Optimus 431

taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Optimus 431

Inlägg av taxidriver »

Ja det är ju trevligt när man har möjlighet att gör grejerna själv..

Letar varje dag efter en vettig bänksvarv till rätt pris som är tillräkligt stabil för att tillverka munstycken i , men de e inte lätt att hitta nått vettigt å dom man varit och tittat på har varit rena skiten trots att säljaren på telefon har bedyrat att maskinen varit helt felfri
Ankarman
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 22 mar 2011, 02:50

Re: Optimus 431

Inlägg av Ankarman »

Har gjord mina på en gammal medelstor industrisvarv. Enda nya är digital mätutrustning.

Den är stabil iaf men inget man har hemma i lägenheten.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Optimus 431

Inlägg av taxidriver »

Nu har jag äntligen fått köpt mig en svarv :D som jag fick hem den i går. Det blev en modell större och äldre pjäs, en solberga s7s "snabbsvarv" (totallängd 280 cm) gissar att den är från 30 talet.. Ska bli kul att prova att göra lite prylar i den
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Optimus 431

Inlägg av Christer »

Grattis! Man kan faktiskt inte vara utan en svarv.
Fast det inser man först när man väl har skaffat en. :lol:

En så stor svarv kanske är lite väl biffig till de smådelar man tillverkar vid våran hobby, men det är underbart när man gör "riktiga" jobb.

Har den en Nortonlåda?
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Optimus 431

Inlägg av taxidriver »

Ja det har den. Har inte klurat ut om den ska ska ha en drevsats för olika gängstigningar...En fördel med maskinen är att jag fick med en rätt så liten chuck till finliret. Maskinen är förvånansvärt stabil med tanke på att den fram till mitten på 70 talet levde sitt liv i en smedja tillhörande "kullgrens enka stenhuggeri" på bohus malmön
Skriv svar