Optimus 381

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Optimus 381

Inlägg av jukka_t »

PellePlutt skrev: 1) Hur vet jag om den vill gå på bensin eller fotogen?
2) Om bensin: Jag har inte tänkt använda den inomhus. Kan jag då köra den på vanlig bilbensin från pumpen?
3) Pinnen framför lampan på bilden är försedd med lite rullat nät i ena änden. Denna pinne var uppstucken i stigröret så att nätet såvitt jag kan begripa fungerade som filter. Är det original? Behövs det?
4) Det lilla cylindriska parti som skjuter upp från brännarenheten har ett gängat hål. Skall lampan i själva verket vara försedd med en "plåthuv", så att den egentligen inte är komplett? Om ja, funkar det att köra den utan huv?
5) Jag har svårt att få den tät i den sexkantiga mässingsskruven som sitter ovanpå munstyckshuset, och gängan är redan rätt hårt stressad. Det sägs ju att man inte skall använda aluminiumbrickor till koppar, och vice versa, för att det kan hända lite elektrokemiska grejor. I detta fallet borde det ju ändå kunna vara motiverat eftersom jag behöver nåt som är mjukare än mässing för att få det tätt. Nån som har någon annan idé?
Här är svaren på dom frågorna jag kan svara på:

2. Alkylatbensin skall användas (OM det är en bensinlampa)
3. den bör finnas, tex ptimus 1550 lampan pulserar om man kör utan den.
4. Jag tror att den måste finnas för att kapsla in värmen.

SL!
Jukka
Andersman
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 19 jul 2011, 19:34

Re: Optimus 381

Inlägg av Andersman »

Jag har en max sievert som påminner starkt om den där lampan, och den körs på rödsprit ELLER bensin, vid bensindrift ska man plocka ur ett litet nät som sitter skruvat strax framför munstycket. Sedan tror jag inte alkylatsoppan knappt ens fanns när den gjordes, så det är inte nödvändigt med den renare alkylaten, det är mer för hälsan isåfall, resonerar jag. Men det är bara mina funderingar, jag är rätt grön här. Lycka till med den fina Optimuslampan!:)
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Optimus 381

Inlägg av taxidriver »

Svårt att säga vilket bränsle lampan ska ha. Men rödsprit eller "bensin" är min gissning

Det bränsle som finns i dag som funkar bäst och är mest tillgängligt för sk bensin apparater är ren alkylatbensin....Det som dom är gjorda för är heptan
Men det är å andra sidan mycket dyrare (ca 50kr/l)

Det går att köra på mack bensin också men det sotar och luktar en del om det. Jag har en primus 865 Wulcan som jag provade att köra på 95 oktan, men det blev bara en tank då den uppförde sig ganska otrevligt (knäppte och blev varm) den slutade med det när jag bytte bränsle
Skriv svar