Santrax 500CP

Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Santrax 500CP

Inlägg av Marninger »

Jag har en sådan som jag köpte på Jula -93 eller kanske -94. Den såg ju oerhört pampig och fin ut med mer blank krom än en amerikanare! Den gav väl också något nostalgiskt eko från militiärtjänstgöringen . . . och slog förmodligen an ett harmoniskt ackord på några djupt i mig liggande strängar . . . vacker - teknik - pyrra!!! :D
Santrax 829.jpg
Santrax 829.jpg (68.08 KiB) Visad 10207 gånger
Jag tyckte att den var billig (förstod inte då att den inte var av mässing) och i korgen plockade jag med mig några reservstrumpor och något, som det påstods, lämpligt bränsle också (mins inte längre märke eller så). Väl hemma tändes den upp, - jo den funkade direkt och vilket ljus, helt bländande bra :geek:

Men strumporna var oerhört känsliga, - det gick knappt ens att flytta lampan utan att glödstrumpan föll i bitar. En dag flög belsebub i mig och jag ville prova snabbstarten också . . . med påföljd strumpan föll av (förstås) och glaset sprack. Då inga reservglas fanns att få på Jula och det värsta suget stillats just då ställdes lampan undan.

. . . tills i augusti i år när jag snubblade på den igen. Begäret kom åter och på Blocket hittade jag en Optimus 350, bucklig och ful men väl fungerande! Sen dess har den varit tänd minst 5 av veckans 7 dagar . . och även inspirerat till fler köp (som det berättas om i andra länkar).

Så småningom började jag, lite nostalgiskt, undra om det inte skulle kunna gå att få igång den där Santraxen . . oxå? Jag (eller snarare kompisarna här på forumet) har ju efterhand lärt mig lite mer om hur man gör och var jag kan få tag på delar . . så kanske, kanske.

Förkromningen var väl aldrig särskilt tjock och har schangserat en hel del. Minst en halv deciliter rostflagor, delar av lödstänger och annat skräp kom ur tanken efter att jag skakat om i den med ett gäng småmuttrar . . typ så länge armarna orkade. Godset som är kvar är nog ganska tunt på sina ställen . .och det skulle kanske behövas lite tanksealer :?

Förgasaren har blivit glödgad och urkratsad, - men det fanns inte speciellt mycket sot i den. Återmontering och täthetsprov visade att packningarna i påfyllningslock och backventil behövde bytas, - men i övrigt var den tät.

I går satte jag så på ett nytt "Butterfly 500 - 600 CP" glödnät och tände upp den. :D


. . . men till min stora besvikelse vill den inte fungera riktigt. Gasen kommer stötvis, pulserande och brinner i stötarna utanför glödnätet. :(

* Jag har provat att förvärma mera och även att stödvärma förgasaren med gasolbrännaren - har ingen som helst effekt.

* Jag har försökt öka / minska avståndet mellan munstycke och blandningsrör - mycket liten effekt.

* Jag har försökt rikta och ensa gasblandare och munstycke - ingen effekt.

* Jag har kollat att flamspridare med mera är åtdraget - ingen effekt.

* Jag har kollat att jag inte hällt fel bränsle i lampan (Biltemas soppa)

Lampan fortsätter sitt flämtande och vill inte lysa . .

Just nu har jag idetorka :?

Någon som kan hjälpa till med råd eller ideer om vad som kan vara fel?
Senast redigerad av Marninger den lör 18 dec 2010, 15:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Santrax 500CP

Inlägg av tomas »

Jag skulle prova att byta munstycke (och nål). Har haft en Optimus som puffade så där och då gjorde det susen med nytt munstycke. (trots att det till synes inte fanns någon skada på nål eller munstycket ?).

Vet dock inte själv om Santrax har egna munstycken eller om det passar från tex optimus (någon annan här på forumet har nog svaret på det).
Ev kanske C.O´s stora lampas nål + munstycke kan passa det kan ju vara värt att köpa ett sådant munstycke och testa (6+6kr) Passar det inte på Santraxen så kan du ha det på Op 350´n

/T
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: Santrax 500CP

Inlägg av Marninger »

Hmmm . . . jag köpte en renoveringssats från FOGAS med packningar, munstycke och nål. Skulle kanske försöka byta tillbaka till orginalet . . verkar otroligt . . men vem vet, - kanske kan det leda till någon insikt. :?

. . . ber att få återkomma med resultatet.
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: Santrax 500CP

Inlägg av Marninger »

Blev . . annorlunda . . högre frekvens på . . "flämtningen" :?

Brinner dock något bättre . . . men gult :(

Har ställt upp avståndet mellan blandare och munstycke till max och provat blåsa lätt in i gapet . . vilket ger vitare sken . . :?: :?: :roll:
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: Santrax 500CP

Inlägg av Marninger »

Pallat upp mellan överdelen och glashuset med några bits för att få upp avståndet mellan munstycke och blandarrör ytterligare en fem sex millimeter.

Brinner vitare och med mera tryck ökar "andingsfrekvensen" till typ hyperventilation. Tagit fram brandsläckaren och ställt lampan på verandan för att se vad som sker . . . .

Hoppas bara inte någon av skeppen utanför tar den för en högfrekvent blixtfyr :roll:
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Santrax 500CP

Inlägg av stepside55 »

Hej
Jag hade precis samma problem med min stora kina lampa (Anchor) också den på 500cp. Efter tips så satte jag in ett finmaskigt litet nät i förgasarröret runt rensnålen. Detta avhjälpte helt o hållet de "stötvisa pulserna". Gasen flödar fram i ett mycket lugnare tempo genom nätet. Som nät använde jag ett vanligt aluminium nät som man använder till plastic padding , då jag hade detta liggande hemma. Det finns annars finmaskiga mässingnät.
mvh
Joakim
Lasse T
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 29 mar 2010, 21:18

Re: Santrax 500CP

Inlägg av Lasse T »

Nu är detta säkert inte ditt problem eftersom du verkar ha kollat det mesta men min erfarenhet av Santrax 500CP är att dom nästan alltid läcker någonstans.

Med permatex och avgaspasta löste jag det och har nu en som faktiskt är lite av min favorit.

Jag doppade den i vatten med tryck i tanken tills jag hade hittat alla läckor.
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: Santrax 500CP

Inlägg av Marninger »

Hej Joakim,

Jag gick just och funderade i samma banor. Jag antar att man skulle kunna dela upp lampan i tre harmoniska system som skulle kunna komma i svängning med varandra.

1. Tank och förgasare med munstycke, - där luften är det enda kompresibla mediet och därför är det som bestämmer dess resonansfrekvenser. Den komprimerade luften skickar fotogen up genom förgasaren och ut genom munstycket och om förhållandena vid munstycket varierar kan systemet komma i resonant svängning.

2. Blandningsrör och glödnät. Munstycket skickar gas (och inblandad luft) upp och i luftblandarröret som via fördelaren skickas ut mot glödnätet. Är detta för restriktivt (litet och eller tätt) kan man kanske få en reflektion och en puls tillbaka ner mot munstycket . . och eventuellt trigga i igång en harmonisk svängning mellan system ett och två.

3. Omgivningen utanför glödnätet som ju möjligen också kan innehålla hinder och restriktioner för gasflödet och skapa refelkterade vågor tillbaka mot system två och därmed skapa svängningar.

Skall man dämpa svängningarna i första systemet är nog en flödesbroms i stigarröret det mest effektiva.

Jag har också funderat över vad som ändrats sedan sist lampan fungerade.

A. Allmän yttre rengöring tror jag inte haft någon effekt.

B. Rengöringen av tanken skulle eventuellt kunnat rasera någon korroderad dämpningdsnordning mellan tank och förgasare . . . om det nu funnits en sådan.

C. Sotningen av förgasaren skulle eventuellt kunna lött loss någon invändig dämpningsanordning i stigarröret . .

E. Munstycket har förståss stor betydelse för vilken egenresonans första systemet har (liksom pumptrycket och fördelningen mellan luft och fotogen som ju inte är komrimerbart)

F. Och så glödstrumpan förståss.

Vilket fick mig att ta en ny titt på lampan, - på bilden nedan bredvid en Optimus 930 för jämförelse.
Glödstrumpa 1.JPG
Glödstrumpa 1.JPG (259.91 KiB) Visad 10169 gånger
Ser inte den strumpan ut att vara i storlek med strumpan på den lilla lampan på 200 CP?

Det var en sådan här 500 - 600 CP strumpa jag satte på:
Glödstrumpa 2.JPG
Glödstrumpa 2.JPG (153.29 KiB) Visad 10169 gånger
Jag skall se om jag inte har något annat fabrikat att prova med, och hjälper det inte blir det till att försöka pilla in en svängningsdämpare av din modell Jokaim.

Vore förståss intressant att höra om någon har invändningar mot mina tankar ovan . . . eller erfarenhet av de här Butterfly näten.
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: Santrax 500CP

Inlägg av Marninger »

Lasse T skrev: . . min erfarenhet av Santrax 500CP är att dom nästan alltid läcker någonstans. Med permatex och avgaspasta löste jag det och har nu en som faktiskt är lite av min favorit.
Hej Lasse

Hmmm . . delarna upp till och med skarven till förgasaren har jag också testat under tryck i vattenspann och åtgärdat med nya packningar. Snabbtändaren använder jag inte men den är tät just nu (skulle helst vilja ersätta den om jag bara hade en lämplig plugg)

Fast "avgaspasta" är ju medel mot läckor på heta delar, - typ uppe i blandarröret / gasfördelaren eller så. Svårare att faktist testa . . . hade du läckor där vill jag gärna höra mer om var . . och hur du detekterade dem? Jag har bara avsynat dessa delar och kollat att allt är åtdraget som det skall. :roll:
-VJ-
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 20 nov 2010, 04:52

Re: Santrax 500CP

Inlägg av -VJ- »

Din glödstrumpa är små. Här är strumpan i min Petromax 829:

http://gallery.me.com/vesajokinen/10000 ... 6248660001

Original Heinze glödstrumpa från 1960-talet.
Skriv svar