optimus 100 glas , går det att fuska?

Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

optimus 100 glas , går det att fuska?

Inlägg av stepside55 »

Hej
Skulle gärna vilja köra min Optimus 100, utan originalglaset med hål i.
Nog borde det gå att få en glasmästare att borra ett hål i ett optimus 200 glas, så att man kan fylla på spriten därigenom?
Eller om man ber någon glad "glas konstnär" att värma glaset lite och göra ett hål i det?
Vad tror ni är lättast?
mvh
Joakim
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: optimus 100 glas , går det att fuska?

Inlägg av jukka_t »

stepside55 skrev:Hej
Skulle gärna vilja köra min Optimus 100, utan originalglaset med hål i.
Eller om man ber någon glad "glas konstnär" att värma glaset lite och göra ett hål i det?
Albert snackade (i Älvkarleby) om att en glasmästare hade sagt att det skulle gå att borra i ett glas, ta ett snack med
honnom....

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Tive
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 14:19

Re: optimus 100 glas , går det att fuska?

Inlägg av Tive »

Hej !

Ett annat bra och enkelt sätt, om man inte måste ha en glas cylinder , är att beställa en glimmercylinder med en lucka ,från Fred Kuntz i USA , kostar kanske 15-18 USD och ser fantastisk bra ut på en gammal lykta, ( dom flesta gamla lyktor gick att beställa med glimmer cylinder )

Tive
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: optimus 100 glas , går det att fuska?

Inlägg av Marninger »

Hej,

Jag har tagit upp hål i glas med Dremel och diamantstift, - förvånansvärt lätt!

Här på länken finns en annan teknik beskriven http://www.pny.se/akvariedagbok/akvariedagbok54.php
Användarens profilbild
Gösta
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 20:28

Re: optimus 100 glas , går det att fuska?

Inlägg av Gösta »

Hej! Försökte med en liten glasborr att stoppa en spricka genom att borra ngt framför sprickan, hur lent jag än la an borret tog sprickan ny fart och var framör borren direkt. Så för mig var det misslyckat. Det blev ganska starka vibrationer från borren, som var av hårdmetall, och ursprungligen avsedd för att borra ett litet hål i glasögonglas vid garnityrmontage. Men med diamant borr som jobbar på ett annat sätt, blir det mindre vibrationer (enl. tidigare inlägg i tråden skulle det gå) De få som har de gamla hålglasen kvar vill ju av naturliga skäl ogärna använda dem. Visst var väl kanten på hålet smält och blankt avrundad. Är det någon som provat att efter man borrat hålet med en diamantborr, ställer in glaset i en 300 grader het ugn, och sedan med glaset fortfarande kvar i ugnen tar man en vass gaslåga och smälter kanten fint rund. Stänger luckan och värmen och låter glaset så småning om ta den omgivande temperaturen. Det tycks mig som om det skullle vara värt ett försök att prova. Har två 100 optimus lampor och båda dessa har hål under för att fylla på sprit, de ser inte ut som om de är gjorda efteråt men det kanske de är i alla fall. Gösta
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: optimus 100 glas , går det att fuska?

Inlägg av stepside55 »

Hej Gösta
Hade tänkt o prova nu i helgen men det blev inte av. Men visst är hålet rundat och med en fin lite tjockare kant i original.
Optimus 100 med platta tanken har inget hål för spritpåfyllning annat än genom glaset. Däremot optimus 100N med runda tanken har hål för påfyllning.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
Gösta
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 20:28

Re: optimus 100 glas , går det att fuska?

Inlägg av Gösta »

Hej! Sa tidigare att jag hade 2 st Optimus 100. Men när du klargjort ett och annat för mig, så är det ju 100N för tusingen, och det är lite annat det. Tack för informationen. En fick jag av en liten Gumma (som i sagan) för 51år sedan, Så den, är min allra första egna lampa. Och dess toppkupol, har oturligt kommit på villovägar i någon flytt. Den andra köpte jag på ett loppis i Hälsingland i sommras. Men glasen då, förutom texten och hålet , är de identiska på 100 resp 100N. En renodlad 100 har jag aldrig sett framför mig, livs levande så att säga.
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: optimus 100 glas , går det att fuska?

Inlägg av stepside55 »

Hej
Äntligen fick jag tummen ur och gjorde något vettigt. Tog fram ett 200 glas, dremmel och diamantslipstift. Gick jättebra att ta upp hål i glaset, höll det i näven och hörde en liten cirkel på fri hand. Skulle ha placerat hålet lite lägre, men det gör mig inte så mycket. Passade bra att göra hålet i logon så hade man lite stöd av figuren.
_opt100_leo_4635.jpg
_opt100_leo_4635.jpg (55.05 KiB) Visad 15995 gånger
Hunden o lampan. Den lilla lampan lyser riktigt duktigt.
_opt100_hål_DSC_4630.jpg
_opt100_hål_DSC_4630.jpg (72.84 KiB) Visad 15995 gånger
_opt100_hal_4633.jpg
_opt100_hal_4633.jpg (66.25 KiB) Visad 15995 gånger
mvh
Joakim
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: optimus 100 glas , går det att fuska?

Inlägg av jukka_t »

.

Snyggt Joakim!


Nu väntar vi med spänning om den spricker :-)

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Gösta
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 20:28

Re: optimus 100 glas , går det att fuska?

Inlägg av Gösta »

Hej! Är det riktigt då att, om man på CO beställer glas till kines.mod 200 så får man ett glas som passar optimus 100.
Skriv svar