optimus No11

Perander
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 11 dec 2014, 16:58

optimus No11

Inlägg av Perander »

Hej! Ny på detta forum ,och behöver lite hjälp med ett optimus No 11. info: köket fungerade men med något kraftlös låga men ändå inte sotande . läckande gas vid spindeln. Beställde grafitpackning, munstycke och tanklock från fogas. Krafsade ur det gamla packningsmaterialet (asbestfiber med grafit på?) Monterade den nya grafitpackningen samt bytte tanklocket. Munstycket jag fick var av fel storlek. Nu vill inte köket brinna. Första försöket efter packningsbytet brann det men med svag ock sotande låga trots att jag förvärmt ordentligt. Nu startar det inte alls.Det kommer ingen fotogen om jag öppnar munstycket.Jag tror inte att köket läcker luft , känner motståndet öka när jag pumpar. Vad kan vara fel? Tacksam för svar vill gärna få detta gök att gå bra
Silenhag
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 18:53

Re: optimus No11

Inlägg av Silenhag »

NRV ventilen i botten av pumpröret eller pumplädret...

Kolla om du får upp tryck i tanken genom att ta bort bränslelocket, sätt tummen för hålet och pumpa 5-6 gånger. Det ska vara tillräckligt för att det ska pysa till när du tar bort tummen. Om inte så smörj pumplädret eller bytt och evt. byt nrv-ventilen om den läcker...
Perander
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 11 dec 2014, 16:58

Re: optimus No11

Inlägg av Perander »

Hej och tack för svar! Det pyser till lite när jag gjorde som du föreslog. Pumplädret har jag smörjt verkar tight, men det ser lite ärgigt ut nere i pumphålet?.Är ventilen svår att få tag på och byta behövs special verktyg? skruven i botten ser ut att ha samma form som munstycket fast större . MVH
Perander
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 11 dec 2014, 16:58

Re: optimus No11

Inlägg av Perander »

Hej och tack för svar! Det pyser till lite när jag gjorde som du föreslog. Pumplädret har jag smörjt verkar tight, men det ser lite ärgigt ut nere i pumphålet?.Är ventilen svår att få tag på och byta behövs special verktyg? skruven i botten ser ut att ha samma form som munstycket fast större . MVH
Silenhag
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 18:53

Re: optimus No11

Inlägg av Silenhag »

Det låter ju som att bränsle inte kommer fram till munstycket...
Dåligt tryck eller något som blockerar bränslet...

Dåligt tryck: pumplädret fungerar ej / NRV ventil kass / Läckande bränslelockpackning.

Har du en multinyckel kan du lossa NRV ventilen:
https://www.forsvarsbrukt.no/p-145-univ ... timus.aspx
Annars kan man köpa speciellt ägnat verktyg på eBay, Tradera eller annat ställe:

http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... EYQMygfMB8

http://www.fettlebox.co.uk/pump-valve-nrv-key.html

Något blockerar: inte så vanligt...Har köket stått länge kan det bli skit och oxidation i tanken som behövs sköljas ur. Dessutom vet man aldrig vad för bränsle som finns i tanken. I värsta fall får man demontera hela köket (inte jobbigt om man gjort det förr) och säkra att ingen skit finns. Samtidigt kan man passa på att sota ur / "dekoksa" brännaren.
Silenhag
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 18:53

Re: optimus No11

Inlägg av Silenhag »

Pumpa upp tryck och sänk ned tanken i ett vattenbad för att se om det läcker.
Eller pumpa upp tryck och låt den stå över natten för att sen skruva av tanklocket och se om det pyser...
Perander
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 11 dec 2014, 16:58

Re: optimus No11

Inlägg av Perander »

Hej! skall testa att sänka ner tanken i vatten. Kan kanske vara rester av den tidigare packningen runt spindeln som jag råkat peta in när jag försökte få ut allt . Luddet kom ut i tusen delar. Hur får jag ut ev. skräp inne i brännaren? Låter intressant att försöka göra ren den från invändiga sot avlagringar. Är det svårt? Kan det göras med en brännare från ett gaskök tror ni ? det är den enda vettiga värmekällan jag har tillgång till MVH
Perander
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 11 dec 2014, 16:58

Re: optimus No11

Inlägg av Perander »

Har testat att dränka tanken nu. Det kom ut små bubblor i ett långsamt tempo. Bör väl byta ventilen då? Men tror även att det är skräp i brännaren. MVH
Silenhag
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 18:53

Re: optimus No11

Inlägg av Silenhag »

Börja med att montera bort munstycket och släpp genom bränsle som sköljer bort lösa partiklar. Har du tur löser det biffen.

Skruvar du bort spindeln kan grafit/blypackningen skadas. Men om det måste göras så gör det, förhoppningsvis klarar den sig.

Sota ur brännaren brukar jag göra med en blåslampa och tryckluft. När allt är demonterat tar man brännaren och värmer upp den tills den nästan glödgas. Sen blåser man mycket lätt och försiktigt genom brännaren med svag tryckluft för att tillsätta syre och elda upp sotet som evt sprutar ut i ett litet gnistregn.
Perander
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 11 dec 2014, 16:58

Re: optimus No11

Inlägg av Perander »

Måste beställa verktyg både till munstycket ock till pumpventilen, skall prata med fogas imorgon. Något annat jag bör beställa på samma gång?
Skriv svar