Clasmus blåslykta

Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Clasmus blåslykta

Inlägg av tomas »

Nu är man ägare av en blåslykta av det nya fabrikatet Clasmus.

Som ni säkert förstår så handlar det om en hybrid eller kanske snarare en bastard.... ;)

Hade en clas ohlson kinalykta i 150cp som visserligen fungerade men man fick ju pumpa så ofta med denna lilla tank. Ska man nu offra något så passade den ju bra eftersom idén är att få en riktig långlysarlykta. Dessutom hade jag en tank till en Primus 605 blåslampa ståendes...hmmm, tankar väcktes när dessa råkade stå bredvid varandra i källaren en kväll.

Resultatet blev en Clasmus.
Före
Före
P1000790.JPG (203.68 KiB) Visad 14158 gånger
Efter
Efter
P10007952.jpg (148.73 KiB) Visad 14158 gånger
Den åverkan som krävdes var faktiskt minimal, allt går att återställa. I blåslampans tank fick jag borra upp invändigt och där kunde jag sedan gänga i M10x1,0 då gick det utmärkt att montera förgasaren utan att skada något för den yttre gängen. dessutom fick jag löda fast hylsmuttern på tanken, den som håller spritskålen/lykthusunderdelen. Därefter var jag tvungen att göra två stödben för kragen, detta för att få rätt höjd och vinkel på själva "lykthuset". På själva förgasaren lödde jag bort backventilen som gick ner i originaltanken. Den varken behövs för jag saknar ju snabbtändaren samt att den inte rymdes i tankröret i blåslampan.
Clasmus blåslyktan fungerar fint och ikväll när det blir mörkare ska jag testa hur länge den orkar lysa.

/T
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Clasmus blåslykta

Inlägg av stepside55 »

Härligt, ser ut som en vinnare i vilken långlysartävling som helst.
joakim
janz
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 17:59

Re: Clasmus blåslykta

Inlägg av janz »

stepside55 skrev:Härligt, ser ut som en vinnare i vilken långlysartävling som helst.
joakim

Hur högt tryck ska det vara i tanken. Tänkte om man monterar cisternen högt?
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Clasmus blåslykta

Inlägg av stepside55 »

tror det brukar vara strax under 2kg, om jag inte tar helt fel.
mvh
Joakim
janz
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 17:59

Re: Clasmus blåslykta

Inlägg av janz »

stepside55 skrev:tror det brukar vara strax under 2kg, om jag inte tar helt fel.
mvh
Joakim
Då får tanken stå rätt högt.
Skriv svar