Optimus 8

Användarens profilbild
webra
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 28 apr 2010, 22:43
Ort: Sollefteå

Optimus 8

Inlägg av webra »

God afton alla!
Varför finns det så lite tid och så många bensinkök?

Jag tänkte lägga upp några bilder på ett Optimus 8 kök som jag lyckades sätta klorna i.
Om nån kunnig kunde ge mig lite info om ålder, (o)vanlighet m.m. så skulle det vara jättesnällt.
Stigröret för bensinen har jag aldrig sett förut.

Lacken är borttagen, så jag tänkte använda den jag fixade till sonens Optimus 8. Nån som vet vilken orginalfärgen på det "nya" köket var?

Sonens kök (färg):
Bild

Mitt "nya" kök:
Bild

Just nu ligger det mesta i kokande maskindisk.
Jag lägger upp fler bilder allt eftersom.
Mvh/Björn
Användarens profilbild
webra
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 28 apr 2010, 22:43
Ort: Sollefteå

Re: Optimus 8

Inlägg av webra »

Efter första rengöringen, så visade det sig att värmeskyddet var av samma sort som tidigare kök.
Ingen förnickling eller förkromning, utan man hade förtennt värmeskyddet.
Ja då får man gå ut i skogen, och göra några "tennspackelstickor" av en tjärstubbe.

Mvh/Björn
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Optimus 8

Inlägg av stepside55 »

webra skrev:Ja då får man gå ut i skogen, och göra några "tennspackelstickor" av en tjärstubbe.
Hmm, det där får du vara lite tydligare med för att jag ska förstå vad du tänker göra för något.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
webra
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 28 apr 2010, 22:43
Ort: Sollefteå

Re: Optimus 8

Inlägg av webra »

Hej Joakim!

Hartsen i tjärstickan fungerar som ett jättebra flussmedel för tenn (lödtenn innehåller harts).
En varmluftspistol använder jag som värmekälla.
Om jag sedan använder tjärstickan som en spackel, så kan jag lätt "styra ut" tennet dit det ska.
Tjärstickorna täljer jag till så de får rätt form i änden (buktiga ytor).

Nu har jag kokat i maskindisk, kokat i citronsyra och gnuggat lite med stålull.
Packningar blir ett aber, men det skall nog lösa sig.

Jag lägger upp en bild som visar hur långt projektet kommit. Bilden visar det förtennta värmeskyddet.

Bild
Bytte bilden till en med lådan.

Om nån har några data på köket, så är ni välkomna med kommentarer. Färgen har jag inte en susning om.

Mvh/Björn
Användarens profilbild
webra
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 28 apr 2010, 22:43
Ort: Sollefteå

Re: Optimus 8

Inlägg av webra »

Gott Nytt År!

Ja då är jag nog i stort sett klar med köket.

Så här blev det:

Brännaren
Bild

Köket monterat:
Bild

Några detaljer saknas än. Packning till påfyllningslocket. Flamskydd i stigröret. Tennspackling av värmeskyddet.

Jag tycker att det borde sitta någon detalj vid förvärmningskoppen som höjer upp brännaren?? Nån som vet?

Vidare valde jag samma kulör som jag lade på sonens kök.

Om nån har mer info om köket ålder, (o)vanlighet m.m. så kommentera gärna.

Jag har inte provkört köket än, men jag utgår från att det fungerar.

Mvh//Björn
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Optimus 8

Inlägg av stepside55 »

Ursnygg, hur fick du till behållaren så plåtren?
Var det bara med maskindisk o stålull?

mvh
Joakim
Användarens profilbild
webra
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 28 apr 2010, 22:43
Ort: Sollefteå

Re: Optimus 8

Inlägg av webra »

Hej Joakim.
Skoj att få positiv respons!

Plåtlådan var helt plåtren (men rostig), så jag är osäker på om den var lackad från tillverkningen.

Så här gjorde jag:
Koka i maskindisk/vatten --> Skrubba med stålull --> Koka i citronsyra/vatten --> Skrubba med stålull --> Lackning.

Lacken sitter ganska dåligt, så jag funderar på om jag skulle testa med att sätta ihop ett zinkfosfateringsbad. Jag har hittat en patentbeskrivning som ger den mesta info man kan behöva.

Tanken fick i stort sett samma behandling:
Koka i maskindisk/vatten --> Putsa med stålull --> Koka i citronsyra/vatten --> Putsa med stålull --> Koka i citronsyra/vatten --> Sköljning med vatten --> Torkning i ugn (125 gr.).

När jag putsar förnicklade detaljer så är jag jätteförsiktig, och ser till att jag alltid har tvål i sudden. Då får jag nästan inga repor. Den här metoden avslöjar de flesta skadorna i nickelskiktet (den här tanken var nästan helt oskadad). Som avslutning går jag på med Autosol, då får man in lite fuktavstötande vax i porerna(tror jag).
Problemet är ju att man inte vill använda köket utomhus när man är klar.

Sonens kök står på en byrå i hans vardagsrum, och har inte varit ute sedan förra sommaren.
Jag fixade till 2 st. Optimus 111, och gav ett i julklapp till honom som "brukskök" så att säga.

Om jag får till det här med zinkfosfatering, så ska jag skriva nåt om det på forumet. Det vore ju häftigt med rostskydd och grundfärg i ett (till skillnad från skräpet som säljs på burk). Jag har faktiskt förtennt burken till ett 8R nån gång på 70-talet. Den är rostfri ännu trots att jag hade den i ryggsäcken oavsett väder (och aldrig tog ur den). Den ser ut som f-n men funkar.

Jo jag glömde: Jag har aldrig mässings och järndetaljer i samma syrabad!!

Mvh/Björn
janz
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 17:59

Re: Optimus 8

Inlägg av janz »

Hej!
Som första text på denna sidan vill jag visa min tacksamhet för folk som utför kulturhandlingar i samhället. Snyggt jobbat.

Men jag är lite nyfiken på hur köket fungerar. I en 123:a suger en veke upp bensinen men i en 8 rinner bensinen in i röret till brännaren. Har du veke även här? Sedan viker du undan värmeskyddet vid start för att få igång köket snabbare?
Janne
Silenhag
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 18:53

Re: Optimus 8

Inlägg av Silenhag »

janz skrev:Hej!
Som första text på denna sidan vill jag visa min tacksamhet för folk som utför kulturhandlingar i samhället. Snyggt jobbat.

Men jag är lite nyfiken på hur köket fungerar. I en 123:a suger en veke upp bensinen men i en 8 rinner bensinen in i röret till brännaren. Har du veke även här? Sedan viker du undan värmeskyddet vid start för att få igång köket snabbare?
Janne
Det finns en veke i detta kök.

Jag köpte mitt sprillans nytt i butik (se bild)(oanvänd på bilden, nu använt x flera). Med mitt kök följde midi-pump och tillpassat tanklock.
Men det borde funka utan pump tänker jag...? Köket delar många delar/konstruktion med Svea 123.
En gång glömde jag pumpen hemma och blåste då med munnen i tanken för att tvinga fram bränsle (kört på Heptan och Akrylatbensin) till förvärmningskoppen. Skruvade på locket till tanken och tände på. Det gick fint att starta så också, även om det blir mer effekt med pumpen, pecis som i Svea 123...
8r.jpg
8r.jpg (149.85 KiB) Visad 21012 gånger
Skriv svar