Optimus no 11 explorer

vargen77
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 22:01

Optimus no 11 explorer

Inlägg av vargen77 »

Hej jag undrar om någon har någon information om det modifierade explorer kök som fallskärmjägarskolan engång använde??

Hälsningar Danne
Albert Arvidsson
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 01 aug 2010, 17:10

Re: Optimus no 11 explorer

Inlägg av Albert Arvidsson »

Jag har 2 st Explorer som jag använder, vad är det som du vill veta ? Mvh Albert
vargen77
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 22:01

Re: Optimus no 11 explorer

Inlägg av vargen77 »

Hej Albert
Det jag skulle vilja veta är vad som skiljer dom åt samt om det är möjligt att modifiera sitt kök själv så det blir likt arme´ modellen.
MVH Daniel
vargen77
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 22:01

Re: Optimus no 11 explorer

Inlägg av vargen77 »

Ingen som vet ??
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Optimus no 11 explorer

Inlägg av stepside55 »

inte en susning
vargen77
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 22:01

Re: Optimus no 11 explorer

Inlägg av vargen77 »

Nu har jag hittat vad militär modellen hete iallafall Explorer 11J
Men har fortfarande inte hittat någon mer info om det.
Albert Arvidsson
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 01 aug 2010, 17:10

Re: Optimus no 11 explorer

Inlägg av Albert Arvidsson »

Efter att ha pratat med några ex FJS:are och även rannsakat mitt eget minne, är inte gammal FJS.are men har träffat på dem faktiskt med kök i gång, så är det ingen som kan säga att det sklle vara någon skillnad på mina "civila" Explorer och de som FJS använde sig av av. Men jag ska fråga Stefan Järkeborn nåsta helg i samband med Primusträffen. Kanske att man hade en adapter för att kunna använda Explorern i det traditionella jägarköket, för matlagningskärl behövs ju också. Vitsen med Explorerköket var som Lars Fält vid FJS utryckte det, att man skulle slippa ha med sig sig alltför mycket bränsle, utan att man skulle kunna vigga till sig bränsle ex på en bondgård, uthus eller liknande. Fallskärmsjägare är ju inte precis kända för att kanlla in rätt upp och ner i varuhus eller bensinmamckar och handla, även om de kan vara jävligt fräcka många gånger. Hälsningar, Albert
vargen77
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 22:01

Re: Optimus no 11 explorer

Inlägg av vargen77 »

En sån adapter har jag
men har hört att det skulle vara någon annan typ av slag och pumpkoppling men som sagt det är bara hörsägen
jesse
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 22:40
Ort: Luleå

Re: Optimus no 11 explorer

Inlägg av jesse »

Det stämmer att jägarvarianten hade en annan typ av slang och koppling. Pratade med Optimus och hade möjlighet att välja när jag köpte mitt explorer, valde den civila modellen men vete fn om jag inte valde fel. Stör mig fortfarande på den där stela slangen vid packning.
Jägarköket hade en mjukare slang som inte var pressad till köket och en annan koppling till flaskan. Tanken var att det skulle vara lätt att reparera om det gick sönder.
Å andra sidan kanske det inte skulle hålla lika länge som orginalet explorer 11, men man prioriterade helt enkelt möjligheten att alltid kunna reparera när man är långt från civilisationen.
vargen77
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 22:01

Re: Optimus no 11 explorer

Inlägg av vargen77 »

Hade varit intressant att se några bilder om någon hade det.
Skriv svar