Maxim Ditmar

Lasse T
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 29 mar 2010, 21:18

Maxim Ditmar

Inlägg av Lasse T »

Hej !

Kom just hem från en loppisrunda. Hittade ett par kök som inte var värda att ta hem men även en Maxim Ditmar. (bilder nedan)

Den är tillverkad i Österrike men sen vet jag inget mer. Jag har googlat men inte hittat exakt denna modell.
Jag vet inte om den går på sprit, fotogen eller bensin.

Jag skulle vara oerhört tacksam om någon av er kan ge mig lite mer info om denna lampa.
Den har ingen modellbeteckning men den har en stämpel i botten: 09 och 4.
Det närmaste jag har kommit är detta men det skiljer på "kransen" över tanken. http://hytta.de/info/maxim/index.htm

Tyvärr har den inget glas och även där skulle jag vara tacksam för tips på vilket glas som kan tänkas passa. Det har samma diameter som min Primus 981 men är ca en cm högre.

Efter en snabb besiktning har jag funnit att backventilen i pumpen är kass, annars tror jag nog att den fungerar. Vet som sagt inte vilket bränsle den går på bara. Det luktar ingenting från tanken vilket skulle kunna tyda på sprit eller bensin.
Bilagor
mini-ditmar1.jpg
mini-ditmar1.jpg (63.33 KiB) Visad 3384 gånger
mini-ditmar2.jpg
mini-ditmar2.jpg (55.05 KiB) Visad 3384 gånger
Lasse T
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 29 mar 2010, 21:18

Re: Maxim Ditmar

Inlägg av Lasse T »

Har forskat vidare och konstaterat att den nog skall gå på fotogen. Hittade en annan modell med samma munstycke.
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Maxim Ditmar

Inlägg av jukka_t »

.

Ser iallafall på bilden ut att vara en tung o gedigen sak, det är inte varje dag man ser sådanna här i Sverige, detta
beror nog på att det tillverkades så många Svenska lampor och att man kunde köpa dom på Konsum..

Kanske har den följt med någon som flyttade hit från Österike....

Svår glas storlek, men det kanju finnas på hytta.de

SL!
Jukka
Skriv svar