Delar till Optimus 515

Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Delar till Optimus 515

Inlägg av stepside55 »

Härligt ljud, lite kul att du körde på diesel, har aldrig testat det själv.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Delar till Optimus 515

Inlägg av jukka_t »

.

Härligt film Börje!

Riktigt trevligt att du fick igång den.

SL!
Jukka
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Delar till Optimus 515

Inlägg av BGilbertP »

Stepside, jag kör inte på diesel, låter det som jag säger det någonstans i filmen?
Det är en fotogenare.
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Delar till Optimus 515

Inlägg av stepside55 »

BGilbertP skrev:Stepside, jag kör inte på diesel, låter det som jag säger det någonstans i filmen?
Det är en fotogenare.
Ledsen, jag måste ha läst "andersman" inlägg, och fick för mig att du också körde diesel i den. Visst är det en fotogenare.
mvh
Joakim
Andersman
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 19 jul 2011, 19:34

Re: Delar till Optimus 515

Inlägg av Andersman »

BGilbertP skrev:Stepside, jag kör inte på diesel, låter det som jag säger det någonstans i filmen?
Det är en fotogenare.


Det fungerar lika bra med diesel som med fotogen, även om den från början är avsedd för fotogen. Varmt blir det oavsett!

Mvh Anders
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Delar till Optimus 515

Inlägg av jukka_t »

Andersman skrev: Det fungerar lika bra med diesel som med fotogen, även om den från början är avsedd för fotogen. Varmt blir det oavsett!
Diesel fungerar säkert bra att bränna med, frågan är hur illa den sotar i rören, en långtest hade vart intressant o se....

Dvs man tar en lampa och blåser ur/rengör förgasaren, sen kör man 10 <-> 20 liter diesel i den under ett halvår+ och kollar ifall den fungerar...

Min "Arbetshäst" en 1020 mässing köpt i Danmark som är den lampan jag använder absolut mest gick i över 2 år efter renoveringen, sen började
den protestera i samband med att jag skulle tända den, var tvungen att "blåsa ur" den, lampan har gått på lysfotogen och tändvätska...

SL!
Jukka
Andersman
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 19 jul 2011, 19:34

Re: Delar till Optimus 515

Inlägg av Andersman »

jukka_t skrev:
Andersman skrev: Det fungerar lika bra med diesel som med fotogen, även om den från början är avsedd för fotogen. Varmt blir det oavsett!
Diesel fungerar säkert bra att bränna med, frågan är hur illa den sotar i rören, en långtest hade vart intressant o se....

Dvs man tar en lampa och blåser ur/rengör förgasaren, sen kör man 10 <-> 20 liter diesel i den under ett halvår+ och kollar ifall den fungerar...

Min "Arbetshäst" en 1020 mässing köpt i Danmark som är den lampan jag använder absolut mest gick i över 2 år efter renoveringen, sen började
den protestera i samband med att jag skulle tända den, var tvungen att "blåsa ur" den, lampan har gått på lysfotogen och tändvätska...

SL!
Jukka


Instämmer, vore spännande med en sådan test, lustigt när du nämner 1020, jag ropade in en sådan, risig men fungerande för ett tag sedan på tradera och har provat med tändvätska, lampolja, fotogen och diesel, lampoljan vart rena skräpet, övriga bränslen fungerade, dieseln riktigt bra så den kör jag på diesel sedan dess, före första start efter köpet så gjorde jag rent förgasaren ordentligt, sedan är den körd 5 timmar utan problem, och antalet stiger, har inte gjort rent mer än före första starten, 4 av timmarna har den gått på diesel då. Har för övrigt ytterligare en 1020 som startar och går, visserligen på fotogen men, det verkar vara en bekymmersfri lampa:)

Men värmaren ja...den går ju änsålänge, men över tid är en annan femma. Jag har tillgång till några kubik diesel, därav mitt försök att använda bränslet, och hittills har det fungerat bra, men som du påpekar, långtidsverkningarna är okända. Kör de flesta av mina kök/värmare på diesel, det luktar dessutom gott...;)

Mvh Anders
Skriv svar