Delar till Optimus 515

BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Delar till Optimus 515

Inlägg av BGilbertP »

Hej, jag har fått tag i en Optimus 515, 6 st brännare som inte är kompletta. Det ska väl var brännarrör och inget annat. Lågring funkar väl inte på den här typen av brännare?
Var får jag tag i brännarrör?
Optimus 515_2.jpg
Optimus 515_2.jpg (96.47 KiB) Visad 16132 gånger
Börje
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Delar till Optimus 515

Inlägg av stepside55 »

Den dånar nog mäktigt när den går igång. Vet inte vart du kan få tag på brännarrören, annars kan du ju kapa till från ett plåt rör?
mvh
Joakim
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Delar till Optimus 515

Inlägg av BGilbertP »

Ja, det går ju. Men jag vill nog helst ha dom i mässing. Jag har mätt och tror att diametern skall vara 40mm, kan det stämma? Sen undrar jag om någon vet vilken tjocklek det är på materialet på originalrören?
Tillägg: Höjden på röret kan ju också vara av intresse.
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
Conny
Inlägg: 110
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 16:07
Ort: Vallentuna

Re: Delar till Optimus 515

Inlägg av Conny »

Hej

Röret skall vara 41x41mm.
Original var det mässingrör dia. 41/39mm

Mvh Conny
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Delar till Optimus 515

Inlägg av jukka_t »

.

Stabbig pjäs... tar nog en o annan liter i timmen :-)

Har aldrig sett en sån vråla, hade vart kul o se...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Conny
Inlägg: 110
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 16:07
Ort: Vallentuna

Re: Delar till Optimus 515

Inlägg av Conny »

Tre liter i timmen.

Mvh Conny
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Delar till Optimus 515

Inlägg av BGilbertP »

Hej, tack för info. Jag ska försöka fixa rör. Det borde väl gå att skaffa ett rör och kapa i rätt längder? Om jag förstår din info Conny, så är materialtjockleken 2mm, är det rätt uppfattat? Kanske inte är så viktigt på pricken men ändå. dia 41/39 är väl ytter och innerdiameter?
Jag håller på att fixa till värmaren just nu. Hittills har jag lyckats fixa backventilen med hjälp av den fina instruktionen som finns här på forumet, inlagt av Jukka. Det läckte som f och jag plockade isär och bytte gummipackningen, det blev tätt på stubben. I övrigt är den tät. Åtminstone upp till och med rören från tanken. Jag har fixat packningar till brännarna men inte testat dom och inte startat maskinen. Jag kom just hem med fotogen från biltema så i kväll tänkte jag testa,
OBS! OM! OM! Det går att köra apparaten utan rör??? Kan jag testa utan något på brännarna??
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
Conny
Inlägg: 110
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 16:07
Ort: Vallentuna

Re: Delar till Optimus 515

Inlägg av Conny »

2mm är tjockleken.
Tror att brännaren kommer att slockna när du tar bort lågan som du skall tända med.
Det behöver inte vara mässings rör, det går bra med rostfritt eller stålrör också.

Mvh Conny
Andersman
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 19 jul 2011, 19:34

Re: Delar till Optimus 515

Inlägg av Andersman »

op515.JPG
op515.JPG (58.54 KiB) Visad 16040 gånger

Körs här på vanlig diesel och fungerar alldeles utmärkt, sotar inte och är relativt lättstartad, dieseln vill ha lite längre förvärmningstid än fotogen.
Som synes är det inga rör här utan vanliga ringar runt brännarna.

Mvh Anders.
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Delar till Optimus 515

Inlägg av BGilbertP »

Hej, nu kommer jag tillbaks med lite nytt om den här värmaren. Det har varit knepigt att få den tät. Ena stunden verkar det att fungera med ganska snart börjar det läcka igen. Nu har det trots allt börjat ordna sig. Jag tycker att några av brännarna sitter lite snett, den kanske har fått en tryckare någon gång, rasat i golvet eller så. Det har också varit ett riktigt finlir att skruva på en del av brännarna. Kommer lätt på snedden så jag tror att dom skruvats på med tvång eller så tidigare. Men är jag bara väldigt noga så tar dom rätt i gängorna.
Videon är oredigerad som jag skriver i infotexten. Helt autentiskt. Gjorde ett avbrott vid eldsvådan och klippte till nya packningar av biltemas packningsmaterial och fick stil på det hela. Kan nog bli ytterligare lite bättre med en grundligare glödgning av brännarna och urblåsning. Den metoden som jag lärde mig här på forumet med jukkas instruktion har jag haft mycket glädje och nytta av.

http://youtu.be/07IxVZ_DFnk
Hälsningar Börjepojken
Skriv svar