Clasmus blåslykta
Postat: lör 12 apr 2014, 13:24
Nu är man ägare av en blåslykta av det nya fabrikatet Clasmus.
Som ni säkert förstår så handlar det om en hybrid eller kanske snarare en bastard....
Hade en clas ohlson kinalykta i 150cp som visserligen fungerade men man fick ju pumpa så ofta med denna lilla tank. Ska man nu offra något så passade den ju bra eftersom idén är att få en riktig långlysarlykta. Dessutom hade jag en tank till en Primus 605 blåslampa ståendes...hmmm, tankar väcktes när dessa råkade stå bredvid varandra i källaren en kväll.
Resultatet blev en Clasmus. Den åverkan som krävdes var faktiskt minimal, allt går att återställa. I blåslampans tank fick jag borra upp invändigt och där kunde jag sedan gänga i M10x1,0 då gick det utmärkt att montera förgasaren utan att skada något för den yttre gängen. dessutom fick jag löda fast hylsmuttern på tanken, den som håller spritskålen/lykthusunderdelen. Därefter var jag tvungen att göra två stödben för kragen, detta för att få rätt höjd och vinkel på själva "lykthuset". På själva förgasaren lödde jag bort backventilen som gick ner i originaltanken. Den varken behövs för jag saknar ju snabbtändaren samt att den inte rymdes i tankröret i blåslampan.
Clasmus blåslyktan fungerar fint och ikväll när det blir mörkare ska jag testa hur länge den orkar lysa.
/T
Som ni säkert förstår så handlar det om en hybrid eller kanske snarare en bastard....

Hade en clas ohlson kinalykta i 150cp som visserligen fungerade men man fick ju pumpa så ofta med denna lilla tank. Ska man nu offra något så passade den ju bra eftersom idén är att få en riktig långlysarlykta. Dessutom hade jag en tank till en Primus 605 blåslampa ståendes...hmmm, tankar väcktes när dessa råkade stå bredvid varandra i källaren en kväll.
Resultatet blev en Clasmus. Den åverkan som krävdes var faktiskt minimal, allt går att återställa. I blåslampans tank fick jag borra upp invändigt och där kunde jag sedan gänga i M10x1,0 då gick det utmärkt att montera förgasaren utan att skada något för den yttre gängen. dessutom fick jag löda fast hylsmuttern på tanken, den som håller spritskålen/lykthusunderdelen. Därefter var jag tvungen att göra två stödben för kragen, detta för att få rätt höjd och vinkel på själva "lykthuset". På själva förgasaren lödde jag bort backventilen som gick ner i originaltanken. Den varken behövs för jag saknar ju snabbtändaren samt att den inte rymdes i tankröret i blåslampan.
Clasmus blåslyktan fungerar fint och ikväll när det blir mörkare ska jag testa hur länge den orkar lysa.
/T