Prentiss - Wabers

Användarens profilbild
Tive
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 14:19

Prentiss - Wabers

Inlägg av Tive »

Hej,

Tänkte visa upp ett par lyktor av märket Prentiss Wabers, som jag tycker är mycket trevliga, den lilla som heter Preway Junior 47PA, är helt klart den tyngsta 200Cp lyktan jag har , den har en tenndoppad ståltank och en brännare av gjutjärn, båda lyktorna är troligtvis från 1930 talet och båda har och har alltid haft Glimmer cylindrar, den stora lyktan heter L13 och ger ca 300Cp och går på bensin, medans den lilla går på både bensin och fotogen.

Prentiss lyktorna håller en mycket hög kvalite' och jag har aldrig haft någon med sprickor i tanken som tex AGM lyktorna är ökända för.

Den lilla Preway Junior lyktan är mycket speciell, för om man bara tar bort handtaget så kan man lyfta upp hatten med hela brännaren, då sitter endast förgasaren kvar, om man bara vill lyfta av hatten så får man ta bort top muttern först.

Den stora lyktan är mera lik en vanlig två strumpors coleman och man kan använda coleman förgasare ( generator ) men har en kombinerad pump och tanklock ( kan man ibland se på en del tidiga AGM lyktor oxå ).

Bild
Bild

Mvh Tive