Optimus 411 i minusgrader

Makita
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 22:09

Optimus 411 i minusgrader

Inlägg av Makita »

Nybörjare på det här så ni får ursäkta om min fråga är lite konstig!

Försökte tända min Optimus 411 för första gången idag med varierat resultat. Jag sitter så här några timmar senare och funderar på om det var handhavandefel eller temperaturen (-12 grader) som gjorde att jag inte lyckades. Körde på Biltemas lysfotogen och förvärmde med Kemetyl T-röd. Eldade upp nästan hela koppen med T-röd innan jag försökte mig på att pumpa men det slutade hela tiden med en stråle brinnande fotogen (á la eldkastare) rakt fram och inte alls någon "blåslampeffekt".

När gasolbrännaren gjort sitt (ledsnade på att söla med T-röd i kylan) fick jag dock den att gå för egen maskin men med en riktigt gul låga som dessutom var kraftigt böjd uppåt. Lät den hur som brinna några minuter i hopp om att den skulle komma gång lite bättre men icke, samma gula låga hela tiden. För kallt? I sånna fall får jag dra fram gassvetsen!

Någon som har tips? Eller gör jag något uppenbart fel? Är som sagt ny på området.

/ J
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Optimus 411 i minusgrader

Inlägg av jukka_t »

.

Körde min 411 i fredags, var runt -5 <-> -10 , tror att förgasar-röret kan vara igenkoksad och
isolerar så att fotogenet inte blir varmt nog, sen kan det även bero på att fotogenet är
för kallt...

Prova ha lampan eller fotogenet i rumstempratur i några timmar och prova igen.

Tror dock på igenkoksning eftersom min 411 var ute innan jag startade den i fredags...

SL!
Jukka
Makita
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 22:09

Re: Optimus 411 i minusgrader

Inlägg av Makita »

Här var det snabba svar! :)

Testade i morse igen, då hade lampan stått inne över natten men det var fortfarande samma trista resultat. Alltså skruvade jag bort förgasaröret och körde en rengöring med både värme, en bit vågig vajer och blästersand. Värmde först lite försiktigt (knappt så att det blev körsbärsrött, för att inte paja eventuella lödningar) tills det slutade ryka och körde sen med vajern i skruvdragaren så mycket det gick att komma åt. Pga utformningen på röret (ser ut som en kvadrat längst ut) så fick jag blåsa blästersand igenom hela röret med tryckluft för att få i alla fall lite rengöring där inte vajern kom åt. Vet inte hur smart detta var men jag fick hitta på något.

Hur som går den bättre nu, fortfarande lite "eldspruta" när man försöker tända den men lågan är betydligt finare. Får se om jag fortsätter med rengörningen när det har blivit lite varmare ute.

Om jag och Photoshop kommer överens ska jag posta en bild...

/ J
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Optimus 411 i minusgrader

Inlägg av jukka_t »

.

Vissa blåslamps-förgasare kan vara riktigt trixiga att få rent, jag brukar sätta i citronsyra och låta det
ligga i nån timme, sen spolar jag ur, kommer det smuts så brukar jag upprepa.

Kan det vara så att munstycket kan vara slitet?

Kolla med ett förstoringsglas, 441an har ingen inbyggd rensnål så det kan hända att dom vart på
munstycket med något felaktigt verktyg.

SL!
Jukka
Makita
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 22:09

Re: Optimus 411 i minusgrader

Inlägg av Makita »

Okulärbesiktning av munstycket gav inte så mycket. Tittade med ett förstoringsglas och både hålet och försänkningen runt är (med mina ögon) runda, jämna och fina. Jag har rensat munstycket tidigare med ett strå från en stålborste då rensnålarna till gassvetsen var för stora, det verkar inte vara många tiondelar stort.

Hittade också en påse citronsyra här hemma, så imorgon blir det några timmars tvätt!

Tackar för dina svar och tips

/ J
Makita
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 22:09

Re: Optimus 411 i minusgrader

Inlägg av Makita »

Bild på lampan:
Bilagor
PICT0004LITEN.jpg
PICT0004LITEN.jpg (146.68 KiB) Visad 17608 gånger
Ankarman
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 22 mar 2011, 02:50

Re: Optimus 411 i minusgrader

Inlägg av Ankarman »

Jag har ett knep för att rengöra även romben i fronten: Ultraljudstvätt:grin:

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Makita
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 22:09

Re: Optimus 411 i minusgrader

Inlägg av Makita »

Det tog en stund innan det fanns tid för vidare arbete på blåslampan, men nu har i alla fall förgasarröret badat i citronsyra så de blir nog inte mycket renare. Lampan går rätt bra nu, men jag får intrycket av att munstycket är slitet då den gärna agerar eldspruta när man ska tända den. Någon som vet hur stort hålet ska vara? Isf kanske jag lyckas svarva något som passar.
Ankarman skrev:Jag har ett knep för att rengöra även romben i fronten: Ultraljudstvätt:grin:

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Jag har det mesta, men ingen ultraljudstvätt. Kan tänka mej att det är bra om man har löständer! :)
Skriv svar