpventil Optimus 300

Inlägg av Mravin »

Jag monterade den packning jag fick med. Beställde en servicesats. Om det är en blypackning eller inte vet jag inte. Tänkte tanken med gängtejp men visste inte riktigt hur den skulle reagera med fotogenet så jag avstod. Lampan funkar dock bra så länge det är ordentligt med fotogen i den. Tog vara på originalventilen och ska kanske ge mig på att fixa den. Beställde något ventilgummi från Fogas också för att kunna fixa den men om det gummit är bra är ju en annan fråga.

Jo, jag var nog lite för snabb att beställa verktyg från Fogas. Det glappade ganska ordentligt mot ventilen men gick ändå bra med en del 5-56 och genom att hälla kokande vatten i tanken. Tack och lov tror jag pumpröret är helt för när det är ordentligt med fotogen i den håller den trycket.
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Pumpventil Optimus 300

Inlägg av taxidriver »

Ibland kan det vara bra att göra ett undervattensprov i en hink eller i diskhon för att få fram vart den läcker. Töm apparaten på fotogen först,stäng allt,pumpa upp tryck och doppa tanken
Skriv svar