optimus No11

Silenhag
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 18:53

Re: optimus No11

Inlägg av Silenhag »

Evt en NRV ventil då...om den behöver bytas. Evt en ny graft/blypackning om du tänkt demontera denna.
Har du fler kök...? Ny packning till bränslelocket kan behövas ibland om man får fatt i ett gammalt kök.
Evt kan en hel komplett servicesats vara bra att ha.
Men när du väl gått igenom ditt kök så håller det lång lång tid innan du behöver byta packningar etc igen.
Perander
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 11 dec 2014, 16:58

Re: optimus No11

Inlägg av Perander »

Har bytt grafitpackningen samt tanklock med packning, skall kanske beställa en till grafitpackning ifall jag behöver ta isär allt igen?
Perander
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 11 dec 2014, 16:58

Re: optimus No11

Inlägg av Perander »

Vill få detta kök att gå som en klocka. Vill använda det och kunna lita på det
Silenhag
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 18:53

Re: optimus No11

Inlägg av Silenhag »

Ja en grafitpackning kan vara bra att ha liggandes...
Spraya ner lite 5-56 eller liknande i pumpröret dagen innan du ska lossa NRV ventilen. Denna kan sätta sig rätt ordentligt om köket stått några decennier...Lossa mkt försiktigt och säkerställ att verktyget har fått fatt ordentligt i NRV ventilen innan du vrider åt rätt håll (moturs). Skadar man nyckelfattningen på NRV ventilen blir det näst intill omöjligt att få bort den...
Silenhag
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 18:53

Re: optimus No11

Inlägg av Silenhag »

Perander skrev:Vill få detta kök att gå som en klocka. Vill använda det och kunna lita på det
Processen du nu går igenom kommer att i längden ge dig full förståelse för kökets funktion och när du erhållit detta inser man hur fantastiskt simpelt det är och vad man evt behöver för service-grejor. Detta är ett kök som håller i minst en livstid.
Perander
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 11 dec 2014, 16:58

Re: optimus No11

Inlägg av Perander »

Tack för hjälpen så här långt . Skall beställa delar imorgon. Återkommer när jag fått delarna. Jag fick fel munstycke från fogas förra gången jag beställde trots att jag sade att köket hette no 11 och inte 111. Vad kan jag göra för att vara mer exact. Tex modellnr på brännaren . vet ngn vad den heter?
Silenhag
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 18:53

Re: optimus No11

Inlägg av Silenhag »

Perander skrev:Tack för hjälpen så här långt . Skall beställa delar imorgon. Återkommer när jag fått delarna. Jag fick fel munstycke från fogas förra gången jag beställde trots att jag sade att köket hette no 11 och inte 111. Vad kan jag göra för att vara mer exact. Tex modellnr på brännaren . vet ngn vad den heter?
D
Fogas har sprängskisser upplagt på hemsidan men jag finner dessvärre inte No. 11 bara "Explorer" modellen...
Men kanske kan du ringa Fogas och förklara för dom. Kanske kan du byta munstycket...
Jag har dålig koll på den gamla förvarianten av 111 köket...
Perander
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 11 dec 2014, 16:58

Re: optimus No11

Inlägg av Perander »

Har nu bytt till en ny pumpventil. Nu fungerar brännaren mycket bättre, dock kanske inte helt perfekt, skall kanske försöka sota ur brännaren?
Silenhag
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 18:53

Re: optimus No11

Inlägg av Silenhag »

Härligt, grattis, bra jobbat.
Men vad är det som inte funkar optimalt..?
Perander
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 11 dec 2014, 16:58

Re: optimus No11

Inlägg av Perander »

Lågan var lite svag ändå, samt att när jag vred på reglaget dog den ibland. Trodde det kunde vara skräp inne från packningen som låg löst där inne.tog isär brännaren idag och lossade munstycket ,spindeln , samt grafitpackningen. försökte sota ur den med en gasolbrännare och tryckluft men var nog för feg. Det kom inget gnistregn eller sotrester. Satte i en ny grafitpackning igen. Monterade fast brännaren och vips nu går den hur fint som helst! En fråga till bara Grafitpackningarna har haft för stor diameter tror jag, har slipat ner dem med sandpapper, har varit svåra att få in ändå. skall det vara så? Hur gör ni? mvh
Skriv svar