Wehrmacht Hasag 351L

Användarens profilbild
Tive
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 14:19

Wehrmacht Hasag 351L

Inlägg av Tive »

Hejsan,
Fick tag i en väldigt fin Hasag 351l från WWII, skillnader gentemot den civila versionen som jag noterat är: Delar som normalt är förnicklade är snarare el-förzinkade på den här, samt vissa delar i metall har ingen ytbehandling alls, alla delar av hatten är emaljerade, inner såväl som ytterdelen, dom undre delarna i en mörgrön nyans, troligtvis Dunkelgrun RLM 71 medans den övre delen av toppen är brun.
Tanken har en nyans som troligtvis är shwartzgrun RLM 70, ratten är ej av bakelit utan av pressat papper, det finns olika varianter av den här WWII lyktan varav den här är den mer påkostade och har således HASAG namnet (till skilnad mot billigare varianter ) instansat på insidan av glasstället, på övre delen av den emaljerade toppen, samt dubbla skyltar på utsidan av glaset.
Glaset är märkt 44, så lyktan kan nog vara tillverkad runt 1944.

MVH Tive
Bilagor
Hasag 351 4_opt.jpg
Hasag 351 4_opt.jpg (34.9 KiB) Visad 5546 gånger
Hasag 351 3_opt.jpg
Hasag 351 3_opt.jpg (42.22 KiB) Visad 5546 gånger
Hasag 351 5_opt.jpg
Hasag 351 5_opt.jpg (61.31 KiB) Visad 5546 gånger
Hasag 351 6_opt.jpg
Hasag 351 6_opt.jpg (58.21 KiB) Visad 5546 gånger
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Wehrmacht Hasag 351L

Inlägg av taxidriver »

Oj den var ju av det ovanligare slaget. Hittade du den här i sverige eller var det ett ebay fynd? Kommer vi att få se den live på hökensås?
Användarens profilbild
Tive
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 14:19

Re: Wehrmacht Hasag 351L

Inlägg av Tive »

Tjena cabdriver,

Nja jag hittade den på Tyska Ebay, det var en tysk samlare, så jag bytte till mej en Petromax 829 från 1962 med instansningen Bund ZB på toppen oxå, det står för Bundeswher Ziviler Bevölkerungsshutz, (tyska förbunds försvarmaktens civilförsvar ).

Yes tänkte komma ned och lysa upp tillvaron lite, troligtvis från lördag till söndag, tar väl med krigaren då :-)
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Wehrmacht Hasag 351L

Inlägg av taxidriver »

Det kommer att bli trevligt. Hadde egentligen tänkt att ta med mig taxibilen i år (ford Galaxie 64a) men tyvär så rasa växellådan i början av sommaren :(
Användarens profilbild
Tive
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 14:19

Re: Wehrmacht Hasag 351L

Inlägg av Tive »

Surt med växellådan, själv har jag sänkt pontiacen 2" bak... det blev lite väl bra svårt att åka många i bilen, eller lasta mycket lampor :-)
får se om jag skall byta sänkblock till vinklade 2" för att ge mer frigång åt kardanen, eller byta till 1,5" block ist, eller kanske Hi-jackers..
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Wehrmacht Hasag 351L

Inlägg av taxidriver »

Ja inte är det kul. Tror mest på att det är främre packboxen som har gett sig eftersom att den fick för sig att kasta ur sig all olja på en sträcka av 200 meter på trollhätte cruisingen.
Men lådan är ändå i behov av en renovering.

Ett Airride system kanske hade varit något? Hi jackers tycker jag är lite svåra att reglera, allt eller inget typ. i vart fall med dom man fyller med däckventil. Kanske funkar bättre med dom med kompressorsystem...tråden spårade visst ur :D
Skriv svar